Deel dit artikel:

100% Getest: Prorace Fusion DSQ

Aerofietsen mogen dan wel hot zijn, aerofietsen zijn doorgaans ook flink aan de prijs. Bij Prorace heb je echter al een Fusion DSQ aeroracer met Shimano 105-aandrijving voor 2.400 euro en dus wilden wij wel eens weten wat dat platform waard is.

Voor de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! stuurde het Belgische Prorace nog de Valcolla lichtgewicht allround racefiets in (die test lees je hier) De Prorace Fusion is er zowel met velgremmen als met schijfremmen en zou je een semi-aeroracer kunnen noemen. Want terwijl bij de volbloed aeroracefietsen inspanningen worden geleverd om àlle kabels weg te moffelen, doet de Fusion het nog met een klassieke stuur- stuurpen combinatie waarbij de kabels gewoon extern lopen. Dat oogt een tikkeltje minder chique en blitz, bekijk je het van de positieve kant dan zal je blij zij dat aan een fiets met externe kabels veel gemakkelijker gewerkt kan worden.

Agressief

De looks van de fiets zijn bijzonder agressief met veel hoeken en kanten. De staande achtervork is heel laag aangezet en hoewel er in die staande achtervork een uitsparing werd gemaakt, zal een 25 mm band toch het maximum zijn want anders kom je in de problemen aan de achterkant van de zitbuis. Die zitbuis is flink naar voor geknikt en aan de achterkant ‘uitgezaagd’ om het achterwiel voldoende plaats te bieden, de aero zadelpen is een kaarsrecht exemplaar. Gelukkig is de schotel waarop de zadelklem gemonteerd zit over een ruime afstand instelbaar om je positie te finetunen. De bovenbuis is biljartvlak, de balhoofdpartij vanaf de zijkant bekeken massief en de onderbuis ook al uitgehold om het voorwiel plaats te bieden.

Niks aan het handje als je rechtdoor fietst, maar bij een krappe bocht zit de olieleiding vervelend in de weg.

Uitslag

De vorkkroon loopt een stukje in de onderbuis, maar de volledige stuuruitslag kan je jammer genoeg niet benutten. Aan de linkerkant wordt de stuuruitslag immers beperkt door de olieleiding die iets te ver naar achter in de linker vorkpoot verdwijnt. Draai je het stuur helemaal naar links, dan heb je de limiet van de stuuruitslag bereikt als de remleiding tegen de onderbuis slaat. Naar rechts is de maximale stuuruitslag wel haalbaar, al is voorzichtigheid hier geboden om de achterkant van de vorkkroon niet te beschadigen. Prorace kent de technische beperkingen van de voortrein, geeft ze bij de verkoop ook mee als aandachtspunt en onderzoekt nu de plaatsing van een stop op de bovenbuis om daarmee de maximale stuuruitslag te beperken. Wordt dus vervolgd.

Voor een aeroracer van 2.738 euro (want dat is wat de Fusion DSQ met Shimano Ultegra onderdelen en Vision Team 30 Disc wielen kost) is een gewicht van 8,10 kilogram zonder pedalen best OK. Kwestie van op zeker te spelen monteert Prorace zowel vooraan als achteraan een 160 mm remschijf, voor de aandrijving gaan de mannen uit Willebroek voor een ietwat eigenzinnige combinatie van een 52/36 crankstel en een 11-25 11-speed Ultegra cassette. Feryn past die strategie op wel meer fietsen toe en eigenlijk is het nog zo gek niet bedacht om een heel sportieve fiets uit te rusten met een compact of mid-compact crankstel in combinatie met een 11-25 koerscassette. Op die manier kan je in het vlakke Vlaanderen toch nog op het binnenblad trainen zonder al te slechte kettinglijnen te rijden. Staar je trouwens niet blind op de eerder basic kleurstelling van matzwart met lichtgrijze letters op onze testfiets: bij Prorace kies je zelf de kleurtjes van je fiets.

Een uitsparing voor de achterband, 11-25 cassette en een wel heel rechte aero zadelpen.

Gewenning

De eerste indrukken van de fiets is dat je er flink moet aan wennen. De geometrie is bijzonder compact met een lage balhoofdbuis, korte bovenbuis en kleine wielbasis. In mijn geval zorgde dat er voor dat er een 20 mm langere stuurpen aan te pas moest komen om de zaak naar mijn hand te zetten. De fiets is meer dan stijf genoeg om jouw sportieve ambities in te vullen, aan de specifieke zithouding op de fiets met veel gewicht vooraan moet je wel wennen. Die positie met veel massa op de voornaaf zorgt er ook voor dat je moet wennen aan het aparte stuurgedrag. Op vlak van comfort heeft de Prorace het niet gemakkelijk, mede omdat 25 mm banden het maximum zijn in dit frame. Op de Shimano Ultegra aandrijving valt niks aan te merken en de combinatie van 52/36 met 11-25 kan mij wel bekoren. Wie in Vlaanderen of Nederland blijft heeft echt niet meer nodig dan dat en al helemaal niet als je valt voor een fiets als de Fusion DSQ. Het FSA Vero Compact stuur ligt heel prettig in de hand en standaard monteert Feryn een Selle Royal Zone zadel dat onmogelijk slechter kan zijn dan het fi’zi:k Ardea zadel waarmee de testfiets was uitgerust. De Schwalbe One banden in 25 mm breedte zijn prima, de Vision Trimax 30 wielen zijn niet de stijfste van de planeet.

Conclusie

Ga je voor de Prorace Fusion DSQ, weet dan dat je een strak en ultra direct frame koopt dat met stevige hand geleid moet worden. Dit is geen fietsje om op zondagochtend mee van kroeg naar terras te flaneren, daar is de Fusion DSQ echt niet voor gemaakt. Om mee te koersen is het frame zeker stijf genoeg, maar je moet er wel rekening mee houden dat het directe stuurgedrag met veel gewicht op het voorwiel een gewenningsperiode kan vereisen. De beperkte stuuruitslag vraagt je aandacht bij U-turns die je op een zakdoek wil uitvoeren en ook als je de fiets zonder wielen in de kofferbak van je auto legt moet je goed nadenken over hoe je het frame in de koffer positioneert. Om mee te koersen is de Shimano Ultegra aandrijving prima, op wielengebied zal je wel een extra inspanning moeten leveren om van de Prorace Fusion DSQ een wedstrijdwinnende machine te maken.

Alle details van de Prorace Fusion DSQ vind je hier.

Outfit check

Helm: Abus Gamechanger

Bril: 100% S2

Shirt: Rapha Pro Team Aero Jersey

Broek: Rapha Core Cargo Bib Shorts

Sokken: Rapha Pro Team Socks

Schoenen: Rapha Classic Shoes

Handschoenen: Rapha (niet meer in gamma)