Deel dit artikel:

BH vernieuwt toegankelijke aero RS1

De RS1 was BH's antwoord op de aerohype, waarbij het Baskische merk dit model een toegankelijkere geometrie gaf dan de meeste aerofietsen. Deze opvolger neemt veel designelementen van de Aerolight en Ultralight over, zodat de RS1 weer helemaal in de line-up van BH past. Wij konden hem al even aan de tand voelen.

De opvallendste verschillen van de nieuwe ten opzichte van de oude RS1 zijn de hoekige lijnen in de voor- en achtervork. Die kenden we al van bij de Aerolight en Ultralight. De nieuwe Aero-vork biedt ruimte aan banden tot 32 mm, zodat je deze comfortabelere aerobike nog wat zachter kan maken met dikker rubber. Inderdaad, de RS1 heeft opnieuw een geometrie met een hogere stack en een iets kortere reach dan die pittigere aerofiets, de Aerolight. Bij een maat medium is dat 18 mm hoger en 9 mm korter. Zo komt je stuur automatisch iets dichter en minder diep, wat voor de meerderheid van de sportieve fietsers een aangenamere positie is. Bovendien heb je daardoor minder spacers onder de stuurpen nodig en dat ziet er gewoon beter uit. Zo weet je – naast het prijsverschil (de Aerolight is zo’n 1000 euro duurder) – meteen waarom je voor de RS1 in de plaats van de Aerolight zou kiezen.

De verschillende uitvoeringen van de RS1 op een rijtje.

Naast het uiterlijk zijn er veel elementen van de voorganger behouden. De carbonconstructie met een interne blaas die zorgt voor een perfect egale binnenkant, bijvoorbeeld. Dat is meteen een teken van kwaliteit. De Performance Carbon Layup moet opnieuw zorgen voor een goede mix van laag gewicht, goed comfort en stijfheid. Het ACR-systeem laat de kabels weer helemaal binnendoor lopen, de zadelpenklem zit intern en is goed bereikbaar via de onderkant van de kruising zitbuis/bovenbuis en de verborgen snelspanners in de steekassen maken net als bij de vorige RS1 hun opwachting.

Prijzen starten vanaf 2999 euro voor de uitvoering met Shimano 105 12-speed mechanisch en lopen door van 3999 euro (105 Di2) naar 4599 euro (Rival AXS), 5399 euro (Ultegra Di2) en ten slotte 5999 euro (Ultegra Di2 met carbon wielen).

Eerste indruk

Op pad met de BH RS1 5.5 over de golvende Oost-Vlaamse wegen.

Wij mochten op pad met die duurste uitvoering. Die heeft niet alleen de immer voortreffelijke Shimano Ultegra Di2 aan boord maar ook Vision TC40 carbon wielen en de geïntegreerde carbon cockpit. Desondanks was het gewicht niet uitzonderlijk laag, namelijk 8,4 kilo in maat L. Daar zou je al meteen een paar honderden grammen af kunnen halen met hoogwaardigere carbon wielen en meer racegerichte banden. De TC40 is namelijk het instapmodel in het carbongamma van Vision en de Hutchinson Challenger is een band die gericht is op een lange levensduur in de plaats van snelheid.

Begrijp ons niet verkeerd, het heeft ons niet tegengehouden om te genieten van onze kilometers op de RS1 5.5. Het is inderdaad een model waar je gemakkelijker een haalbare positie op vindt dan bij de meeste aerofietsen, die er een sport van lijken te maken om je rug te plooien in een houding die garant staat voor chronische pijnen. Indien mogelijk zouden we wel opteren voor een kortere stuurpenlengte en smallere stuurbreedte dan wat onze Evo-cockpit kon bieden. Die geïntegreerde stuurcombinatie ziet er bovendien wat bombastisch uit, wat ons eerder zou laten kiezen voor de goedkopere 5.0-uitvoering met aluminium velgen en een traditionele combinatie van stuur en stuurpen. Dat past ons inziens ook beter bij de RS1.

De Evo-cockpit ziet er op deze fiets eerder bombastisch uit, wat onze voorkeur doet neigen naar een traditionele combinatie stuur/stuurpen.

De RS1 toonde zich tijdens onze ritten als een fiets die vooruit wil. Zeker op vlakke en zacht oplopende stroken kwam de gang er goed in. Dat betekent dat het goed zit met de stijfheid. Op de steilere stukken bergop voelden we dat het gewicht wat in het nadeel begon te spelen. Bergaf merkten we dan weer dat hij heel strak stuurde, zoals we het graag hebben. Nerveus is hij niet, waardoor hij qua karakter een brede waaier van fietsers zal aanspreken.

Op comfortvlak merkten we meteen waarom we bij een eerdere test hadden genoteerd dat de Hutchinson Challenger-banden smal uitvallen. De 28 mm-versie voelde eerder aan als een 25 mm. Je zou de dempende kwaliteiten dus een stevige boost kunnen geven met soepelere banden van 28 of 30 mm. Als we ons focusten op de demping die frame en vork ons boden, dan zit de RS1 aan de goede kant van de aerofietsen. Je merkt uiteraard geen doorbuiging bij de strakke aero zadelpen, maar je voelt ook dat de fiets zelfs op slechte kasseistroken doorgaat, terwijl te harde fietsen op die stukken zouden stilvallen. Kortom, BH heeft gelijk als het dit een toegankelijke, meer comfortgerichte aerofiets noemt.

Meer info op de website van BH Bikes >>