Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: Specialized Diverge Expert Carbon

Gravelbike van het Jaar 2022 / Deelnemer #7 – De Specialized Diverge Expert was een graag geziene deelnemer tijdens onze testdag. Over de combinatie van ‘arctic blue’ met terracotta letters kan je discussiëren. Maar dat deze Diverge een extreem veelzijdige fiets is, dat staat als een paal boven arctisch water. Ril gerust even mee van plezier…

Toen de Specialized Diverge in 2020 gelanceerd werd, hadden we het voorrecht om met het S-Works topmodel enkele dagen de grindpaden in en rond Girona onveilig te maken. Het was ronduit hemels om er met die fiets te kunnen toeren. Het lentezonnetje was van de partij, het gravel in Catalonië bolde als pas gegoten asfalt en de Diverge liet zich van zijn opperbeste kant zien. Geheel nieuw was de fiets niet: deze Diverge is een doorontwikkeling van een vorige generatie waaraan nu – zo’n twee jaar later – nog steeds wordt vastgehouden. Maar waar ‘nieuwe generatie’ vaak synoniem is voor nieuwe wijn in oude zakken, besliste Specialized toen om haast tabula rasa te maken met het bestaande platform. Kort samengevat: de geometrie van de Diverge werd volledig herbekeken, er werd ruimte gemaakt voor nog bredere banden, het Future Shock 2.0 veersysteem werd geïntegreerd en de SWAT-box om je tools op te bergen zit in het frame verwerkt.

Arctic blue en terracotta: love it or hate it, maar opvallen doet het alleszins.

Focus op stabiliteit

Een blik op de geometrietabel van deze fiets, verraadt dat Specialized de focus legt op stabiliteit. Al voel je dat natuurlijk ook meteen tijdens de eerste hectometers op deze fiets. De wat langere bovenbuis wordt gecombineerd met een korte stuurpen waardoor je zwaartepunt iets verder achter het voorwiel ligt en je minder ‘toe overlap’ krijgt in scherpe bochten. Ook de trapas zit een stuk lager dan bij veel gravelbikes het geval is. Je zit dus ietsje meer ‘in’ de fiets, wat ook alweer bijdraagt aan een stabiele rit. De vrij luie balhoofdhoek biedt tot slot extra zekerheid offroad en een stuurgedrag dat vergevend is voor foutjes. Maar maak je geen zorgen: de Diverge Expert voelt niet loom aan bij het in- en uitdraaien van bochten, integendeel. De balans tussen vertrouwen en reactievermogen bij het sturen is prima.

Maatje meer

Ook qua maximale bandbreedte heeft Specialized begrepen dat een maatje meer zeker niet misstaat op een gravelbike. Het cliché luidt dat een gravelfiets een perfecte allrounder moet zijn en om dat enigszins mogelijk te maken, voorzien de fietsenbouwers uit Morgan Hill de voor- en achtervork van voldoende ruimte voor 47 mm brede banden. Kies je voor 650b-wielen, dan passen zelfs banden van 2,1 inch breed. Daarmee is de Diverge Expert mee met de tijdsgeest en behoren ook uitdagende trails en singletracks tot de mogelijkheden. Om voldoende ruimte te hebben voor zo’n brede banden, heeft de liggende achtervork aan de aandrijfzijde een uitsparing, waardoor die tussen de achterband en de tandwielen van het crankstel een stuk smaller is. Om de vork toch sterk genoeg te maken, zit hier een 15 mm lang stuk massief carbon. Dat carbon is in dit geval trouwens FACT 9r. Enkel het absolute topmodel, de S-Works Diverge, is gemaakt van FACT 11r carbon. Het zorgt er onder andere mee voor dat onze testfiets afklokt op 9,3 kilogram. Daarmee zit de fiets tijdens onze testdag met 16 gravelbikes ongeveer in de middenmoot.

Future Shock 2.0 aan boord

Een oude bekende die je bijvoorbeeld ook op de Roubaix comfortracer van Specialized terugvindt, is het Future Shock 2.0 veersysteem in de stuurpen van deze Diverge Expert. Die heeft naast vering ook hydraulische demping en kan je met behulp van een draaiknop aan de stuurpen harder of zachter instellen, al naargelang de ondergrond waar je overheen knalt. Ideaal om tijdens lange, vermoeiende ritten over onverharde wegen soelaas te bieden aan handen, armen en schouders. Mooi aan het systeem is dat het – zeker in vergelijking met verende voorvorken – amper extra gewicht toevoegt aan de fiets en de voortrein toch een heel stuk zachter maakt. Anderzijds let je wel best op dat je de stuurpen meteen op de juiste hoogte zet. Spacers boven de stuurpen monteren, is geen optie met de Future Shock 2.0 aan boord. Maar ook daar valt een mouw aan te passen. Een stuur monteren dat een beetje ‘lift’, bijvoorbeeld, net als het Adventure Gear Hover stuur. Vanaf de stuurpen knikt zo’n stuur dus eerst eventjes naar boven, waardoor je een rechtere (en dus ook een meer comfortabele) positie inneemt op de fiets.

Je stelt de Future Shock 2.0 in met een draaiknop op de stuurpen.

Extra opbergruimte

Wie z’n Diverge vol fietstassen en bidonhouders wil hangen voor een bikepacking avontuur, kan dat dankzij de vele bevestigingspunten. Dit type fietser zal misschien weinig nut zien in de ingebouwde ‘SWAT-box’. Alhoewel: elke vierkante centimeter ruimte die je kan winnen wanneer je er met de fiets voor een meerdaagse op uit trekt, is mooi meegenomen en de ‘Storage for Water, Air and Tools’ laat dan ook toe om via een luikje onder de standaard bidonhouder een paar kleine spullen in de onderbuis van je frame te stoppen. Dankzij het meegeleverde houdertje blijven een multitool, binnenband en CO2-patronen binnenin ook netjes en zonder gerammel op hun plaats. Maar Specialized ontwikkelt ook SWAT-compatibele kledij die je tot kleine worstjes kan oprollen en ook in de onderbuis kan proppen. Je zal je keuze tussen gravelbike X, Y of Z vast niet van dit soort kleinigheden laten afhangen, maar uiteindelijk bewijzen ze toch hun nut. ‘Pour la petite histoire’: ook op de Trek Checkpoint SL 6 eTap, een andere deelnemer aan de verkiezing, kwamen we zo’n opbergcompartiment in de onderbuis tegen.

SWAT: Storage for Water, Air and Tools in de onderbuis.

Sram-allegaartje

Voor de afmontage van onze testfiets voorzag Specialized een allegaartje van Sram-onderdelen. Normaal gezien wordt de Diverge Expert voorzien van Sram Rival eTap AXS shifters, maar op onze arctisch blauwe tester waren dat Force-exemplaren. Voorts herken je een 40-tands Rival crankstel, een Sram GX Eagle AXS achterderailleur en ook voor de cassette ging Specialized in de doos met mountainbike-onderdelen snuffelen. Het werd een 12-speed 11-50 Sram NX Eagle cassette. Bij zo’n ‘mullet set-up’ (‘business up front, party in the back’ met ‘race’-onderdelen vooraan en mountainbike-spullen achteraan) zijn de sprongen tussen de versnellingen welsiwaar vrij groot, maar je bent wel zeker dat je bepakt en gezakt een steile berg over geraakt wanneer je de ketting op je 40-50 gooit. Ook de kwalitatieve Roval Terra C-wielen konden we enorm smaken. De 42 mm brede Pathfinder Pro banden waren qua rolweerstand op asfalt en op onze uitgedroogde testtracks perfect. Al weten we uit ervaring dat ze te weinig grip bieden wanneer het modderig wordt of wanneer er veel los grind of zand in de bochten ligt. Tot slot zorgden ook de flexibele carbon zadelpen en het brede Body Geometry Power Expert zadel met titanium rails onder de bips voor de nodige demping van de schokken.

Een ‘mullet set-up’: da’s het beste van een ‘race’-groepset gecombineerd met mountainbike-onderdelen.

Conclusie

We genoten met volle teugen aan het stuur van de Specialized Diverge Expert. Het rijgedrag is prima uitgebalanceerd. Uit de geometrie van de fiets vloeit vooral stabiliteit voort, maar hij wordt verder op smaak gebracht door de stijfheid rond bracket en balhoofd én de carbon Roval Terra C-wielen. Dat zorgt voor een fijne loop, goeie acceleraties en een fiets waarmee even gas geven geen straf is. De afmontage met brede 47 mm banden, de Future Shock 2.0 vering in de stuurpen en uiteraard ook de heel ruime cassette en mountainbikederailleur maken dat ook moeilijk terrein geen brug te ver hoeft te zijn. Kortom: de Diverge Expert is een gravelbike naar ons hart. Al steekt het prijskaartje wel een serieuze stok in de wielen. Deze Specialized neemt met 6600 euro toch een flinke hap uit je budget. Astronomisch is dat de dag van vandaag niet meer, maar voor een gravelbike – die vaak als tweede of derde fiets wordt gekocht – is het toch ook niet niks. Het is dan ook door onze prijscorrectie dat de fiets net uit de top vijf van de verkiezing van ‘Gravelbike van het Jaar 2022’ is getuimeld. Maar als jouw budget zo’n bedrag toelaat, dan zit je sowieso goed aan het stuur van deze Diverge!

Meer info vind je op de website van Specialized.

De Specialized Diverge Expert Carbon is perfect in balans, maar niet goedkoop.

Gerelateerde artikels