Deel dit artikel:

100% Getest: Trek Emonda SL 6 Pro

Trek gaf de Émonda voor 2021 een meer dan serieuze facelift en vond de tijd rijp om, na enkele deelnames met de Madone-aeroracer, nu met zijn klimfiets een gooi te doen naar het hoogste schavotje in de verkiezing van Racefiets van het Jaar 2021. De Émonda SL 6 Pro, een fiets uit het middensegment, werd het ‘weapon of choice’ van de Amerikanen.

Deze zomer onderging de Émonda een ware metamorfose. Trek kampeerde een tijdje in de windtunnel en voegde een flinke scheut Madone toe aan zijn haast iconische klimfiets. De nieuwe Émonda is aerodynamischer dan ooit, met meer hoekige buisvormen, vloeiende overgangen aan het balhoofd, een knappe kabelintegratie… Trek maakt zich trouwens sterk dat je ook aan lage snelheden beter door de lucht klieft op deze fiets. De zogenoemde ‘uphill aerodynamics’ zijn dus ook voor klimmers voelbaar. Of voor gewone stervelingen als u en ik, die niet zomaar eventjes moyennes van 40 per uur of meer halen tijdens een zondagsrit.

Carbon van de bovenste plank

Uit de kluiten gewassen framebuizen, dat betekent automatisch een hoger gewicht en dat is dan weer nefast voor een klimfiets, toch? Niet helemaal. Voor het topmodel, de Émonda SLR, ontwikkelde Trek het ‘OCLV 800’ carbon. Dat is een nieuw soort carbonstructuur die 30% sterker is dan het 700-series OCLV-carbon en tegelijk ook lichter, waardoor het frame niet zwaarder werd dan dat van zijn voorganger. Integendeel: in een niet-gespecifieerde framemaat weegt een Émonda SLR-kader net geen 700 gram en de voorvork klokt af op 380 gram. Maar natuurlijk is de fiets die we voor deze verkiezing toegestuurd kregen niet het topmodel van Trek. De prijslimiet voor een deelname ligt op 6000 euro en aangezien de meest budgetvriendelijke Émonda met een SLR-frame 6199 euro moet kosten, schreef de Amerikaanse fietsenbouwer de Émonda SL 6 Pro in. Die is met zijn adviesprijs van 3799 euro trouwens de ‘goedkoopste’ racefiets die een gooi doet naar de felbegeerde titel.

Groot verschil in gewicht

Ook de Émonda SL 6 Pro is gemaakt van OCLV carbon, zij het dan uit de ‘500-series’. Je kan het dus al raden: het carbon frame van de SL 6 weegt zo’n 450 gram meer dan dat van zijn duurdere broertjes en de weegschaal geeft 8,25 kilogram aan wanneer we deze fiets (zonder pedalen of accessoires) erop laten plaatsnemen. De geometrie is wel identiek aan die van het topmodel en staat dus garant voor een sportieve, vrij agressieve zithouding. Die past overigens perfect bij de aard van deze fiets, want ondanks het grote verschil in framegewicht wil de Émonda SL 6 Pro, net als de SLR-uitvoeringen graag vooruit met de geit. In tegenstelling tot de SLR blaast deze fiets je na enkele pedaalslagen niet compleet van je sokken. Maar toch voelt hij efficiënt aan, zowel bergop als op het vlakke. Daarbij wordt hij geholpen door de Aeolus Elite 35 carbon wielen. Die zijn tubeless ready, met een velghoogte van 35 mm en hebben een prima stijfheid. Ook het stuurgedrag is heel direct dankzij de ‘H1.5’-geometrie waarover ook de renners van Trek-Segafredo hun zegje hadden.

Knap afgewerkt

Esthetisch schort er helemaal niets aan de SL 6 Pro. Het lakwerk in ‘Lithium Grey’ en ‘Brushed Chrome’ is heel erg netjes. Sommigen zullen deze kleurencombinatie als tijdloos bestempelen, anderen noemen het dan weer saai. Behoor jij tot de tweede categorie? Dan zal de kleurencombinatie ‘Trek Black – Radioactive Red’ je misschien eerder kunnen bekoren. Het frame is op volledige kabelintegratie voorzien, de stuurpen jammer genoeg niet. Al heeft Trek er wel een puntje van gemaakt om de kabels en remleidingen toch ietwat gebundeld in de balhoofdspacers te doen verdwijnen. Deze set-up heeft natuurlijk wel als voordeel dat je achteraf nog makkelijk van stuurpen kan wisselen mocht dat nodig zijn.

Shimano tekent voor een afmontage met een oerdegelijke, mechanische 11-speed Ultegra-groepset met flat mount schijfremmen en 160 mm rotors. Het 52/36-crankstel wordt gecombineerd met een 11-30 cassette waardoor je, zeker in de Lage Landen of pakweg de Ardennen, nooit voor verrassingen komt te staan. Maar in het hooggebergte is een doorsnee wielertoerist misschien eerder gediend met een compact crankstel op zijn of haar klimgeit. De steekas in het achterwiel is voorzien van een afneembaar hendeltje warmee je dus ook makkelijk je voorwiel kan demonteren. Voorts uiteraard veel Bontrager-onderdelen: een carbon ‘seatmast’, een Aeolus Comp-zadel, een Elite VR-C-stuur met Bontrager Pro-stuurpen en Bontrager R2-banden van 25 mm breed.

Addertje onder de kasseien

Een snelle fiets, netjes afgewerkt en met fijne looks. Je begint je misschien af te vragen of er een addertje onder het gras zit. Welja: er is een addertje, maar het houdt zich vooral schuil onder slecht wegdek, betonplaten, kasseien en andere ondingen waarvan we er in België zoveel hebben. De Émonda is, ondanks het prima Aeolus Comp-zadel, geen uitblinker op vlak van comfort. Een IsoSpeed-systeem, zoals op de Madone of de Domane, ontbreekt hier omdat men geen extra grammen meer wou toevoegen aan het frame. Ook de hoog aangezette achtervork en de vrij stugge R2-banden helpen niet echt bij de demping van trillingen. Het frame biedt wel ruimte voor 28 millimeter brede banden. Die kunnen wel een slok op de borrel schelen.

Conclusie

Voor de update van de Émonda heeft Trek zijn iconische klimfiets overgoten met een aero sausje, waardoor de fiets een meer allround karakter krijgt. Dankzij zijn ‘uphill aerodynamics’ is de nieuwe Émonda ook een tikkeltje sneller aan lagere snelheden, wat voor wielertoeristen fijn nieuws is. Bovendien heeft deze SL 6 Pro exact dezelfde geometrie als het topmodel en fileer je dus iedere bocht als een echte prof. Vederlicht is deze uitvoering niet en dat laat zich voelen bij het accelereren, maar dankzij het performante frame van OCLV-carbon en de Aeolus Elite 35-wielen hou je er de vaart wel ten allen tijde vlotjes in. Slecht wegdek verteert deze klimmer echter minder goed, al kan een setje bredere banden hier soelaas brengen.

De adviesprijs van de Trek Emonda SL 6 Pro is 3799 euro. Meer informatie vind je op de website van Trek.