Deel dit artikel:

100% Getest: Specialized Roubaix

Vijftien jaar geleden stelde Specialized zijn eerste comfortracefiets voor en die kreeg de naam ‘Roubaix’ opgekleefd. In het voorbije anderhalve decennium werd de Roubaix meermaals vernieuwd, maar de fiets bleef ook indruk maken in de Helleklassieker want sinds de eerste Specialized Roubaix op de markt verscheen zegevierde de fiets zes keer op de Vélodrome André Pétrieux. Komende zondag starten alle door Specialized gesponsorde profrenners op de nieuwste Specialized Roubaix die sinds vandaag ook in de winkel staat.

Enthousiaste (ex-)kampioenen

“De eerste keer dat ik deze fiets kon testen was op de kasseien van Roubaix, met Iljo Keisse. Twee uur lang knalden we aan vijftig per uur van de ene kasseistrook naar de andere. Iedere keer we een kasseistrook opdraaiden, draaiden we de knop op het balhoofd om. En van zodra we van de kasseien af waren, draaiden we die knop weer om. En maar gas geven, twee uur aan een stuk. Tot we er allebei van overtuigd waren dat deze fiets gewoon ‘de max’ is.” Belgisch kampioen Yves Lampaert heeft ongetwijfeld wel een cursus mediatraining gekregen van zijn werkgever, maar het blijft bovenal wel een doodgewone Vlaamse jongen die heel graag en heel hard met de fiets kan rijden en voor de rest gewoon de dingen zegt zoals ze zijn. We zijn net aan een stevig tempo over de kasseien van Mater inclusief de Karel Martelstraat gevlogen en kunnen ondervinden hoe vernieuwend de nieuwe Specialized Roubaix is. Ook Johan Museeuw is onder de indruk, zozeer zelfs dat hij al meteen foto’s van de nieuwe fiets op sociale media begint te delen…

Specialized claimt dat de nieuwe Roubaix lichter is dan hun Venge aeroracefiets en aerodynamischer is dan hun Tarmac allround racefiets. En ook het comfort zou er in reuzenstappen op vooruit zijn gegaan. Om na te gaan of die beweringen kloppen, kachelden we twee dagen op een nieuwe Roubaix door de Vlaamse Ardennen. Eén dag in groep met alle andere journalisten, één dag in ons eentje om eigenwijs onze eigen zin te kunnen doen.

Comfort 1.0

Specialized was één van de eerste fietsfabrikanten die vijftien jaar geleden keihard op de spijker van het comfort begon te slaan en om de comfortracer ook écht comfortabel te maken, tapten de Amerikanen uit twee vaatjes tegelijk. In de eerste plaats ontwikkelden ze een bijzonder relaxte geometrie met een hoge balhoofdbuis en een korte bovenbuis waardoor je als vanzelf wat meer rechtop op de fiets kwam te zitten. Net zoals nagenoeg alle andere fietsfabrikanten stapte Specialized daar intussen deels vanaf want de moderne comfortracers zitten al een stuk sportiever dan de comfortbakfietsen van vijftien jaar terug. Het tweede wapen dat Specialized in de strijd gooide om de Roubaix fietsen comfortabeler te maken was Zertz, een viscoelastische demper die in de ‘geknikte’ bladen van de voor- en achtervork werden geïntegreerd om de trillingen te dempen. De Specialized ingenieurs kwamen er evenwel achter dat het geen zin heeft om een verticale trilling (ze komt vanaf de weg en baant zich doorheen de fiets een weg omhoog richting fietser) te proberen dempen in het horizontale vlak. Want als je over de hobbel rijdt, wordt die aanvankelijk weliswaar gedempt, maar daarna krijg je letterlijk en figuurlijk de terugslag te verwerken. Als oplossing kwam Specialized met het FutureShock systeem op de proppen, een systeem van een trio van veren die in de balhoofdbuis worden geplaatst en die de stuurpen op de vork laten veren. Hoe dat systeem precies werkt, legt Specialized-ingenieur Chris Yu in het YouTube filmpje uit. (Engels, niet ondertiteld.)

Ook om te gravelen

FutureShock 1.0 was aanvankelijk succesvol en werd door Specialized ook op de Diverge gravelbikes ingevoerd. Al kwam ik er tijdens de test van de nieuwe Roval CLX 32 en CLX 64 wielen in Californië achter dat de eerste versie van het FutureShock systeem ook wel zijn beperkingen heeft. Vooral als je hard een berg naar beneden rijdt en in elke bocht veel druk op het stuur zet om in te sturen, moet je eerst een beetje ‘door de veer in het balhoofd duwen’ vooraleer je feedback krijgt van de voortrein. En uit de test van de Diverge Expert X1 gravelbike tijdens de Mountainbike van Vlaanderen (dat verhaal lees je hier) moest ik toch wennen aan het feit dat het FutureShock van de eerste generatie niet gedempt is. Dat wil zeggen dat het stuur wel los van de voortrein wordt gekoppeld, maar dat de band en het voorwiel nog alle klappen moeten verwerken. Al die vaststellingen zorgden er voor dat Specialized een FutureShock 1.5 ontwikkelde voor de bestaande modellen zoals de Diverge. De FutureShock 1.5 is nog steeds niet gedempt, maar de progressief gewonden veren kunnen beter met de kleine trillingen en de zwaardere klappen overweg. Voor de nieuwe Specialized Roubaix werd de FutureShock 2.0 gebouwd en die zorgt voor een wereld van verschil.

Zo ziet FutureShock 2.0 er aan de buitenkant en de binnenkant uit.

Back to the Future 2.0

Het FutureShock 2.0 systeem van de nieuwste Roubaix wordt immers wel hydraulisch gedempt (zowel ingaande als uitgaande demping), met dank aan de mannen van RockShox. De unit wordt nog steeds in de balhoofdbuis ingebouwd, laat het stuur nog altijd toe om 20 mm op en neer te bewegen, maar met een knop op de topkap van het balhoofd kan je het systeem nu instellen van retestrak tot super soepel. Dus draai je een kasseistrook op, dan draai je de knop op het balhoofd om en dempt FutureShock 2.0 probleemloos alle klappen. Kom je van de kasseien af, dan zet je de FutureShock 2.0 weer op ‘firm’ en zal de voortrein niet meer deinen als je vol aan het stuur trekt. Staat de FutureShock 2.0 unit op ‘firm’ en knal je door een put, dan zal het systeem wel een ‘blow-off poort’ openen zodat de olie wel kan stromen en de klap gedempt wordt. Net zoals bij het FutureShock van de eerste generatie kan je de hoogte van de voortrein van de fiets bepalen door de 2.0 cartridge hoger of dieper in de balhoofdbuis te monteren. Dat houdt de voortrein clean en zorgt er ook voor dat je de vorkpijp niet meer hoeft af te zagen. Bij het nieuwe systeem moet je er wel rekening mee houden dat het hydraulisch circuit om de 500 fietsuren een servicebeurt nodig heeft.

Soepel op slecht wegdek en strak op biljartvlak asfalt: met FutureShock 2.0 pas je de fiets in een handomdraai aan.

Ali Baba en zijn vliegend tapijt

In de praktijk zorgt de FutureShock 2.0 voor een wereld van verschil in rijgedrag met de Roubaix van de vorige generatie. Met de unit in ‘firm’ positie voelt de verbinding stuur-balhoofd-voorwiel net zo strak aan als die van een normale comfortracer en zet je de unit of ‘soft’ dan lijkt het alsof je op Ali Baba zijn vliegend tapijt hebt plaatsgenomen. Tussen ‘firm’ en ‘soft’ heeft de draaiknop op het stuur flink wat tussenstanden, al moet ik zeggen dat ik weinig tot geen behoefte voelde om die tussenstanden op te zoeken. Omdat de voortrein in ‘firm’ al vrij comfortabel is (met dank ook aan de bredere banden) en omdat je op slechte kasseien gewoon het liefst zo veel mogelijk souplesse hebt. Trouwens, mocht je je afvragen “Heb ik zo’n systeem met vering in het balhoofd en een draaiknop bovenop de topkap niet al eens gezien?”: je hebt gelijk. Twintig jaar geleden had Cannondale al het HeadShok veersysteem voor mountainbikes, al zat de vering daar wel onder de balhoofdbuis en gingen de balhoofdlagers stuk aan de lopende band.

En wat doen we achteraan?

Om de achtertrein comfortabeler te maken, werd bij de Roubaix van de voorlaatste generatie de staande achtervork wat lager aangezet en werd de zadelpen een viertal centimeter lager vastgeklemd. Het voordeel daarvan is dat de zadelpen verder uit het frame steekt en dus meer kan flexen om op die manier trillingen en klappen uit te vlakken. Voor de nieuwe Roubaix borduurt Specialized op dat principe verder, maar dan wel veel fraaier uitgewerkt. In plaats van met twee lelijke bouten aan de voorkant van de zitbuis, wordt de zadelpen nu met een verzonken wig aan de achterkant van de zitbuis vastgeklemd. Werkt even goed, ziet er drie keer zo mooi uit en komt ook de aerodynamica ten goede. Specialized experimenteerde met geveerde zadelpennen, maar dat leidde niet tot het verhoopte resultaat. Vandaar dat in elke nieuwe Roubaix een carbon S-Works Pavé zadelpen zit die qua vorm identiek is aan die van de huidige Tarmac. De standaard zadelpen heeft 20 mm offset, een zero offset zadelpen wordt als accessoire verkocht.

En zo ziet de zitbuis/zadelpen er aan de binnen- en buitenkant uit.

Cijfers en letters

Specialized benadrukt dat hun frames ‘Rider First Egineered’ zijn, waarmee ze bedoelen dat voor elk frame opnieuw de geometrie en de lay-up bekeken worden in functie van een optimaal gebruik. Sommige andere fabrikanten ontwikkelen een 56 cm frame waarna de kleinere maten gewoon ‘afgeschaalde’ versies van de 56 zijn en de grotere maten gewoon ‘een 56 cm x 1.1’ zijn. Niks van dat dus bij Specialized dat zijn huiswerk elke keer vanaf het begin opnieuw maakt. De opdeling dames/herenfietsen vervalt wel compleet want de fabrikant uit Morgan Hill is niet langer van plan om nog dames- en herenspecifieke modellen uit te brengen. “Uit de wereldwijde opmeetgegevens van ons Retül Bike Fit systeem kunnen we afleiden dat die opdeling geen enkele zin heeft. Vaak zit er meer verschil in lichaamsbouw tussen twee mannen van 1,70 meter dan tussen een man en een vrouw van 1,70 meter”, aldus Stuart Thompson, Road Product Manager bij Specialized. Alle nieuwe frames hebben een bracket met schroefdraad (driewerf hoera, gedaan met het gekraak!), de Roubaix wordt enkel nog met schijfremmen aangeboden en standaard worden de fietsen met 28 mm banden geleverd. Tussen de vorkpoten is er echter voldoende ruimte om zowel vooraan als achteraan 33 mm banden te laten passeren. De S-Works fietsen en frames hebben een FACT 11r carbon frame, alle andere versies (Pro, Expert, Comp, Sport, Base) hebben een FACT 10r frame. Specialized maakt voor het 11r frame een melding van een framegewicht van minder dan 900 gram. Vergeleken met de Roubaix Comp van de vorige generatie slankte de framekit (frame + vork + zadelpen + stuurpen) een redelijk spectaculaire 170 gram af.

Maatje meer, meer maatjes

Wat de maatvoering betreft zijn er Roubaix fietsen in maten van 44 tot en met 64 cm, maar niet in alle modellen. De FACT 11r frameset is er in een standaard geometrie in de maten 49, 52, 54, 56, 58 en 61 cm met daarnaast een specifieke Team geometrie in 53, 57 en 59 cm. De Team frameset is qua carbon lay-up identiek aan het gewone frame, maar om een sportievere zithouding te verkrijgen werd de balhoofdbuis met 20 mm verlaagd. Om naadloos bij de FutureShock 2.0 unit aan te sluiten, ontwikkelde Specialized een Future stuurpen. Wie dat wil kan het frame echter met eender welke stuurpen combineren.

Voor de eerste testrit door de Vlaamse Ardennen krijg ik een Roubaix Pro met Sram Force eTap AXS aandrijving, Roval CL 32 Disc wielen en 28 mm brede Specialized Turbo Pro banden ter beschikking. Goed voor 8,1 kilo en 6.999 euro. Met de FutureShock 2.0 unit in ‘soft’ vlieg je comfortabel over de kasseien en op vals plat en kuitenbijters kom je vlot boven omdat je wat harder aan het stuur kunt trekken want alle deining is daar weg. De Force eTap onderdelen werken vlekkeloos, maar wat mij betreft zou de zithouding nog wat actiever mogen. De balhoofdbuis is hoog en het riser stuur zorgt er voor dat je met de handen bovenop het stuur en op de remgrepen nog eens 1,5 centimeter extra boven het maaiveld zit. En die relaxte zithouding vloekt een beetje met het sportieve potentieel dat voelbaar aanwezig is in de fiets. Het comfort vooraan is zo uitzonderlijk dat je bijna zo zeggen dat de achtertrein ‘hard’ is. Dat klopt echter niet. Ook achteraan worden de klappen efficiënt gedempt, alleen wordt het achterframe overvleugeld door het FutureShock 2.0 dat redelijk subliem is.

Links de fiets zoals ik er de eerste dag op reed, rechts een Team Geometry frame in maatje 53 opgebouwd met Sram RED eTap AXS.

Voor de volgende rit worden mijn gebeden aanhoord want ik kan met een Team geometrie frame op pad. Met de kortere balhoofdbuis en een recht stuur er op is de voorkant van de fiets een pak lager waardoor je veel sportiever op de Roubaix zit. Het verschil met de standaard geometrie is gigantisch want je zit aerodynamischer op de fiets in je strijd tegen de wind en de gewichtsverdeling over de fiets is ook anders. Met iets meer gewicht op de voortrein kan je ook harder insturen. Vandaar dat ik het jammer vind dat de Team geometrie enkel als frameset wordt aangeboden, al besef ik anderzijds ook wel dat de doelgroep hiervoor heel beperkt is.

Conclusie

Nadat de Tarmac, de Venge en de Shiv werden aangepakt, was het logisch dat ook de Roubaix een update zou krijgen. Omdat die fiets lichter en aerodynamischer werd, schurkt hij nu dichter tegen de allround inzetbare Tarmac en de Venge aeroracer aan. Toch blijft de Roubaix een heel specifieke fiets omwille van de relaxtere zithouding en het verbluffende comfort. De framesets in Team geometrie zijn een heel leuk extraatje, maar zullen slechts een beperkte doelgroep kunnen bekoren. De prijzen beginnen bij ‘redelijk’ en eindigen op de 162ste verdieping van de Burj Kalifa. Torenhoog dus…

Kwanta kosta?

S-Works Roubaix – Sram Red Etap AXS: 11.199 euro

S-Works Roubaix – Shimano Dura-ace Di2: 10.999 euro

S-Works Roubaix – Frameset: 3.999 euro

S-Works Roubaix – Team Frameset: 3.999 euro

Roubaix Pro – Sram Force Etap AXS: 6.999 euro

Roubaix Expert – Shimano Ultegra Di2: 5.999 euro

Roubaix Comp – Shimano Ultegra Di2: 4.799 euro

Roubaix Comp – Shimano Ultegra: 3.799 euro

Roubaix Sport – Shimano 105: 2.799 euro

Roubaix Base – Shimano Tiagra (vanaf mei beschikbaar): 2.299 euro

Limited Sagan Collection:  Roubaix S-Works Di2: 11.199 euro – Roubaix SW Frameset: 4.199 euro – Roubaix Comp: 3.999 euro

Second opinion: dit vindt Joyce van de nieuwe Roubaix.

Een nieuwe fiets is als het inwandelen van nieuwe schoenen: altijd even wennen. Toch voelt de zit van de nieuwe Roubaix al na de eerste meters vertrouwd aan. De fiets is perfect afgesteld. Niet alleen is er een dameszadel en een smaller stuur gemonteerd, maar ik zit ook in lengte lekker kortbij. Dit voelt niet als een herenracefiets waarbij de geometrie en het langere frame vaak voor overstrekte armen en nekproblemen zorgen. En het is ook niet zo dat het zadel tot het uiterste naar voren geschoven is of er een ultrakorte stuurpen is gemonteerd om de maten te doen kloppen. De zadelpen staat niet op de laagste stand. Het geheel blijft mooi ogen Waar ik tien jaar geleden nog zwaar overtuigd was van het feit dat een vrouw een apart damesframe nodig had, heb ik nu compleet mijn kar gekeerd. Vergelijk het met een auto. Je stelt als bestuurder je zetel naar jouw lichaam in zodat je comfortabel achter het stuur zit. Als vrouw zit je liever wat hoger, wat meer naar voor en wat rechter dan bijvoorbeeld een man zou doen. Maar daarom ga je toch geen aparte auto kopen? De carrosserie is dezelfde, maar hoe je ermee rijdt, pas je met enkele simpele instellingen aan. Hetzelfde met een fiets.

Of het nu op kasseien (Eikenberg) of op asfalt (Valkenberg) is: bergop moet er nog altijd getrapt worden.

Shop until I drop

Specialized slaagde er bij eerdere modellen al in om frames te bouwen die zowel voor mannen als vrouwen passen. Ook bij de Roubaix is die omvorming naar uniseksframes wat mij betreft geslaagd. Het afschaffen van specifieke damesframes betekent dat ik voortaan een ruimere keuze heb. Nu kan ik in élke kwaliteitsuitvoering en elke kleurencombinatie gaan shoppen. Ook voor mannen wordt de markt daardoor breder. Vrouwen die voor sober zwart gaan of mannen die graag met een streepje roze op de fiets de Vlaamse getuigenheuvels overwinnen, het is al een tijdje geen taboe meer.”

En hoe zit het met de versnellingen? Ik trap graag klein naar boven. Veel kleiner alvast dan de monsterverzetten die sommige mannen naar boven rammen. Tijdens de testrit rij ik zonder problemen de Wolvenberg, de Leberg en de Berendries op. Met een 34-30 als kleinste verzet geraken ook minder getrainde dames zeker boven.

Kasseistroken als de Holleweg en de Haaghoek zijn nooit a walk in the park. De FutureShock unit vangt een deel van de schokken op. Tuurlijk is het niet hetzelfde als de verende voorvork van een mountainbike, maar ik heb wel de indruk vlotter over de kasseien te dokkeren zonder naar links en rechts te zwalpen. En bovendien eindig ik elke kasseistrook zonder last in polsen en handen, die pijn kan normaal wel eens snijdend zijn. Wel is het zo dat ik die demping niet meer heb bijgeregeld tijdens de rit en dus niet heb “afgezet” na elke kasseistrook. Zoiets vergeet je gewoonweg. Als dat al krachtverlies zou betekenen op asfalt, heb ik dat toch niet gemerkt.

Waar ik vroeger altijd vond dat fietsen gebouwd voor het Vlaamse stampwerk er niet flitsend genoeg uitzagen, bevalt dit fietsje me wel. De nieuwe Roubaix is aerodynamischer dan het vorige model. Uiteraard heeft ie niet de vinnigheid van een high performance fiets als de Tarmac, maar het is nu ook niet zo dat je het idee hebt met een robuuste tractor onderweg te zijn. Vooral in de lange afdaling na de Berendries voel ik hoe snel de fiets reageert op de minste beweging aan mijn stuur.

Vroeger niet, nu wel

Zou ik deze Roubaix kopen? Vroeger zou ik ronduit ‘neen’ gezegd hebben omdat ik mijn fiets zo sportief en licht mogelijk wil. Maar dit model boet weinig in aan een sportieve look en feel. Bovendien is het comfort op slecht asfalt en kasseien een meerwaarde. En aangezien de uurtjes die ik train in de Vlaamse heuvels toch nog altijd pakken hoger liggen dan in het Franse hooggebergte, zou ik hem toch op mijn cadeaulijst zetten mocht ik mijn plechtige communie nog eens mogen doen.

Alle nieuwe Roubaix fietsen vind je al bij de dealer en op de site van Specialized.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE