“We houden vandaag geen rekening met de rolweerstand van de banden en andere parameters, maar concentreren ons puur op het aerodynamisch voordeel van de moderne fietsen, kleding en accessoires”, zegt windtunnelingenieur Harm Ubbens voor de testpersoon in Merckx-kleding en op een klassieke baanfiets plaats neemt in de windtunnel. “Met licht gebolde rug, omdat Merckx ook zo reed in Mexico”, voegt het proefkonijn er aan toe.
Om het aerodynamisch verschil te berekenen maakt Ubbens gebruik van de zogeheten ‘drag area’, het product van het frontaal oppervlak en de weerstandscoëfficiënt. De drag area waarde komt in de Merckx houding op 0,393 terwijl dat op een moderne fiets met moderne kleding slechts 0,239 bedraagt. “Reken je dat allemaal om, dan kan je besluiten dat Eddy Merckx vandaag 7,6 kilometer verder zou zijn geraakt in het uur”, aldus Ubbens. Mocht Eddy Merckx dus vandaag weer 24 jaar zijn en op een moderne fiets het uurrecord aanvallen, hij zou 57 kilometer ver geraken. Hah, eat that, Bradley Wiggins, met je ‘povere’ 54,5 kilometer…