Je hoeft je heus niet te schamen, mocht de naam Scor je helemaal niets zeggen. Het is dan ook nog een piepjong merk, maar wel eentje dat opereert onder de vleugels van het grote BMC. Scor begon eigenlijk als zijproject van een aantal werknemers op de R&D-afdeling bij BMC. Terwijl de fietsen van BMC heel erg prestatiegericht zijn met een focus op het winnen van wedstrijden, bedachten zij dat ze met hun mountainbikes eigenlijk vooral plezier wilden beleven. Dat zette hen aan het denken, tekenen en ontwerpen en de eerste Scor (de 4060) zag al snel het licht. Hun droom werd een project. Eigen aan hun concept werd het een mountainbike waarbij fun primeerde, een fiets om mee in de bergen te spelen. Dat concept past echter niet helemaal bij het prestatiegerichte BMC, dus kreeg het project zijn eigen naam, zijn eigen identiteit en de vrijheid om zijn eigen ding te doen. Scor was geboren. Nu, drie jaar later, heeft Scor een mooi gamma.
De bike waarmee het allemaal begon, is de 4060, beschikbaar in een Long Travel (160 millimeter veerweg) en een Short Travel (140 millimeter veerweg), tevens is er een elektrische versie van deze 4060. Verder zijn er twee kinderfietsen (20” en 24”) en nu dus deze 2030. Die benamingen geven meteen ook de veerweg prijs: de 4060 heeft 140/160 millimeter veerweg, de 2030 – je raadt het al – 120 of 130 millimeter.
Frame
De 2030 is een veelzijdige en bijzonder leuke trailbike met 120 millimeter veerweg achteraan en 140 millimeter vooraan. Een speelse en dynamische fiets, waarmee je zowel vlot kan klimmen maar – en dat is het hoofddoel – enorm veel pret beleeft op de trails en in de afdaling. Standaard heeft de Scor 2030 120 millimeter veerweg, maar je kan de demper relatief makkelijk aanpassen naar 130 millimeter. Weet wel dat de kinematica voorzien is op 120 millimeter.
De 2030 wordt op pad gestuurd met een lichtgewicht carbonframe en in die ‘ice baby’-kleur die we hier testen, is dat een visueel pareltje. Lichtgewicht betekent in deze niet dat het kwetsbaar zou zijn, de 2030 is gebouwd aan hand van dezelfde standaarden als de endurobike, 4060.
Het frame kent mooie rechte lijnen, gevormd door elegant slanke buizen. Het geeft de hele fiets een erg geslaagd uiterlijk. Geen opvallende logo’s of grote benamingen, een afbeelding van een bergreliëf en een paar subtiele logo’s, dat is alles. Wie wil, kan de bike verder personaliseren. Scor werkt daarvoor samen met het Franse Slicy die ofwel een kant-en-klaar-ontwerp van framebescherming biedt of je via een online tool alle creatieve vrijheid geeft.
In de onderbuis is een klein opbergvak voorzien dat je opent en sluit met een handige draaiknop. De ‘Stash Hatch’ is handig maar in deze eerder aan de kleine kant. Een waterdicht zakje waarin je je spullen kan opbergen, moet voorkomen dat die ergens in je frame aan het rondhollen gaan. Het vraagt een beetje oefening om een gevuld zakje in de onderbuis te prullen, maar eens je het in de vingers hebt, lukt het aardig.
Mooi is dat het deksel van het compartiment quasi naadloos overgaat in de bevestiging van de achterdemper. De achterdemper wordt overigens mooi tegen modder beschermd door een plastic cover.
De interne kabelgeleiding loopt niet doorheen het balhoofd maar wel doorheen poorten langs beide kanten van het balhoofd. Binnenin het frame zijn kanalen voorzien die de kabels begeleiden. Doe daar nog een uit de kluiten gewassen rubberen bescherming bij en dat resulteert in een erg stille fiets op de trails. Rammelende kabels zijn onbestaande.
Geometrie
De waarde die meteen in het oog springt in de geometrietabel is de met 64,5° erg vlakke balhoofdhoek. Vind je dat te vlak, dan kan je door de cups van het balhoofd te wisselen die balhoofdhoek naar 65,5° brengen. Deze verandering heeft meteen ook invloed op de reach en hoogte van het bottom bracket.
Een van de ingenieurs, Mariano Schoefer, heeft een BMX-achtergrond. Hem mag je dus verantwoordelijk stellen voor de korte liggende achtervork. Op de kleinste maten is dat 429 millimeter.
Size | S | M | M/L | L | XL |
Seat tube | 400 mm | 420 mm | 430 mm | 440 mm | 480 mm |
Top tube | 578 mm | 606 mm | 627 mm | 650 mm | 672 mm |
Head tube | 89 mm | 100 mm | 108 mm | 118 mm | 130 mm |
Head angle | 64.5° | 64.5° | 64.5° | 64.5° | 64.5° |
Seat angle | 77.7° | 77.6° | 77.7° | 77.8° | 77.9° |
Chain stays | 429 mm | 429 mm | 429 mm | 432 mm | 434 mm |
Wheelbase | 1,187 mm | 1,207 mm | 1,227 mm | 1,247 mm | 1,267 mm |
Reach | 435 mm | 457 mm | 477 mm | 497 mm | 517 mm |
Stack | 600 mm | 610 mm | 617 mm | 626 mm | 637 mm |
De 2030 is beschikbaar in vijf (S, M, M/L, L, XL) verschillende maten. Er is een extra maat – M/L – voor bikers die tussenin de M en de L vallen. Scor vindt het namelijk belangrijker dat je kijkt naar de reach, gaande van 435 tot 517 millimeter, om jouw juiste maat te bepalen.
De zitbuishoek is met 77,6° – 77,9° steil, de zitbuis zelf kort. Dat moet je op de trails alle bewegingsvrijheid geven.
Verschillende modellen
De Scor 2030 is er drie verschillende modellen waarbij deze GX prijsmatig met 6499 euro het middelste model is.
Topmodel 2030 X01 is voorzien van een Sram X01-aandrijving, Sram Code Ultimate Brakes en een ophanging uit de Fox-stal. De X01 kost 6799 euro.
Het goedkoopste model is de NX die het met een RockShox Pike Select-vork en Deluxe Select-demper, Sram NX-aandrijving en Sram Code R-remmen doet. Goed voor 4499 euro.
Onze testfiets, de Scor 2030 GX is – zoals je reeds uit de naam kan afleiden – uitgerust met de Sram GX-aandrijving. En dat functioneert zoals het hoort: snel en betrouwbaar.
De Sram Code RSC-remmen zijn erg krachtig, goed doseerbaar en hebben een aangrijppunt dat je zonder gereedschap kan instellen.
De RockShox Pike Ultimate is goed voor 140 millimeter veerweg, met mogelijkheden om zowel de high speed als low speed compressie en rebound in te stellen.
De Deluxe Ultimate-demper kan je dan weer helemaal blokkeren, handig wanneer het pad bergop gaat.
DT Swiss levert met de XM1700 een stevige en toch lichte wielset. Een Maxxis Dissector vooraan en een Rekon achteraan vormen een niet steeds geheel logische bandenkeuze, maar dat lees je zo meteen wel bij onze test. Het stuur is 800 millimeter breed en komt van Scor zelf. Een 35 millimeter korte stuurpen moet instaan voor vertrouwen en snelle stuurimpulsen. Een BikeYoke Divine-seatdropper met 185 millimeter drop maakt het plaatje compleet.
In de speeltuin
Een full suspension als de Scor 2030 wil je testen op terrein waarvoor hij gemaakt is. Dat betekent geen Vlaamse boerenwegels, geen tractorsporen, geen goed bollende bospaden… maar wel echte singletrails. Mijn eerste test was op het ‘parcours VTT’ in Bois des Rêves, Ottignies. Dat beviel zo goed dat ik vervolgens bijna wekelijks de Scor daar de sporen gaf.
Maar eerst even afstellen en wegen. Aan de weeghaak lezen we 13,86 kilogram af. Dat is niet vederlicht, maar de idee achter de 2030 is dat de klim een noodzakelijk kwaad is, een middel, geen doel. In de demper ging 170 psi, de vork deed het met 85 psi. Helaas was mijn testperiode midden een erg natte winter. Daarin bleek de combo Maxxis Dissector/Rekon niet meteen de meest geschikte. De Maxxis Rekon achteraan heeft weliswaar een erg lage rolweerstand maar het ontbreekt aan grip, met name op natte ondergrond.
Smijt je been over de Scor 2030 en er verschijnt als vanzelf een glimlach op je gezicht. Je voelt instinctief nog voor je een meter gereden hebt, dat dit een erg leuke en speelse fiets zal worden. Wie Bois des Rêves een beetje kent, weet dat je voor zowat elke trail eerst zal moeten klimmen. De Scor klimt efficiënt, dynamisch en voldoende energiek. Daar heeft de goed rollende achterband zijn verdienste in. Hou je de demper gesloten, blijft de achterkant netjes volgen, maar die gesloten demper leidt wel tot een redelijk harde fiets. Maar zelfs met die demper open, is er eigenlijk niet overdreven veel ongewenste beweging waar te nemen. Op steilere technische beklimmingen is het zaak je lichaamsgewicht meer naar voren te brengen. De korte achtervorken maken dat de fiets nogal snel gaat steigeren. De steile zitbuishoek houdt echter voldoende gewicht in het midden van de fiets waardoor hij snel terug mooi in balans komt.
Eenmaal boven in Bois des Rêves heb je een veelvoud aan trails. Dat gaat van brutale downhill-trails over langzamere en technische trails met krappe switchbacks tot snelle flowy trails. Wat ze alle gemeen hebben, is dat ze veel te kort zijn. En dat de pret dus veel te snel over is. De Scor houdt zich op alle soorten trails meer dan uitstekend staande. Op die trails waar precisie belangrijker is dan los naar beneden knallen, ontpopt de Scor zich als een erg speelse kameraad. Akkoord, het is en blijft een fiets met slechts 120 millimeter veerweg. En ja, op sommige stukken ben je beter af met een pure enduro dan met een trailbike, maar op zich kan je je prima vermaken met deze Scor 2030 op eender welke trail. En je kan er – zonder noemenswaardige inspanning – ook nog eens terug mee naar boven. Een goede geometrie maakt of kraakt je fiets. Dat hebben ze bij Scor goed begrepen. Die vlakke balhoofdhoek en korte achtervork geven je de indruk met een ‘full-breed enduro’ op pad te zijn. Je krijgt een levendige en erg wendbare fiets waarbij die ‘lange’ voorkant voor het vertrouwen op snelle afdalingen zorgt.
De RochShox Deluxe-demper functioneert prima en erg soepel. Hij geeft je het gevoel met meer veerweg onderweg te zijn dan in werkelijkheid het geval is. Onderaan de veerweg blijft hij even soepel gaan dan aan het begin van de veerweg. Je hoeft je dan ook niet meteen zorgen te maken om door de demper te schieten. De achterkant heeft behoorlijk veel reserve, de vering werkt erg progressief en vangt alle landingen prima op. Maar let toch even op met die Rekon-band achteraan. Vlieg je stevig in de ankers – en ja dat kan met die uitstekende Sram Code-remmen – is het toch steeds bang afwachten wanneer de achterband daadwerkelijk begint af te remmen, zeker wanneer het wat vochtig ligt.
Conclusie
In barre wintertijden met veel te veel regen en vaak wel erg slecht weer, zorgde de Scor 2030 bij elke rit voor een dikke vette grijns op mijn gezicht. Het is een van de leukste trailbikes waar ik de afgelopen jaren mee onderweg ben geweest. De beklimming gaat behoorlijk vlot, de afdaling en bij uitbreiding eender welke (technische) trail zijn een pure lust aan boord van deze speels, wendbare bike. Scor mag dan een jong merk zijn, deze 2030 bewijst dat ze goed weten waarmee ze bezig zijn en dat ze onder de vleugels van BMC hun funfactor helemaal kwijt kunnen. Aan iedereen met een speelse rijstijl die een leuke tijd boven een snelle chrono verkiest, kan ik de Scor 2030 aanraden. Maak je maar geen zorgen over die ‘beperkte’ veerweg, die biedt voldoende reserves. Als we dan toch een minpunt moeten aanhalen: met 6499 euro (voor een afmontage op GX-niveau) is het niet meteen een koopje. Een Zwitserse prijs, waar je wel heel wat voor terugkrijgt.