Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: Scott Cadence Plus

Aero anders: in plaats van een afneembare aeroschaal, deze keer een helm met ventilatiesleuven die je kan dicht timmeren...

Heb je een aeroracer in het gamma, dan moet je tegenwoordig ook wel een aerohelm verkopen. En dus zit je op een Scott Foil helemaal gegoten met een Scott Cadence Plus helm op je bolletje.

Anders dan de Lazer Z1 wordt de Scott Cadence Plus helm enkel met het Multi-directional Impact Protection System ofte kortweg MIPS aangeboden. De gele MIPS schaal zit in een aerohelm die je ofwel heel mooi ofwel spuuglelijk vindt, veel ruimte voor nuance biedt het uitgesproken design niet. Wat de pasvorm betreft is de binnenring in drie hoogtes instelbaar, de helm aan je hoofdomtrek aanpassen doe je met een draaiknop in je nek. De kinriempjes worden op een ingenieuze wijze rond je oren geleid, maar jammer genoeg nemen de riempjes wel nog veel water en vocht op. Bijkomend minpuntje is dat de riempjes vanzelf weer een beetje los ‘rollen’ als je je hoofd tijdens het fietsen veel beweegt. Ben jij de enige die de helm draagt, dan doe je er goed aan om de kinriempjes vlak achter de kliksluiting links en rechts met naald en draad aan mekaar te naaien. Op die manier behouden de kinriempjes wel altijd de juiste lengte.

Voor de rest valt er zo goed als niks te klagen want de pasvorm is voortreffelijk, net als de ventilatie. Frontaal op de helm zitten vijf ruime ventilatiesleuven die veel lucht naar binnen zuigen en over je hoofd leiden. Het handigste aan de Scott Cadence Plus is evenwel de mogelijkheid om elk van deze vijf ventilatiesleuven apart af te dichten met een stuk EPS dat bij de helm wordt geleverd. Hoe kouder het is, hoe meer van de vijf sleuven je dicht timmert zodat er alsmaar minder koude lucht naar je hoofd wordt geleid. Omgekeerd kan natuurlijk ook. Ben je op een koele ochtend vertrokken, dan kan je halfweg de voormiddag één of meerdere afdichtingsstukken los maken en in de achterzak van je jas opbergen. Al rijdend lukt dit sowieso niet want om de afdichtingsstukken uit de helm te drukken, heb je beide handen nodig en je moet de stukken EPS er van binnenuit door drukken.

292 gram voor een helm is niet vederlicht, maar gezien het gebruik van MIPS en de vele dichtgewerkte oppervlakken is dat gewicht ook niet te voorkomen. In de kleuren zwart, wit en zwart met rode accentjes past de Scott Cadence Plus bij nagenoeg elke outfit en elke fiets. In ‘Green Flash’ rij je echter niet langer onopgemerkt door de straat. De Scott Cadence Plus helm kost 229 euro. www.scott-sports.com