Deel dit artikel:

100% Getest: Vredestein Superpasso

Sinds dit seizoen nieuw in bandenland: de Superpasso van Vredestein. Meegaand op de tendensen van tubeless rijden en tanwall flanken, ontwikkelde de Nederlandse bandenfabrikant een volledig nieuwe allround vouwband. De Superpasso combineert een laag gewicht met dito rolweerstand en grip in alle omstandigheden. Wij gingen er de afgelopen weken mee op pad en merkten dat Vredestein met de Superpasso de concurrentie alvast stevig bijbeent.

De Vredestein Superpasso is momenteel verkrijgbaar in 14 verschillende uitvoeringen. In breedtes van – en dat is toch opvallend – nog steeds 23 millimeter tot en met 32 millimeter. Verder ook nog keuze tussen een Tubeless Ready (TLR) versie of voor gebruik met binnenband. De band is in elk formaat beschikbaar in het zwart, en in de meeste maten ook met beige wangen. Opvallend: Vredestein biedt de band niet aan in een 30-mm-versie, en in die van 25 mm zijn er nog een paar extra kleurtjes beschikbaar.

Duurzame allrounder

Het samenbrengen van een laag gewicht en lage rolweerstand, een soepel rijcomfort en lekbestendigheid in één band: het is de uitdaging waarnaar de meeste fabrikanten streven bij de ontwikkeling van hun banden. Gooi daar voor een allrounder nog grip in alle omstandigheden bij, en je weet wat de Superpasso doet. Het 150-TPI-karkas van de Superpasso zorgt voor een soepele band met een gewicht (310 gram in 28 mm) dat slechts net iets zwaarder is dan bijvoorbeeld de Schwalbe One, die in vele opzichten een rechtstreekse concurrent is, zonder daarbij de duurzaamheid uit het oog te verliezen. De Sportex Protection Layer (SPL), die we ook kennen van de nog lichtere Fortezza Duralite, beschermt tegen lek rijden. Met een rubbermengsel aan de hand van de TriComp-technologie wapent Vredestein de Superpasso ook tegen schuivertjes. Slijtage kijk je makkelijk na dankzij de Tire Wear Indicator (TWI), een eenvoudig rondje in reliëf op het loopvlak: als je het niet meer ziet, is de band versleten.

Gemaakt voor tubeless

We kregen de Superpasso geleverd op een wielset voorzien van binnenbanden. En dus gingen we eerst zo op pad. De grip die het Nederlandse rubber op de baan legt, is opvallend, ook in natte omstandigheden. Maar op ruwere betonbanen missen we iets. Of we missen het net niet, de vibraties van het ruwe wegdek die doorkomen. Een TLR-band is gemaakt om tubeless te rijden, en daar excelleert de Superpasso in. Zonder binnenband en met iets minder druk wordt de Superpasso meteen een stuk comfortabeler. De trillingen worden beter gefilterd, waardoor de band het gevoel geeft van nog beter op de baan te kleven.

Eentje voor het ganse seizoen

De versie in 28 mm lijkt ons dan ook ideaal te zijn voor een allroundband die je het ganse jaar door op jouw favoriete wielset kan laten liggen. Zeker bij tubeless gebruik een voordeel om geklungel met sealant te vermijden bij het wisselen van banden. De adviesprijs van de Vredestein Superpasso TLR bedraagt 72,95 euro. Dat is niet weinig, maar met een setje kom je als regelmatige fietser zowat het ganse seizoen door. En in vergelijking met de concurrentie is de prijs correct. Met wat geluk scoor je bij je fietsenmaker zelfs nog een promo.

Meer info op de website van Vredestein >>