Deel dit artikel:

Bandendruksysteem van Scope nu echt gebruikt in Roubaix

Nadat er vorig jaar in laatste instantie van werd afgezien, zal Team DSM dit jaar nu wel het Atmoz-bandendruksysteem van Scope gebruiken in Parijs-Roubaix. De Atmoz pompt met een druk op de knop lucht bij in de band of laat die af – enorm handig op de kasseien. Ook Team Jumbo-Visma is actief met een dergelijk systeem.

Parijs-Roubaix is in het verleden al vaker een proeftuin geweest. Johan Museeuw startte al eens op een damesfiets en Team Sky testte de verende zadelpen. Maar voor een revolutie zorgden die niet. Of het met de Atmoz anders zal zijn? Dat weten we aanstaande zondag als Parijs-Roubaix wordt verreden en de renners van Team DSM ermee koersen.

De Atmoz van Scope, bekend van de wielen, is een technologie die ervoor zorgt dat renners de bandendruk onderweg kunnen aanpassen. Die lagere spanning is gewenst op de ruim 54 kilometer aan kasseien. Die kan het comfort krikken en daarbij het risico op lekke banden enigszins inperken. Een hogere bandendruk is dan weer gewenst op de stukken asfalt, waarvan soms vergeten wordt dat daaruit nog altijd het grootste deel van het parcours bestaat. De hogere spanning op deze delen verlaagt de rolweerstand.

Scope stelt dat de Atmoz een systeem is met een reservoir en niet met een pomp werkt. Dit houdt in dat er druk vanuit het reservoir de banden in kan, maar niet andersom. Het reservoir verliest na verloop van tijd zijn druk. De renners van Team DSM kunnen de druk naar verluidt acht tot twaalf keer aanpassen in koers.

Hoe werkt het?

Op het stuur van de Scott-fietsen van Team DSM zitten knopjes. Op die manier kunnen John Degenkolb en zijn collega’s tot 0,5 bar aan druk per seconde uit hun banden laten lopen en later weer aanvullen. Volgens Scope communiceren twee stuurknoppen draadloos met een soort kleppensysteem in de band. “Door je band op te pompen of leeg te laten lopen, kun je de rolweerstand gemakkelijk tot 30 watt verminderen”, stelt Scope.

Sinds 2020 werkt Scope aan de ontwikkeling van dit bandendruksysteem. Uiteindelijk werd de samenwerking gezocht met Team DSM, dat de technologie vorig jaar uitvoerig testte. “Na jaren van intern onderzoek, ontwikkeling en praktijktesten zijn we erin geslaagd een product te ontwikkelen dat geen weerstand oplevert en daarbij licht, betrouwbaar en compatibel is met alle 28″ / 29-er / 700C wielsets en tubeless banden. De technologie is ook UCI goedgekeurd.”

Team Jumbo-Visma

Er gaan nu geluiden op dat Team Jumbo-Visma zondag het HubTech Kinetic Air Pressure System (KAPS) van Hubtech gaat gebruiken. Dit is een gelijkaardig systeem als dat van Scope en heeft de officiële goedkeuringsprocedure voor wielen van de UCI doorlopen. KAPS werkt echter anders dan de Atmoz: het heeft een pomp in de naaf die lucht uit de atmosfeer haalt en vervolgens de band in pompt. In theorie kan de technologie oneindig vaak worden benut in koers. De Italiaan Edoardo Affini testte KAPS bijvoorbeeld al in Dwars door Vlaanderen.

Gerelateerde artikels