Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: Prorace Desert Fox X

Tegen nieuw speelgoed zeggen we nooit neen. Toen Prorace voorstelde om de nieuwe Desert Fox X in primeur uit te testen, maanden voor hij op de markt zou komen, blonken onze oogjes als de Swarovski-kristallen op de jurk van Geike Arnaert op het Songfestival. Maandenlang bolden we er mee rond en deden we er zelfs een bescheiden bikepackingtrip mee. Dit zijn onze bevindingen.

De Desert Fox X is een vernieuwde versie van de Desert Fox die enkele jaren geleden op de markt kwam. Het Belgische Prorace investeerde in een steviger en lichter frame (1,23kg in maat medium). Dat frame is als één geheel geperst, via het principe van monolith-moulding, waardoor er nadien geen onderdelen samengevoegd moeten worden. In tegenstelling tot de eerdere Desert Fox wordt met volledig geïntegreerde kabels gewerkt, wat zeker offroad een pluspunt is. Vuil en zand blijven weg van je kabels, wat de levensduur en het onderhoud ten goede komt.

De Desert Fox X is nog altijd een snelle fiets die zeker op rechte stukken tot zijn recht komt. Geen probleem om met deze fiets je offroad PR’s te breken of een Strava-segmentje op jouw conto te schrijven. Ook op kasseien vonden we voldoende controle en demping. Op heel technische parcoursen hadden wij wat moeite met snel draaien en keren. De fiets biedt voldoende comfort voor het doorsnee Vlaamse werk, voor een uitdagende Ardense offroad rit zouden we eerder voor een ander type gravelfiets kiezen om onze rug te sparen. De DT Swiss-wielen in combinatie met de G-One Terrabite Schwalbe-banden van 40 mm bollen uitstekend en kunnen op verschillende terreinen uit de voeten. Ook op modderstroken hadden we voldoende grip. De velgen van de wielen zijn vrij breed, waardoor je makkelijk op lage druk kan rijden. Het afneembare hendeltje met inbus op de wielassen zit vrij los en steek je beter in je achterzak. Aan de onderkant van de onderbuis kan eventueel een derde bidon gemonteerd worden. Op de achterbuis zitten montagepunten voor een spatbord of bagagedragers. Het balhoofd is opvallend hoog, misschien minder mooi, maar wel handig om veel ruimte te bieden voor een stuurtas als je gaat trekken.

Wij gingen er drie dagen mee bikepacken in de Oostkantons, met zadeltas en stuurtas. Voor beide was plaats genoeg. Door de grote bagagetas onder het zadel, maakten we gebruik van de derde bidonhouder onder de onderbuis om daar een bidon in te proppen met een toolkit, een reserveband, een vodje en kettingolie. Lekker handig. De fiets bood zelfs met extra gewicht voldoende stabiliteit.

De tocht verliep grotendeels verhard. De profielbanden bieden dan wel wat extra weerstand, maar gaven anderzijds een veilig gevoel op de stukken grind die we tegenkwamen. Zeker omdat we tubeless reden (vrij te kiezen bij aankoop) maakten we ons niet te veel zorgen over lekke banden. De vertanding met een 48/31 vooraan en 11-32 achteraan, deed ons ook de steilste hellingen zonder problemen nemen. De mechanische GRX810 schakelt prima, al kan je er ook voor kiezen om de fiets uit te rusten met een elektronische groep van zowel Shimano als Campagnolo. Prorace blinkt uit in het aanbieden van eindeloze mogelijkheden. Niet alleen kan je de afmontage kiezen, je bepaalt ook zelf de kleur lakking en of die in mat, satijn of glanzend moet zijn. Onze testfiets kwam in mooi zwart met marmer. Ook de letters bleken gelakt en geen stickers te zijn.

Wel een puntje van kritiek: nergens zit extra bescherming op het frame. Het lakwerk is overal blootgesteld aan opspattende steentjes. Extra rubber of folie aan de onderkant van het frame zijn voor een gravelfiets geen overbodige luxe. We zouden dus aanraden om als eigenaar zelf wat folie op de meest gevoelige onderdelen te kleven.
Het Sella Italia Boost X3-zadel was voor ons geen voltreffer. Omdat we de testfiets niet perfect op onze maat lieten afstellen, geven we dat het voordeel van de twijfel. De zadelpen zelf is rond. Een klassieke keuze, terwijl veel fabrikanten kiezen voor een V-vormige buis zodat je zadel bij herpositionering altijd centraal staat. Prorace werkt bovendien met een klassieke, externe zadelpenklem. Anderzijds wel een veilige keuze: ons zadel ging op geen enkel moment zakken.
De geribbelde grepen aan het stuur zijn hoog en bieden veel controle. Zonder handschoenen kunnen de ribbels wel wat vervelend aanvoelen na lange tijd. Onze testfiets was uitgerust met een klassieke combinatie van stuur met stuurpen, maar kan ook met een aerodynamische cockpit geleverd worden.

De Desert Fox X is verkrijgbaar in vijf maten van XS tot XL en kost afhankelijk van jouw gekozen afwerking tussen 4099 en 5799 euro. De testfiets zoals je hem op foto ziet, kost 4599 euro. Frame apart kost 2199 euro. Meer info op de website van Prorace.

Gerelateerde artikels