Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Basso Palta II: nieuw speelgoed voor de snelheidsduivels

Meer dan vier jaar geleden behoorde de Basso Palta tot de snelste gravebikes die er waren. Die eigenschap wilden de Italianen bij de Palta II absoluut behouden. Zeker nu gravelracen meer en meer een dingetje wordt. Maar of die Palta II ook veelzijdiger werd dan zijn voorganger, dat mochten we zelf ontdekken in de prachtige Dolomieten.

‘Time flies when you’re having fun!’ Het is alweer meer dan vier jaar geleden dat Basso de Palta op de gravelwereld losliet en de Italiaanse fietsenbouwers vonden het hoog tijd voor een update. Al kreeg de snelle gravelracer de afgelopen jaren veel positieve feedback en verkocht iedere nieuwe lading Palta’s telkens in een mum van tijd uit. De Palta in een nieuw jasje steken was dus een voorzichtige evenwichtsoefening. Enerzijds wou men de fiets een stukje veelzijdiger maken, anderzijds mocht het snelle DNA niet vertroebeld raken. De Palta was een fiets waarvan de roots duidelijk in het road-gebeuren lagen en dat wou men zo houden. En dus verschilt de Palta II niet enkel qua naam, maar ook qua looks en rijgedrag slechts subtiel van zijn voorganger. Al weerhield het Basso er niet van om hun nieuwe creatie met alles erop en eraan voor te stellen in de magnifieke Dolomieten. Op de omgeving viel dus alvast niets aan te merken.

Oogverblinderde kleurencombo

Grind happen in de Dolomieten met de zon op je bol: wat wil een mens nog meer? Een goed uitziende fiets misschien? Enter: de Palta II. In de Italiaanse Alpen kreeg ik twee kleurencombinaties te zien: een mat grijze afwerking en een oogverblindende uitvoering met parelmoer lakwerk dat – afhankelijk van de invalshoek van de zonnestralen – nu eens groen en dan weer goud oplichtte. Dat, gecombineerd met skinwall Pirelli Cinturato Gravel M-bandjes van 40 millimeter breed, leverde enkel lovende woorden op van de in Alta Badia verzamelde journalisten. De merknaam Basso staat een stuk prominenter op het frame dan tevoren en dat is om marketingredenen geen onlogische keuze. Ook de volledige integratie van kabels en remleidingen laat de fiets er natuurlijk extra strak uitzien. Het frame is voorzien op afmontages met zowel elektronische als mechanische groepsets.

Kabels worden via de halfopen stuurpen in de balhoofdbuis geleid, waar een door Basso ontwikkeld geleidingssysteem ervoor zorgt dat ze overal netjes doorlopen, zonder scherpe hoeken te maken én zonder de stuuruitslag teveel te beperken. De interne geleiding is doordacht en mecanicienvriendelijk: door de losse combinatie van stuur en stuurpen én de spacers die open- en dichtklikken kan je nog makkelijk alle kanten op met de afstelling van je stuur. Dat stuur is trouwens een compleet nieuw ontwikkeld carbon exemplaar met acht graden flare en een drop van 122 mm. De buisdiameter is vrij klein gehouden, waardoor je heel dik stuurlint kan monteren zonder dat het voor je handen moeilijk wordt om het stuur goed te omklemmen.

Subtiele verschillen in geometrie

Zet de frames van de Palta en de Palta II naast elkaar en je zal eventjes zoet zijn met het vinden van de verschillen. De buisvormen zijn, zoals dat tegenwoordig hoort, wat hoekiger geworden om een lagere luchtweerstand te bekomen. Ook de voorvork is nu meer verzonken in de balhoofd- en onderbuis om zo één naadloos geheel te vormen. Qua geometrie is de hogere balhoofdbuis een noemenswaardige aanpassing. Bij de vorige Palta merkte Basso dat nogal wat fietsers met een torentje spacers onder de stuurpen bleven rondrijden. De zitpositie werd nu dus een tikkeltje minder agressief, maar wees gerust: ze is nog steeds sportief genoeg voor wie over het grind wil knallen. De bovenbuis is ook iets meer ‘sloping’ dan bij het vorige model, waardoor de carbon zadelpen meer ruimte krijgt om mee te bewegen en trillingen vanaf de weg uit te vlakken. Uiteraard moest er ook ruimte worden gemaakt voor bredere banden. Door de bredere voorvork en de extra uitsparing in de zitbuis, kan je banden tot 45 mm breed monteren. Heb je een boon voor 650b-wielen, dan behoren rubbers van 2 inch breed tot de mogelijkheden. Wat het frame betreft, zit de grootste nieuwigheid vooral verstopt onder het lakwerk. De ingenieurs in Italië legden een nieuw puzzeltje van carbonvezels, waardoor het frame van de Palta II een stuk stijver en reactiever is, maar tegelijk ook comfortabeler dan dat van zijn voorganger. Klein nadeel van deze nieuwe carbon lay-up: het frame werd 50 gram zwaarder. In de afmontage zoals ik hem mocht testen – met Microtech RE38 carbon wielen en een Sram Rival eTap AXS Disc 1×12-speed groepset – klokte de Palta II af op 9,27 kilo in maat M. Vederlicht kan je de fiets dus bezwaarlijk noemen.

Minder geschikt voor bikepackers

Gewicht zegt uiteraard niet alles en geloof ons: ook bergop ging het in de Dolomieten stevig vooruit aan het stuur van de Palta II. Al was het op sommige verdomd steile offroad stroken toch maar kantje boordje om boven te geraken met het 40-tands crankstel en de 11-44 cassette. Reken daar nog wat fietstassen en bagage bij op je bikepackingtrip en het zou weleens extra pittig kunnen worden. Al moet natuurlijk ook gezegd: diehard bikepackers zijn niet meteen de hoofddoelgroep van Basso. Om met je hele hebben en houden de Gobi-woestijn te doorkruisen, zijn er trouwens ook te weinig bevestigingspunten voor spatborden en pakdragers. Een extra bidonhouder onderaan de onderbuis en een frametasje op de bovenbuis behoren tot de mogelijkheden. Maar verder zal je het moeten hebben van fietstassen die je met velcro aan de Palta II bevestigt. De fiets moest vooral die typische snelheid van de vorige Palta in zich hebben, zodat hij ook op de weg een fijne gezel blijft. Anderzijds mochten ook wat ruwere ondergronden geen probleem meer vormen. Daar zijn de makers wel in geslaagd.

Om die ruwere ondergronden vlekkeloos te trotseren werd er ook een polymeer plaatje aan de onderbuis voorzien én wordt het frame op de liggende achtervork en rond het bracket beschermd met doorzichtige beschermingsfolie. Het zijn details, maar wanneer je in volle afdaling een kei tegen een framebuis hoort knallen, ben je toch blij dat ze er zijn. Nog een leuk extraatje: in één van de steekassen van de Palta werd een kleine multitool verwerkt waarmee je ieder vijsje op de fiets kan aanspannen of losdraaien.

Hoe rijdt dat?

De Palta II leunt qua rijgevoel heel nauw aan bij een wegfiets. Zeker aan lagere snelheden zit er een nervositeit in de fiets die je ook bij volbloed racefietsen herkent. Dat gevoel wordt door het bredere gravelstuur nog een beetje uitvergroot. Je kan, bijvoorbeeld tijdens een steile beklimming, enorm kort rond grote keien sturen. Maar dat betekent ook dat je wel bij de pinken moet blijven en dat je bij een stuurfoutje in zo’n situatie al snel een voetje aan de grond moet zetten. Langs de andere kant is de fiets aan hoge snelheden dan weer superstabiel en geeft hij veel vertrouwen in het bochtenwerk bij lange afdalingen, zowel op de weg als op het grind. Op dat vlak vind ik de Palta II dus een fiets met twee gezichten. Over de nieuwe Microtech RE38 carbon wielen met 38 mm hoge tubeless ready velgen viel niks te klagen. De stijfheid was prima en ze gaven telkens een beetje extra punch aan versnellingen. Het vrij grof profiel van de Cinturato Gravel M-banden bood logischerwijs wat weerstand op het asfalt, maar was offroad gewoonweg top. Naast prima grindpaden mocht de verzamelde pers de fietsen ook een tikkeltje misbruiken op een paar singletracks en rotsachtige wandelpaden en ook daar boden de Pirelli’s veel tractie en zekerheid. Sowieso een band waarmee je ook op Vlaamse aardewegen uit de voeten kan! Hier lees je trouwens meer over die Pirelli Cinturato Gravel M-band.

Qua comfort heeft Basso met de Palta II zeker een stap in de goeie richting gezet. Ondanks het feit dat onze testfietsen in Italië niet tubeless waren afgemonteerd, voelde ik me na afloop van twee stevige ritten nooit gebroken of door elkaar geschud. De mogelijkheid om banden tot 45mm breed te monteren, is sowieso een plus. Maar ook het Selle San Marco Ground-zadel op de carbon zadelpen kon me persoonlijk wel bekoren met zijn vrij brede, korte en ietwat gekuipte vorm. De poten van de staande achtervork blijven weliswaar vrij hoog aangezet, maar door hun ranke vorm en de hoekige knik vlakbij de steekas gaan die met een pak verticale trilling lopen. Het nieuw ontworpen stuur ligt echt wel goed in de hand, zowel in de beugels als bovenop het stuur. En ook de robuuste shifters van de Sram Rival eTap AXS Disc-groepset bewijzen tijdens het vuile werk offroad hun nut. Al blijf ik op dat vlak de GRX Di2-exemplaren prefereren.

Conclusie

Heb jij graag dat de dingen vooruitgaan en zoek je een snelle gravelbike waarmee je ’s winters ook bij ons op de weg uit de voeten kan? Dan is en blijft Basso met de Palta II nog steeds een valabele optie. Zet deze fiets gerust op een rijtje met een Cervélo Aspéro of Pinarello Grevil. De opvolger van de Palta heeft geen spatje snelheid verloren, maar mag dankzij de ruimte voor bredere banden en een aangepaste carbon lay-up nu ook meespelen op wat ruwere ondergrond. Zoek dus niet naar een geveerde voor- of achtervork op dit model: alle demping moet voortvloeien uit de banden, in combinatie met het frame, de D-vormige zadelpen en de Microtech-wielen. Daarnaast ziet de fiets er ook gewoonweg heerlijk uit, met zijn strakke buisvormen, geïntegreerde bekabeling en het lakwerk om duimen en vingers bij af te likken.

Wil je de adviesprijzen en alle verschillende afmontages van de nieuwe Palta II even rustig bekijken? Surf dan zeker eens naar de website van Basso. In de afmontage dat wij de Palta II konden testen, kost hij 5884 euro.

Gerelateerde artikels