Deel dit artikel:

100% Getest: Rose X-Lite Six Disc Ultegra

Vorig jaar ging de Rose X-Lite Four Ultegra met de titel ‘Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!’ lopen, waarop de Duitse fietsfabrikant besloot om dit jaar de duurdere X-Lite Six Disc Ultegra naar het front te sturen. En ook al weerde de X-Lite Six Disc Ultegra zich als een duivel in een wijwatervat, deze keer volstond dat niet om op het podium te belanden…

De X-Lite Four Ultegra die vorig jaar de verkiezing won, zit nog steeds in het Rose-aanbod en kost momenteel 2.440 euro. De X-Lite Six Disc die Rose dit jaar instuurde kost 4.015 euro, dus hoefde de jury zich eigenlijk slechts over één vraag te buigen: hoeveel meerwaarde biedt de X-Lite Six Disc zijn potentiële koper voor de bijna 1.600 euro dat de fiets méér moet kosten dan de X-Lite Four?

Familiebanden

De framevormen maken overduidelijk dat de X-Lite Four Ultegra en de X-Lite Six Disc Ultegra uit dezelfde stal komen. De bovenbuis is een tikkeltje slooping, de zitbuis is net als de voorvork heel rank en volledig in stijl met de moderne stijlregels is de staande achtervork wat lager aangezet. Ook aanwezig op beide frames: een 27,2 mm ranke carbon zadelpen van Ritchey en een interne kabeldoorvoer. 12 mm steekassen zijn bij schijfremmen inmiddels de standaard, dat de kabels nog buiten het stuur en de stuurpen om lopen moet je in 2020 al bijna ‘een gemiste kans’ noemen. Het X-Lite Six Disc frame wordt weliswaar in dezelfde mal als het X-Lite Four Disc frame gemaakt, maar Erwin Rose en co zetten er wel een hoogwaardigere carbonmix voor in. Het resultaat is een fiets die bijna belachelijk licht is: 7,15 kilo voor een racer met mechanische Shimano Ultegra derailleurs, schijfremmen en hoge velgen is een ronduit fenomenale waarde. En dat op een fiets van iets meer dan vierduizend euro, slechts weinig concurrenten slagen er in om een dergelijk pakket aan die prijs aan te bieden. Of anders gezegd: dat ziet er weer goed uit voor de Rose.

Full Shimano Ultegra, is full Shimano Ultegra. Dus inclusief cassette en fraaie remschijven. De Rose carbon wielen zijn mooi en de combinatie van 40 mm voor en 50 mm achter is perfect.

Hongertje

Qua rijsensaties ontlopen de X-Lite Four Ultegra en de X-Lite Six Disc Ultegra mekaar niet ver. En dat is enerzijds logisch want de geometrie is identiek, tegelijk is het ook verwonderlijk want je zou verwachten dat het hoogwaardiger frame en de steekassen voor een beduidend hogere stijfheid zorgen. En dat laatste is niet het geval. Omschreven we de X-Lite Four Ultegra vorig jaar al als ‘een voldoende strakke, maar bovenaal comfortabele alleskunner die vooral indruk maakt met zijn lage prijs’, dan bleven de meeste testers bij de X-Lite Six Disc Ultegra een beetje op hun honger zitten. Want een fiets van 2.440 euro beoordeel je vanuit het idee ‘prima voor de gedreven wielertoerist’, terwijl je een fiets van 4.015 euro al veel meer in functie van wedstrijdgebruik beoordeelt. En voor dat laatste valt de X-Lite Six Disc Ultegra net een tikkeltje te soepel uit. Trek je na een bocht een stevige sprint, dan voel je een lichte zwabber door het frame lopen en daar zullen vooral flinke beren (type André Greipel, zeg maar) na een tijdje kregelig van worden.

Voor negentig procent van de enthousiaste wielertoeristen zal de stijfheid wel volstaan, het comfortniveau zal vermoedelijk alle fietsers kunnen bekoren. Want hoewel er geen specifieke comfortverhogende ingrepen zijn doorgevoerd (op de 27,2 mm carbon zadelpen na dan), is het frame heerlijk comfortabel en ook de sportieve, maar zeker niet agressieve geometrie zal de meerderheid van de fietsers kunnen bekoren. Met de veertig millimeter hoge carbonvelg voor en de vijftig millimeter carbonvelg achter vindt Rose het perfect compromis tussen aerodynamica, fraaie looks en een prima stabiliteit bij zijwind.

Configureren kan je leren

Alle Rose fietsen worden in Bocholt gemonteerd en daar dragen ze het begrip ‘Deutsche Gründlichkeit’ hoog in het vaandel. De afwerking is prima, alleen het balhoofd had een beschermende sticker kunnen gebruiken om schade van schurende kabels te voorkomen. Met de 52/36 kettingbladen en de 11-28 cassette kan je de fiets op heel wat terreinen inzetten, maar bij Rose kan je die vertandingen ook perfect aanpassen in de online fietsconfigurator. Met de 160 mm remschijven voor en achter zullen ook grotere en zwaardere fietsers snel en gedoseerd kunnen afremmen, de 25 mm brede Schwalbe One banden rollen soepel en de skinwalls tillen de looks van de complete fiets naar een hoger niveau. Maar ondanks dat alles belandde de Rose X-Lite Six Disc Ultegra dit jaar (net) naast het podium.

Gooien en smijten is minder zijn ding, maar om in gestrekte draf lange afstanden af te leggen is de X-Lite Six Disc het ultieme werkpaard.

Conclusie

Werd er vorig jaar onder de juryleden nog flink gedebatteerd over de vraag of de Rose X-Lite Four Ultegra met zijn velgremmen de titel Racefiets van het Jaar wel verdiende, dan was er dit jaar geen enkele discussie over het feit dat de Rose X-Lite Six Disc Ultegra naast het podium was beland. Want vorig jaar profiteerde de X-Lite Four flink van zijn correctiefactor (per schijf van duizend euro dat een fiets goedkoper is, wordt zijn puntentotaal met een factor gecorrigeerd om ook goedkope fietsen de kans te geven om de titel Racefiets van het Jaar in de wacht te slepen), maar voor 2.440 euro was dat ook een steengoede, allround inzetbare toeristenfiets. Het ‘probleem’ van de Rose X-Lite Six Disc Ultegra is dat hij voor 4.015 euro nog altijd een steengoede, allround inzetbare toeristenfiets is, maar voor de 1.600 euro meerprijs slaagt de X-Lite Six Disc Ultegra er niet in om een categorie hoger te spelen dan zijn goedkopere broertje.

Ervaren fietsers weten dat elk frame qua afmontage een bovenlimiet en een onderlimiet heeft. Een Cervélo S5 frame met Shimano Tiagra afmonteren is even onnozel als een aluminium frame van veertien in een dozijn aankleden met Campagnolo Super Record EPS. Frameset en onderdelen moeten in balans zijn en daar heeft Rose misschien nog wel een klusje. Het X-Lite Six en Four platform is prima voor sportieve toerfietsen, voor échte koersfietsen zou er nog een platform boven mogen komen. Een X-Lite Eight, ik zeg zo maar wat…

Alle details van de Rose X-Lite Six Disc Ultegra vind je hier.