Deel dit artikel:

120 jaar in het zadel

Buon compleanno Selle Italia! Een gelukkige verjaardag is op zijn plaats voor Selle Italia. De Italiaanse zadelfabrikant blaast 120 kaarsjes uit. Grinta! was erbij op de galaviering in Asolo.

Selle Italia is ontegensprekelijk één van dé iconische merken uit de fietsbranche en wielersport. Het mag niet alleen prat gaan op een geschiedenis van twaalf decennia; het mag – na de acquisitie van concurrent Selle San Marco begin 2016 – dwepen met een wereldwijd marktaandeel van 50% in het assortiment van de duurdere zadels. Het is Signore Giuseppe Bigolin die al vijftig jaar de touwtjes stevig in handen houdt en daarvoor dan ook uitgebreid werd gelauwerd en gevierd op een galadiner in Asolo, vlakbij het hoofdkwartier van Selle Italia, dat gelegen is in Casella d’Asolo, bij Treviso.

Nieuwe game changer?

Selle Italia zet niet alleen Selle Italia (zadels voor sportieve fietsers) in de markt. Ook Sportourer (zadels voor recreatieve fietsers), NET (zadels voor e-bikers en fixierijders) en Sella Italia (vintage zadels die teruggrijpen naar de historische zadels van weleer) zitten onder de koepel van Selle Italia. Voor elk wat wils dus. Wat betreft de collectie 2018 werden we al getrakteerd op een sneak peek maar mogen we er nog niet al te veel over kwijt. Dat er nogal wat nieuws aan zit te komen, inclusief een fikse uitbreiding van het bestaande assortiment, mag duidelijk zijn. Wij kijken eigenlijk vooral uit naar de test van de SP-01, de nieuwste telg in de Selle Italia-familie, mogelijk net zo baanbrekend als de Turbo en Flite waren in respectievelijk 1980 en 1990. Opvallend aan het peperdure (419,90 euro, nvdr.) SP-01 zadel is de flexibiliteit van het zadel en het feit dat beide zijden van het zadel aan de achterzijde niet aansluiten. Er gaapt een opening. De SP-01 heeft een ‘sandwichsamenstelling’ waarbij met verschillende lagen wordt gewerkt en waarbij de finale structuur een ideaal huwelijk moet zijn tussen lichtgewicht, comfort en performantie. “Comfort zit ‘m lang niet alleen in het gebruik van gel maar ook in de gebruikte materialen en de structuur van het zadel”, weet men bij Selle Italia. Nogmaals: we kijken uit naar de eerste ervaringen met deze mogelijk nieuwe ‘game changer’ in het zadelspectrum.

Nieuwe business

Na vijftig jaar onder het bestuur van Giuseppe Bigolin, gaat de modernisering en automatisering binnen Selle Italia verder. Ook de verjonging want het is aan Riccardo, Giuseppes zoon, om het imperium verder te zetten. Aan het uitgangspunt, ‘Made in Italy’, wordt naar eigen zeggen niet geraakt. “Alle ruwe materialen waaruit onze zadels bestaan, inclusief het carbon, komen uit Italië. En het assembleren van de zadels gebeurt in Europa en niet in het Verre Oosten. Goedkoper is dat niet maar we willen het gewoon zo”, klinkt het. Intussen is het vervaardigen van zadels niet de enige activiteit van Selle Italia. Booming business en duidelijk iets waarin ze geloven, is bikefitting. Het begon enkel jaren geleden, in 2014, met ID Match. Een eenvoudig meetsysteem waarbij jouw ideale zadel wordt bepaald in slechts dertig seconden. Het nieuwste paradepaardje dat de komende jaren zal worden uitgerold in Europa, is een exponent van ID Match, met name BikeLab. Het is een bikefittingsysteem dat ontwikkeld werd door universiteitsprofessor Luca Bartoli. Binnenkort lichten we het systeem toe op onze site.

Volo 120

Een rijke historiek en veel ambities voor de toekomst, dat moge duidelijk zijn. Om het feestje compleet te maken, hadden de Italianen een special guest laten invliegen. “De beste wielrenner aller tijden”, kondigde de presentator hem aan. En hem, da’s Eddy Merckx. Heel wat grote kampioenen, Coppi, Moser, Chiappucci, Bugno, Bettini en dus ook Merckx, fietsten met Selle Italia-zadels. Allemaal hadden ze, in een filmpje met tal van getuigenissen, mooie woorden over voor Bigolin en de Selle Italia-familie. Maar het was dus Merckx die zijn acte de présence maakte, mocht genieten van het diner en achteraf een cadeautje in ontvangst mocht nemen. Een zadel, of wat had u gedacht? Maar geen gewoon zadel. ‘Volo 120’ is een kunstproject waarbij 12 – naar de 12 decennia van dat de firma al actief is tussen 1897 en 2017 – Flite-zadels in brons werden gegoten door kunstenaar Jonny Mole in de Fonderia Artistica Battaglia, een gieterij in Milaan, waar in den beginne Selle Italia overigens was gevestigd. Nummer ‘2/12’ van deze gelimiteerde zadelreeks was voor Merckx, nummer ‘1/12’ voor Bigolin. “Nooit gedacht dat ik je ooit zou kloppen”, grapte de president richting Merckx.

Meer info vind je hier.