Deel dit artikel:

100% Getest: Vittoria Corsa Pro TLR

Het afgelopen voorjaar zoemden her en der nieuwe Vittoria Corsa Pro TLR bandjes over het asfalt in het peloton. Het nieuwste rubber uit de Italiaanse stal speelde al een hoofdrol met winst in San Remo én in Roubaix, waar MVDP kon zegevieren terwijl WVA op dezelfde bandjes pech kende op een cruciale fase. Toch bleef het bestaan van de nieuwste versie een publiek geheim tot aan de start van de Giro. Wij kregen echter al uitgebreid de kans om de Corsa Pro TLR te testen.

Voor een eerste kennismaking met de geüpdate versie van de Corsa Pro TLR trokken we onlangs naar het hoofdkwartier van Vittoria in het Italiaanse Brembate, nabij Bergamo. Sinds vorig jaar beschikt de bandenfabrikant er over een imposant eigen testpark met naast asfaltwegen met korte klimmetjes en afdalingen ook nog gravelsecties en kasseistroken. Ideaal voor een eerste kennismaking, maar eerst de theorie.

Voel wat profs voelen

‘Feel what the pro’s feel’, dat is het motto waarmee Vittoria haar nieuwste vlaggenschip aan de media en aan de buitenwereld presenteert. Het is meteen ook en van de belangrijke troeven van de Corsa-bloedlijn. Want wie ooit met de Corsa’s op pad ging, herinnert zicht ongetwijfeld het soepele, snelle rijgevoel dat de bandjes met katoenen casing bieden.

Om duidelijk te maken dat de Corsa Pro TLR bovenaan het gamma zit, maakten ze bij Vittoria een tabelletje waarbij de bandencollectie naast verschillende groepsets geplaatst wordt. De Vittoria Corsa Pro en Corsa Pro Control komen zo op het niveau van SRAM Red en Shimano Dura-Ace te staan. De Corsa N.ext die eerder al aan bod kwam in onze testreeks, vult dan weer het Force- en Ultegra-level aan. Met Rubino en Zaffiro zakken we zo verder af. Bij Vittoria willen ze vooral aantonen hoe belachelijk het is om honderden, zelfs duizenden euro’s te besteden aan een betere groepset of wielen, om vervolgens een paar tientjes te willen besparen op de banden. Dat terwijl een band bepalend kan zijn voor het rijgevoel van een racefiets en bijgevolg voor de ganse fietservaring.

Succesformule vernieuwd

De formule van de rubbersamenstelling met daarin grafeen en silica blijft behouden in de nieuwe Corsa Pro. Het beproefde recept brengt snelheid en grip in de band, terwijl ook de lekbestendigheid en duurzaamheid verhoogd worden. Het katoenen karkas heeft een dichtheid van 320 TPI. Dankzij dat gebruik van katoen, wordt het gewicht aan de lage kant gehouden in vergelijking met nylon casings van dezelfde dichtheid. Wat wél verandert ten aanzien van vorige versies, is dat het loopvlak niet langer op de band gelijmd wordt, maar wel gehecht door middel van vulkanisatie. Dat nieuws zou bij menig Corsa-fan een hoera-kreet moeten opwekken, want in het verleden durfde het loopvlak na een tijdje wel eens te lossen. Bij Vittoria hielden ze steeds de boot af omdat vulkanisatie het rubber te veel zou uitharden, waardoor het rijgevoel achteruit zou gaan. Maar dat probleem lijkt nu dus van de baan te zijn.

Veel cijfertjes

Naast een outdoor testpark, beschikken ze bij Vittoria in Brembate ook over heel wat testbanken, die in de nabije toekomst zelfs nog uitgebreid zullen worden. Het stelt de ontwikkelaars in staat om metingen te doen met de eigen banden, maar ook met die van de concurrentie. Bijgevolg slaan ze ons met heel wat cijfers om de oren. De Corsa Pro TLR is 12 procent sneller dan zijn voorganger, 18 procent meer lekbestendig en vier procent lichter. Bij de Corsa Pro Control valt dan vooral het verschil in lekbestendigheid op, met 19 procent meer. En dit terwijl de Corsa Control hier al hard op inzette. Uit labtests met de concurrentie komt de Corsa er op alle vlakken even goed of beter uit dan de voornaamste concurrenten. Enkel qua gewicht moeten de Corsa’s het nipt afleggen. De 28 mm versie van de Corsa Pro weegt 295 gram, terwijl dat bij de Corsa Pro Control oploopt tot 320 gram per exemplaar.

Tubeless ready en hookless compatibel

De Corsa Pro komt er enkel in een tubeless ready versie en als tubular, omdat sommige profs nog steeds vragende partij zijn. De TLR is hookless compatibel vanaf 28 mm. De Corsa Control is er enkel in TLR-versie. Volgend jaar zou daar ook de Corsa Speed, vooral bedoeld voor tijdritten, nog bij moeten komen. In tegenstelling tot de Corsa N.EXT, zijn de Corsa Pro TLR en Corsa Pro Control TLR enkel verkrijgbaar in de “para” uitvoering, tanwall met beige flanken dus.

Nieuwe maatvoering

Wie de Corsa Pro TLR in de winkelrekken tegenkomt, zal wellicht even verbaasd opkijken. De klassieke maatvoering van 23 en 25 mm is immers veranderd naar 24 en 26 mm. Verder blijven 28, 30 en 32 mm gewoon bestaan. Dit betekent niet dat Vittoria in de praktijk aanpassingen aan de bandbreedte heeft gedaan, maar wel dat de interne velgbreedte van de velgen waarop de ETRTO-standaarden gemeten worden, recent veranderd zijn.

Duurzaamheid troef

Naast een hogere duurzaamheid van de banden, streeft Vittoria naar meer duurzaamheid in het algemeen. Het bedrijf is volop bezig met al zijn fabrieken energieneutraal te maken, en zet ook in op inzameling en recyclage van gebruikte banden. Het ingezamelde rubber wordt momenteel opnieuw gebruikt voor allerlei andere toepassingen, maar in de toekomst hoopt men zelfs opnieuw banden te kunnen maken met deze gerecycleerde grondstoffen. Die duurzaamheid draagt Vittoria ook uit in haar verpakkingen. Geen plastic meer, maar wel gerecycleerd papier en karton, volledig biologisch afbreekbaar. Ideaal om te gebruiken als opkweekbakje in de moestuin.

Eerste indruk

De Corsa’s hadden hun retro looks al voordat het mode werd, en blijft dus nu ook behouden. Zonder veel moeite tilt de Corsa Pro TLR het uitzicht van menig fiets al naar een hoger niveau. Qua rijgevoel is ook deze nieuwkomer onmiskenbaar een Corsa. Het geluid van een Corsa op vlak asfalt mag dan wel moeilijk te omschrijven zijn, en tegenwoordig ook moeilijker hoorbaar omwille van het geraas van carbonvelgen, Corsa-rijders weten wel wat we bedoelen. Een hemels gezoem. Op het testpark duwen we de Corsa Pro’s ronde na ronde dieper in de bochten. De grip is onfeilbaar, ook dat is niet nieuw.

Weerbaarder

Van het testpark gaan we naar de realiteit met een uitgebreide testrit in het decor van de Ronde van Lombardije. Korte haarspeldbochten, lange lopers, steile knikjes, alles komt aan bod. En vooral: een ruw wegdek. Tegen het advies van de Vittoria-techniekers in, laat ik de druk in mijn banden fiks zakken. Met 80 kilogram is 5,5 bar in een mooie, breed liggende 28 mm band ruimschoots voldoende. Het doet geen afbreuk aan de rolweerstand van deze band, de grip gaat er nog op vooruit, en vooral het comfort krijgt een boost. Wat kan het heerlijk rijden zijn in Lombardije. Grind, steentjes en ander afval op de rijbaan nemen we bewust mee door. Het is een testrit, toch? Uit inspectie achteraf blijkt dat de impact ervan nauwelijks zichtbaar is. Eerlijk, het is met vroegere versies van de Vittoria Corsa ooit anders geweest.

Snel tubeless, minder snel luchtdicht

Ook thuis (enfin, ook op Mallorca), gingen we aan de slag met de Vittoria Corsa Pro TLR. Twee keer met onze ogen knipperen en de banden lagen om de velg. Dat geeft in ieder geval al gemoedsrust voor wanneer we ooit met een lekke band aan de kant zullen staan. Helaas volstond het flesje van 80 millimeter sealant niet om een wielset tubeless te zetten. Na een aantal dagen met luchtverlies en het bijvullen van de tubeless sealant, doen de banden echter prima wat ze moeten doen. De tubeless ventielen van Vittoria zijn trouwens speciaal ontworpen om te gebruiken in combinatie met de airliner, zeg maar het ‘run flat systeem’ van Vittoria. Het verschil met een standaard ventiel zit ’m in de multidirectionele richting van de luchtstroom door het ventiel. In schoon Nederlands betekent dit dat een standaard ventiel zou stroppen omwille van de airliner, waardoor er geen lucht in de band kan. Vittoria’s eigen ventielen voorkomen dit.

Smalle verrassing, trouwe bondgenoot

Zelf plaatsten we de 28 mm versie op een wielset van een paar jaar oud. Tot onze grote verbazing blijkt de effectieve bandbreedte omwille van de smalle velg maar dik 24 millimeter te zijn. En hoewel daardoor voor een deel de voordelen van de bredere band verloren gaan, beleefden we toch veel plezier aan de Corsa’s. In de Mallorca 312 Granfondo bleken ze een trouwe bondgenoot, al konden ze ook niet voorkomen dat we in een korte haarspeldbocht omvergekegeld werden door een geblokte Colombiaan.

Investeren in de relatie

Intussen hebben de banden zo’n 1.500 kilometer op de teller staan, en zien ze er nog steeds uit als nieuw. Toch is het raadzaam om wekelijks of na lange tochten het loopvlak even onder de loep te nemen. De smalle groeven in de looprichting van de band durven af en toe wel eens ongewenst materiaal op te pikken en mee te nemen. Maar wie af en toe een beetje tijd investeert in zijn relatie met zijn banden, kan vermijden dat het fout loopt. De adviesverkoopprijs van 95 euro per stuk zal sowieso wel extra motivatie bieden om De Corsa Pro TLR-banden naar behoren te onderhouden. Al moeten we een kat een kat noemen, en zijn er altijd wel ergens acties te vinden waardoor je niet de volle pot hoeft te betalen. Hoe dan ook, wie de Corsa’s kent vanuit het verleden, komt ook met de nieuwe versie allerminst bedrogen uit.

Gerelateerde artikels