Deel dit artikel:

100% Getest: Trek Fuel EX 9.9 XX1 AXS

De Trek Fuel EX is ondertussen aan zijn zesde generatie toe en was vanaf het begin de maatstaf voor trailbikes. Geboren met slechts 100 millimeter veerweg namen de daaropvolgende jaren zowel veerweg als veelzijdigheid toe. De Fuel EX werd almaar meer een trailbike waarmee je vlot kon klimmen en die dikke pret op de afdaling garandeerde. In 2019 kreeg hij flink wat meer veerweg en de nieuwe generatie gaat nog een stap verder. Niet verwonderlijk, want de Session-downhillbike stond model. 

“Die hebben we toch al getest?”, de vraag valt meteen wanneer de Trek Fuel EX de redactielokalen wordt binnengeduwd. De verwarring is begrijpelijk. Eerder deden we de test met het elektrisch broertje, de Fuel EXe en ja, die lijken wel heel erg op elkaar. Zet ze naast elkaar en je zal al aan het turen moeten gaan om de verschillen te merken. Er zit motor noch batterij in en daarmee is misschien het belangrijkste wel gezegd. De Fuel EX en EXe delen dezelfde veerweg, de geometrie is gelijklopend, de gebruikte onderdelen, zelfs de paintjob in deze Project One-versie zijn identiek. Dat maakt dat vooral de Trek Fuel EX grondig veranderd werd. De volledige test van de Trek Fuel EXe 9.9 XX1 AXS lees je hier nog eens na.

De nieuwe Trek Fuel EX heeft voortaan 140 millimeter veerweg achteraan, een stevige 150 millimeter voorvork, talloze aanpassingsmogelijkheden en een moderne geometrie. Helemaal zoals je van een trailbike anno 2023 mag verwachten.

Ophanging

Beginnen doen we met de voornaamste verandering, de toegenomen veerweg. Trek blijft trouw aan haar Anti Braking Pivot-concept (ABP). Dat is een variant op het bekende Four Bar Linkage-principe maar met een scharnierpunt concentrisch aan de achteras in plaats van het meer gebruikelijke scharnierpunt op de liggende achtervork.

ABP zorgt ervoor dat de vering zelfs onder het remmen toch actief blijft. Een Fox Float X Shock met 140 millimeter veerweg behoudt de controle over het ABP-concept. 

Daarnaast heeft de nieuwe Fuel EX ook een verstelbare hefboomratio met een ‘flip’ chip in de onderste demperophanging. Rijders kunnen kiezen tussen een minder progressieve instelling voor een soepeler gevoel (ideaal voor hobbelig en ruw terrein) of de chip omdraaien voor meer dempingsprogressie om de bottom-out weerstand te vergroten bij zware drops en sprongen. Als extra is het voortaan ook mogelijk een demper met spiraalveer te monteren. 

Vooraan is het een kloeke Fox 36 Factory-vork met 150 millimeter veerweg die de boel in bedwang moet houden. De instelmogelijkheden op zowel demper als vork zijn schier eindeloos. Je kan met de low speed compression gaan spelen, high en low speed rebound aanpassen, luchtdruk, een open en gesloten stand… Wie nog steeds zijn voorkeur niet vindt, kan zelfs met spacers in vork en demper werken. Persoonlijk rij ik met zowel vork als demper in een redelijk open stand. Zowel high als low speed rebound staan eerder aan de snelle kant, de low speed compressor krijgt een paar klikjes extra mee, handig wanneer er toch geklommen moet worden. 

Geometrie

Geometriewaarden aanduiden is een behoorlijk lastige taak op deze Fuel EX. En dat heeft alles te maken met de veelzijdigheid van de fiets. De balhoofdhoek wordt, in navolging van de grotere veerweg, aangevuld met een vlakke 64,5°. Maar Trek voorziet in (apart verkrijgbare) excentrische balhoofdcups waarmee je de balhoofdhoek in drie settings (steil, neutraal, vlak) een graad vlakker of steiler maakt, zonder dat de bottombrackethoogte verandert. De zitbuishoek is 77,5° steil, de reach wordt afhankelijk van de framemaat tien tot twintig millimeter langer. Op ons testmodel in medium is die reach 450 millimeter.

Ook de lengte van de liggende achtervork is afhankelijk van de maat van je bike (435 tot 450 millimeter), een techniek die Trek reeds toepast op de Session. Deze maatspecifieke liggende achtervorken dragen met name voor kleinere rijders alvast bij aan een wendbaarder stuurgedrag en verbeteren voor grotere rijders de voorwieltractie op steile beklimmingen.

Met de Mino Link kan je de balhoofdhoek een halve graad en de bracket hoogte met acht millimeter aanpassen. Doe daar die balhoofdcups bij en je zou de balhoofdhoek van een erg vlakke 63,5° tot 66° kunnen aanpassen.

Standaard wordt de Fuel EX geleverd met een neutrale balhoofdhoek en de Mino Link in de laagste positie. Op de site van Trek vind je een Dynamic Geometry Chart, waarmee je een visualisatie krijgt wanneer je de geometrie naargelang jouw voorkeur en/of terrein gaat aanpassen. O ja, je kan ook nog voor een mullet-opstelling (29” vooraan, 27,5” achteraan) kiezen. 

Het gros van de test heb ik gedaan met de Mino Link op low en de balhoofdhoek neutraal, zoals de fiets ook geleverd wordt. De Mino Link naar high veranderen kan je makkelijk op het terrein en duurt slechts een paar minuutjes.

Frame

Ons testmodel, de Trek Fuel EX 9.9 XX1 AXS, is het topmodel in het gamma en komt in een OCLV Mountain Carbon frame, gecombineerd met een rocker link in magnesium. Bekabeling loopt uiteraard binnendoor. 

Op de onderbuis is een ruime bescherming aanwezig. Wie wil, kan het bovenste deel van die bescherming verwijderen.

In de onderbuis is een handig opbergvak voorzien waar je minipomp, binnenband, powerbars… in opbergt.

De Trek Fuel EX is geschikt voor zadelpennen met een diameter van 34,9 millimeter. Dat zorgt niet enkel voor een ruimere keuze aan seatdroppers, ze zijn ook steviger dan de rankere exemplaren. Zoek niet naar de Knock Block, het systeem dat belet dat je stuur bij een valpartij doorslaat, zodat de remhendels je bovenbuis niet kunnen beschadigen. Het is namelijk niet nodig op dit frame, de bovenbuis staat laag genoeg om er gewoon boven te blijven.

Onderdelen

De benaming, XX1 AXS, laat op vlak van onderdelen natuurlijk weinig aan de verbeelding over. SRAM zorgt dus voor een volledige draadloos schakelsysteem, aangevuld met een Reverb AXS-dropper. Verder staat SRAM met een setje Code RSC-remmen en 180 en 200 millimeter schijven garant voor uitstekende remprestaties. 

Trek zorgt zelf verder voor een Bontrager Line Pro 30 OCLV Mountain carbon wielset waar Bontrager SE5 Team Issue-banden in 2,5” rondom liggen. 

Een erg fraaie stuur/stuurpencombo, Bontrager RSL, zorgt voor een cleane en knappe cockpit. Je minitool vindt zijn plaats in de vorkbuis.

Terreintest: Trek Fuel EX 9.9 XX1 AXS

Het gros van de testtijd met deze Fuel EX 9.9 XX1 AXS hebben we doorgebracht in de speeltuin van Bois des Rêves in Ottignies. Voor wie daar niet mee vertrouwd is, ga er dringend heen en neem een fiets met wat veerweg mee, zoals deze Fuel EX bijvoorbeeld. Voor de fotosessie trokken we naar het Kluisbos.

Starten in Bois des Rêves doe je al klimmend. Logisch, je moet nu eenmaal boven het domein, aan het begin van de trails geraken. Die klim is niet heel erg steil maar begint er na een aantal runs toch stevig in te hakken. Klimmen met de Fuel EX gaat vlot, maar ik zou niet zover willen gaan met te beweren dat je op de Fuel EX je klimtijden zal verbeteren. Het klimgevoel is neutraal en comfortabel, maar het gewicht (14,1 kilogram) van de Fuel EX en de relatief zware banden spelen niet in je voordeel. Ergens hadden we gehoopt, mede door alle topcomponenten, dat deze Fuel EX een lichtgewicht trailbike met veel veerweg zou zijn, maar die verwachting wordt niet helemaal ingelost.

Wordt de klim technischer en de ondergrond losser, dan komt de Fuel EX beter tot zijn recht. De steile zithoek en grip zijn op dat vlak uitstekend. Er is ook geen echte nood om de demper te blokkeren, zelfs in zijn meest progressieve setting zak je al klimmend niet echt diep in de veerweg en blijf je dus efficiënt en performant klimmen, zelfs rechtstaand. Wil je de demper toch in een meer gesloten positie plaatsen, weet dan dat het hendeltje daartoe al rijdend makkelijk bereikbaar is.

Terug naar beneden in Bois des Rêves biedt een reeks verschillende mogelijkheden. Er is een brutaal steile afdaling, een beetje verborgen meer flowy track met snelle bochten en een reeks boomwortels, je kan een aantal sprongen en drops nemen… wel, we hebben ze allemaal gedaan met de Fuel EX. Dat leidde telkens weer tot een grote glimlach op ons gezicht. Wat in de afdaling meteen opvalt, is het vertrouwen dat de Fuel EX geeft. Ook al heb je er amper mee gereden, toch geeft rijden op zowel snelle flowy trails als pittige afdalingen meteen een voorspelbaar gevoel. 


Kleine oneffenheden worden erg goed verwerkt door de Fox-componenten. En na een rits afdalingen merken we dat de veerweg eigenlijk zowel voor als achter helemaal gebruikt wordt. De Fuel EX maakt van elke trail, elke afdaling een pretje. Het rijgevoel op trails en in afdalingen van de Fuel EX laat je denken dat je op een bike met nog meer veerweg, genre Remedy, zit. Op boomwortels blijft de Fuel EX hoog genoeg in zijn veerweg, wordt het ruiger, dan gebruikt de Fuel EX de beschikbare veerweg zonder dat ik ooit het einde ervan bereik.

De configuratie waarin de Fuel EX wordt geleverd en de prima geometrie voelen meteen goed aan. De juiste druk in vork, demper en banden en je kan zonder aarzelen zowat alle trails aanvallen. Het frame is stijf, zonder oncomfortabel te worden. De Fuel EX houdt wel van een beetje agressieve en speelse rijstijl. Op ons testparcours liggen een aantal drops en sprongetjes en we kunnen melden dat die zorgen voor de nodige adrenaline zonder angstaanjagend te werken.

Waar we moeilijker vriendjes mee worden, is met de Bontrager SE5-banden. Die ontbreken in hard genomen, snelle en scherpe bochten toch net iets te vaak voldoende grip om onbezorgd mee rond te knallen, zeker in natte omstandigheden.

Conclusie

De Trek Fuel EX 9.9 XX1 AXS is een indrukwekkende fiets, een efficiënte trailbike die je meteen, zonder nood aan al te veel aanpassingen, een pak vertrouwen op eender welk soort trail geeft. De geometrie is wat mij betreft meteen uitstekend. Ben je toch niet tevreden over de geometrie of de ophanging en het daarbijbehorende rijgedrag, dan kan je naar hartenlust gaan aanpassen. De Fuel EX behoudt alvast zijn status als maatstaf voor trailbikes. Persoonlijk zou ik een setje andere banden monteren, maar voor het overige ben ik meteen bereid er eender welke trail mee te gaan bedwingen. 

Trailplezier gegarandeerd. De prijs voor zoveel pret voel je ook aan je spaarvarkentje, de Trek Fuel EX 9.9 XX1 AXS kost je 12.749 euro.

Meer info via Trekbikes.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE