Deel dit artikel:

100% Getest: Zannata Z92 Pista

Even traditioneel als Cycling 4 Life zelf is dat we in de week na ons baan-evenement voor het goede doel met de test van een baanfiets op de proppen komen. Voor de negende editie van Cycling 4 Life zochten we het voor de testfiets niet te ver met de Zannata Z92 Pista.

De voorbije jaren trokken we al met tamelijk exotische baanfietsen naar het Vlaams Wielercentrum Eddy Merckx, met onder andere carbon pistefietsen van Ted Wood en Apex. Deze keer vielen we met onze testfiets een pak minder op, simpelweg omdat er heel veel Zannata Z92’s op de baan waren. Cycling Vlaanderen heeft immers een aantal fietsen in bruikleen voor wie een piste-initiatie boekt en recent werd die vloot huurfietsen aangevuld met –jawel- een aantal Z92’s.

395 euro kost het triple butted aluminium frame met carbon vork, voor de complete fiets betaal je 895 euro. Spectaculair is het lakwerk niet, al vindt het zwart met gele letters een fijn evenwicht tussen stijl, sportiviteit en een tijdloos karakter. Ondanks de scherpe prijs en het hoge ‘doe maar normaal, da’s al meer dan gek genoeg’ gehalte van het frame, zitten er toch een paar mooie details aan. De overgang tussen de tapse balhoofdbuis en rechte voorvork is heel netjes afgewerkt, de onderkant van de bovenbuis is lichtjes gebold terwijl de bovenkant van de buis gewoon recht is en de staande achtervork is wat lager aan de zitbuis aangezet. De onderbuis is flink oversized (al valt dat door de zwarte lak niet zo op), de poten van de staande achtervork zijn een tikkeltje afgeplat. Aangevuld met een Deda RS-SL zadelpen van 31,6 mm, een Deda Zero aluminium stuur en stuurpen, een stel Miche Pistard WR wielen met Schwalbe Lugano bandjes en een Miche Pista aandrijving komt de Zannata Z92 aan 8,1 kilo, exclusief pedalen. Vederlicht is dat niet, ultrazwaar evenmin en het gewicht van een baanfiets is minder belangrijk dan dat van een racefiets. Net zoals comfort op een baanfiets van geen enkel belang is want op de piste kom je (hopelijk) geen kasseien of andere veroorzakers van trillingen tegen.

Al na een paar rondjes is duidelijk dat de Zannata Z92 Pista een no-nonsense baanfiets is die zich overal uit de slag trekt. Stijf genoeg om een stevig sprintje te trekken en met een geometrie die de fiets heel neutraal laat aanvoelen: niet nerveus en zeker niet lui. Waarmee de aankoopverantwoordelijke van Cycling Vlaanderen een lot huurfietsen heeft gekocht waarmee hij elke baanfietser met een gerust hart de piste kan op sturen. Iedereen heeft wel zijn of haar voorkeur wat stuur en zadel betreft. Het Deda Zero aluminium stuur bevalt mij heel erg met zijn ‘rechte’ bovenkant, relatief korte reach en medium drop. Het Selle Italia X3 zadel heeft wel een anatomische uitsparing in het midden, al moet je om de twintig rondjes toch wel een keer het achterwerk oplichten om te voorkomen dat je soldaat-kameraad indommelt. Standaard wordt de Zannata Z92 Pista geleverd met een Miche Pista crankstel met 165 mm traparmen, een 52-tands kettingblad en een kroontje met 16 tandjes. 52 x 16 is een fijne versnelling als je op een 250 meter lange baan als die op de Gentse Blaarmeersen een beetje in de wielen kunt hangen, om anderhalf uur in je eentje op de blauwe lijn rondjes te buffelen zal je al flink in je krachtenarsenaal mogen tasten en nog hoger in de baan wordt het stoempen om ook hoog in de baan te blijven. De Miche Pistard WR wielen zijn een zekere keuze van veel aanbieders van scherp geprijsde baanfietsen, alleen jammer dat het achterwiel niet omkeerbaar is. Verschillende concurrenten hebben wielsets voor baanfietsen waarbij zowel links als rechts op de achternaaf een kroontje zit, zodat je door het wiel te draaien toch de keuze hebt uit twee versnellingen. Een dergelijk achterwiel zou de allround inzetbaarheid van de Zannata Z92 Pista flink kunnen verhogen.

Last but not least zijn er de banden. Het is logisch dat een fabrikant hier en daar een concessie moet doen om een fiets aan een bepaalde prijs te kunnen verkopen. Dus om zo’n Z92 voor 895 euro te kunnen aanbieden en er nog een centje aan te verdienen, kan VDB Parts (het bedrijf achter Zannata) onmogelijk bandjes van topkwaliteit monteren. De Schwalbe Lugano’s in 25 mm breedte zijn budgetvriendelijke banden, maar horen jammer genoeg niet thuis op een baanfiets. De Lugano’s zijn ideale trainingsbanden voor in de winter, op de wielerbaan presteren ze onder de maat omdat ze nogal stug rollen en de rubbercompound eerder in functie van duurzaamheid dan met het oog op maximale grip werd ontwikkeld. Zodat de banden de beperkende factor op deze fiets zijn, vooral als je traag door de bocht probeert te fietsen voel je dat de achterband sneller tractie verliest en de fiets achteraan steeds een beetje naar beneden zakt.

Is dat een reden om de Zannata Z92 Pista niet te kopen? Absoluut niet want de Z92 is een no-nonsense baanfiets die voor een interessante prijs een stijlvol, duurzaam, tijdloos en allround inzetbaar pakket biedt. En haal je de fiets op bij de dealer, gooi het dan meteen met de fietsenmaker op een akkoordje dat hij voor een meerprijsje betere banden om de velgen legt. Of je koopt zelf een extra bandensetje voor je Z92 en legt de Schwalbe Lugano’s om de velgen van je trainingsfiets, dat kan natuurlijk ook. Zo kan je binnen én buiten zorgenloos je kilometers malen.

www.zannata.be