Deel dit artikel:

1500% Getest tussen Oudenaarde en Straatsburg: gravel spullen

Een driedaagse als de rit Oudenaarde-Straatsburg is uiteraard ideaal om een aantal spullen grondig te testen. Komen in dit stuk aan bod: BBB Front Fellow stuurtas, BBB Seat Sidekick zadeltas, B’Twin Frametas 300, Luck Rex schoenen met hoogtecorrectie, Solestar Kontrol inlegzolen, Sportful Bodyfit PRO 12 sokken, Isadore Medio fietsbroek, Rapha Pro Team onderhemd, Isadore Signature fietsshirt, Sportful Bodyfit PRO handschoen, Smith Pivlock Arena fietsbril en Abus Aventor helm. Voeg daar nog de Sigma Rox 12.0 GPS, de Lezyne Super GPS en het Selle Italia SP-01 zadel aan toe en je komt aan vijftien keer honderd procent getest. Da's dus 1.500% Getest, niet?

Bikepacking wint snel aan populariteit waardoor ook het aanbod aan bagagesystemen snel groeit. Was dat aanvankelijk nog een beperkte markt met spullen van nichemerken, dan komen nu ook de grote spelers met dergelijke tassen. BBB Cycling heeft de Front Fellow stuurtas, de Middlemate frametas en de Seat Sidekick zadeltas in het gamma waarvan de Front Fellow en de Seat Sidekick mee gingen naar Straatsburg.

BBB Front Fellow: veel opbergruimte, matige toegankelijkheid.

De Front Fellow bestaat net als de Seat Sidekick uit twee delen want het is de bedoeling dat je eerst je spullen in een waterdichte binnentas met rolsluiting propt waarna je die tas in de Front Fellow of de Seat Sidekick opbergt. Je vergissen is onmogelijk want de binnentas van de Seat Sidekick is kegelvormig om beter in de zadeltas te passen, de binnentas van de Front Fellow is recht gevormd en van een grote klittenband voorzien. Het andere deel van de Front Fellow is eigenlijk een soort van enveloppe die je met klittenbanden en de zogeheten ‘shock block’s om het stuur en de balhoofdbuis bevestigt. Aan de binnenkant van de enveloppe zit één deel van de velcro, op de buitenkant van de binnentas zit het andere deel van de klittenband. Die velcro’s helpen om de binnentas juist in de ‘enveloppe’ te positioneren (liefst mooi in het midden van het stuur dus) waarna je de enveloppe met spanriemen sluit en de hele boel tot een zo compact mogelijk bolletje aanspant.

BBB Seat SideKick: hoe meer je er in stopt, hoe beter ie wordt.

De Seat SideKick zadeltas bevestig je met twee klittenbanden om de zadelpen en twee kliksluitingen die je om de zadelrails leidt. Net zoals bij de binnentas van de Front Fellow is het vervelend dat de waterdichte binnentas geen ventiel heeft want als je de BBB-binnentassen dicht rolt is het nogal een klus omdat compact te doen want er zit altijd nog te veel lucht in. De binnentas van de Seat SideKick heeft een inhoud van tien liter en is eigenlijk gemaakt om een eindje uit de achterkant van de zadeltas te steken, je moet de zaak dan van onder naar boven met een riem en gesp dicht trekken. De beide tassen zijn robuust gemaakt, maar zeker voor de Front Fellow had het gebruiksgemak beter gekund. OK, met het enveloppesysteem heb je de vrijheid om de binnentas te gebruiken of bijvoorbeeld je tent of slaapzak er in op te bergen, maar tijdens de rit is de opening en sluiting van het systeem te omslachtig om snel iets uit de Front Fellow op te diepen. De Seat SideKick heeft flink wat inhoud nodig om stabiel onder het zadel te hangen, bij halve belading zwiept de zadeltas nogal heen en weer onder je bips. De zadeltas is wel goed gevormd zodat je er niet met de binnenkant van je dijen tegenaan schuurt tijdens het fietsen. Jammer is ook dat BBB op de achterkant van de zadeltas geen clips of haakjes voorzag om een lampje aan te hangen, daarvoor moet je de sluitriem gebruiken al is dat niet eenvoudig als de tas niet volledig vol zit. Voor 59,95 euro (Front Fellow) en 79,95 euro (Seat SideKick) koop je twee tassen die weliswaar duurzaam en kwalitatief zijn uitgevoerd, maar die op vlak van gebruiksgemak nog een paar puntjes laten liggen. Al kan je die omwille van de aantrekkelijke prijs misschien wel door de vingers zien. www.bbbcycling.com

Da’s best een drukke cockpit met twee GPS-toestellen en een volle stuurtas.

Voor de test van de Sigma Rox 12.0 en de Lezyne Super GPS kan je de links volgen want de beide producten werden reeds op onze website getest. Klik hier  voor de 100% Getest van de Sigma Rox 12.0 en hier voor het artikel over de Lezyne Super GPS die bij het opladen in Han-sur-Lesse stuk ging en ondertussen vervangen is door een Lezyne Mega XL boordcomputer. Die laatste zal op www.grinta.be snel aan bod komen.

Onder de bovenbuis past het B’Twin 300 frametasje beter dan er bovenop.

Het B’Twin 300 frametasje van 9,99 euro is ondanks zijn messcherpe prijs toch heel gebruiksvriendelijk. Het tasje heeft een inhoud van anderhalve liter en de drie klittenbanden en twee ritssluitingen om de compartimenten te bereiken zijn zodanig opgesteld dat je het frametasje zowel bovenop de bovenbuis als onder de bovenbuis kunt monteren. Onder de bovenbuis bleek voor mij de betere optie omdat ik nogal met mijn knieën naar binnen geroteerd fiets en als de B’Twin 300 bovenop de bovenbuis staat, hindert dat de beweging van mijn bovenbenen. Waterdicht is de B’Twin 300 beslist niet, de kleine spulletjes die je snel bij de hand wil hebben opbergen in waterdichte hoesjes is dus aan te raden. Desondanks blijft het B’Twin 300 frametasje een toppertje. Check hier de details.

Nog een geluk dat er voor kromme mensen zoals ik schoenen van Luck zijn.

De Luck Rex schoenen kwamen al aan bod in Grinta! 66 toen we in de rubriek ‘Bikefitting’ de mogelijke oplossingen voor een verschil in beenlengte bespraken. Aangezien dat bij mij het geval is (11 mm verschil), moet ik voor lange ritten zoals Oudenaarde-Straatsburg wel een beroep doen op schoenen met hoogtecorrectie. Luck is één van de weinige fabrikanten die zijn schoenen per stuk verkoopt (want mijn linkervoet is ook nog eens een half maatje kleiner dan de rechter) én die op vraag van de klant de hoogtecorrectie kan inbouwen. Zo staat mijn rechter Luck Rex schoen op een tussenzool die zes millimeter dikker is. Al dat personaliseren heeft wel een prijs: 349 euro. Hier vind je het volledige gamma van Luck  en omdat de Spanjaarden hun schoenen jammer genoeg van een te dunne inlegzool voorzien, gebruik ik in deze schoenen steevast mijn Solestar Kontrol inlegzolen. Ook deze kwamen reeds op deze site aan bod, klik hier voor de videoreview van de Solestar Kontrol inlegzolen.

Weinig spectaculair vanaf de zijkant gezien, maar wacht tot je het tweedelige Selle Italia SP-01 zadel van bovenaf bekijkt.

Standaard wordt de Eddy Merckx Strasbourg 71 gravelbike met een Selle Italia SLR zadel geleverd, een zitbank waar mijn derrière niet meteen een groot fan van is. Vandaar dat ik het zadel verving door de SP-01 Kit Carbonio van dezelfde fabrikant, een tweedelig zadel dat ook reeds op www.grinta.be aan bod kwam. Klik hier voor de volledige 100% Getest.

Twee verschillende designs voor de linker en de rechter sok: da’s om paniek vragen in de wasserij.

De Sportful Bodyfit Pro 12 sokken (13,90 euro, beschikbaar in vier kleuren) hebben rond de middenvoet een extra elastische band waardoor de voet perfect ondersteund wordt. De twaalf centimeter schacht van de sok sluit strak om de enkels en kuiten aan, zelfs in de grotere maten. Hou daar rekening mee bij de aankoop want niet iedereen vindt dat even prettig. De volledige productfiche van deze sokken raadpleeg je hier.

De Bodyfit Pro handschoentjes zijn van dezelfde fabrikant en voor heel sportief gebruik bedoeld en in essentie niet voor hele lange dagen in het zadel. Omwille van het al vrij dikke stuurlint op de Merckx Strasbourg 71 en het feit dat ik niet zo van heel dik gepolsterde fietshandschoenen hou, waren de Bodyfit Pro handschoenen drie dagen lang een stel fijne metgezellen. Hoewel er geen velcro om de pols zit sluiten de handschoenen toch prima aan en het driehoekje stof tussen midden- en ringvinger helpt om de handschoenen uit te trekken. De lichte bovenkant voorkomt oververhitting van je handen, de grip op het stuur is formidabel. De Bodyfit Pro handschoenen kosten 34,90 euro en bestel je hier.

Doen de namen Martin en Peter Velits nog een belletje rinkelen? De Slowaakse tweelingbroers waren een klein decennium in het profpeloton aan de slag, maar een jaar nadat Peter de fiets aan de haak hing stapte ook Martin uit de profwielrenner. “Omdat hij zich eenzaam voelde in het peloton, zonder zijn broer.” De tweeling -kinderen van de uitbaters van een fietsenwinkel- zochten een nieuwe uitdaging en startten met het fietskledingmerk Isadore. Om je in die verzadigde markt nog te kunnen onderscheiden moet je de zaken anders aanpakken en de broertjes Velits geloven rotsvast in Merino wol als basismateriaal voor fietskleding. Met de looks kan het Isadore Signature shirt me meteen bekoren want het grijs in combinatie met een groene pasteltint doet het piekfijn afgewerkte shirt er heel chique uitzien. De aandacht voor detail is hallucinant met onder andere een waterdicht afgesloten zakje verwerkt in het rechter zakje op het rugpand, fraaie metalen logo’s en een kwalitatieve YKK rits over de volledige lengte van het borstpand. Gemaakt van 36% merino wol, 61% polyester en 3% lycra voelt het shirt wel heel ‘wollig’ aan en het gewicht van 195 gram voor een medium shirt met korte mouwen is wel heel hoog.

Trek je het shirt evenwel aan, dan valt alles letterlijk en figuurlijk meteen in de plooi. De merinowol prikt absoluut niet op de huid en ook bij hogere temperaturen (de temperatuur schommelde tijdens mijn ritten altijd tussen de twintig en dertig graden) blijft het draagcomfort uitmuntend. De Velits broertjes bieden het Signature shirt momenteel met 25% korting aan op hun site en voor 86,25 euro is het een shirt dat je toch een keer geprobeerd moet hebben. De Medio Bib Short sprint visueel minder uit de band, maar ook dit kledingstuk maakt indruk met het draagcomfort. De bretellen zijn licht, het zeem biedt veel comfort zonder overmatig dik of breed te zijn en de silicone print in de broekspijpen zorgt er samen met de stevige elastieken voor dat de broek perfect op haar plaats blijft zitten. Ook op de Medio Bib Short geldt momenteel een korting van 25% zodat je er nog 104,25 euro voor betaald. Dit is de website waar de Velits brothers hun spullen verkopen.

De 100% Getest van het Rapha PRO Team onderhemd lees je hier.

Smith is een fabrikant van helmen en brillen die in de Benelux nog geen groot marktaandeel heeft, maar sinds ik tijdens een Campagnolo perskamp begin vorig jaar kennis kon maken met de Pivlock Arena groeide die bril in sneltempo uit tot één van mijn favorieten. In de eerste plaats omwille van de drie hoogwaardige lenzen die bij de bril geleverd worden: één heldere lens, één donkere spiegelende lens en één fotochromatische lens met een heel groot bereik. De lenzen wisselen gaat in de letterlijke en figuurlijke handomdraai want eerst knijp je het neusstuk uit de lens en daarna draai je de twee pootjes er in één beweging af. Echt kinderspel. Dankzij het instelbaar neusstuk (smal of breed), de comfortabele rubberpootjes op de oren en het lage gewicht (26 gram) is het draagcomfort van de bril groot. Het frameloze ontwerp van de Pivlock Arena zorgt er ten slotte voor dat het zicht in geen enkele richting belemmerd wordt. De bescherming van de ogen is top en slechts in héél uitzonderlijke situaties heb je last van damp. De verdeling van Smith op de Benelux-markt krijgt op 1 september een nieuwe impuls (later meer daarover) en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Klik hier om naar de website van Smith Optics te surfen.

Last but not least is er de Abus Aventor waar ik eerst tien dagen in de Dolomieten mee fietste om hem vervolgens mee te nemen naar de presentatie van de Cannondale System Six in Girona. Aan helmen geen gebrek op de redactie, maar de Abus Aventor ging ook mee naar Straatsburg omwille van zijn bijzonder goede ventilatie en prima draagcomfort. Minder aero dan de GameChanger, maar een stuk meer allround inzetbaar doet de Aventor het ook prima als je tempo wat lager ligt zoals bij het gravel rijden. Het pas-systeem is in de hoogte in drie standen instelbaar en de hoofdomtrek pas je met een draaiwiel aan, de kinriempjes zijn lichter dan die van de GameChanger en ook beter instelbaar. De Xstatic voering draagt bij het tot het draagcomfort en hoewel de Aventor met zijn 260 gram in maat 54-58 cm geen pluimgewicht is, voel je dat hoegenaamd niet. De allermooiste helm van het moment is de Aventor volgens mij niet (de welving vooraan zorgt er voor dat er tussen de bovenkant van je brilglazen en de onderkant van de helm nog flink wat ruimte is), maar over kleuren en smaken hoor je niet te discussiëren. En al helemaal niet als de helm slechts 149,95 euro kost en voor de rest op alle fronten perfect presteert. Bekijk het hier maar allemaal.

Benieuwd naar het reisverhaal over de gravel trip van Oudenaarde naar Straatsburg? Dat verslag lees je hier.

En hoe de Eddy Merckx Strasbourg 71 het er van af bracht? Dat lees je hier.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE