Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% getest: Prorace Desert Fox X

Gravelbike van het Jaar / Deelnemer #11 – Bij Prorace heb je honderd-en-een mogelijkheden om je fiets te personaliseren. Je kiest je groep, remset, wielen, stuur, kleurstelling en zelfs de afwerking van die kleurstelling. Aan de Prorace Desert Fox X die we in test hadden voor de ‘Gravelbike-van-het-jaar-verkiezing’ zouden wij eigenlijk niet zo heel veel veranderen.

Sterk en licht frame

De Desert Fox X is de opvolger van de Desert Fox. In tegenstelling tot zijn voorganger wordt er voor het frame van de Desert Fox X gebruik gemaakt van een Carbon Nanotube Technology. Dankzij deze technologie vormt een carbonvezel in combinatie met de koolstofnanobuisjes een composiet materiaal wat resulteert in een licht en erg sterk frame. De koolstofnanobuizen hebben zeer goede mechanische eigenschappen. Zo is de treksterkte honderd keer die van staal en is de dichtheid slechts een zesde van staal. Verder maakt Prorace gebruik van een Expanded Polystrene System om zo de stijfheid en tolerantie van kritieke onderdelen van het frame verder te vergroten. De frames worden in een keer geperst in een ‘monolith moulding’. Hierbij wordt het frame als een geheel opgebouwd waardoor de carbonlagen zonder onderbreking doorlopen. De eerder klassieke vormen van het frame kunnen ons wel bekoren. Het lakwerk, waarbij het lijkt alsof de fiets constant onder de vlekken zit, kent voor- en tegenstanders. Maar het moet gezegd, het is fraai en mooi afgewerkt. Het ontbreken van beschermende folie op de meest kwetsbare plaatsen is een puntje van kritiek dat Prorace snel kan aanpakken.

Bij Prorace kies je voor een klassieke stuur-stuurpencombo of een aero-cockpit.

Toonbeeld van betrouwbare eenvoud

Kabels lopen voortaan heel erg netjes binnendoor, wat op een gravelbike niet enkel een pluspunt is om zand en modder buiten te houden, het komt ook de aerodynamica ten goede. Het balhoofd is vrij hoog wat alvast in voldoende plaats voor de montage van een stuurtas voorziet. Mooi zijn de steekassen met Thru Axle-systeem die ook weer hun steentje bijdragen aan de algemene stijfheid. In tegenstelling tot veel andere merken maakt Prorace gebruik van een eerder klassieke ronde zadelpen met externe zadelpenklem. Daar is helemaal niets mis mee, integendeel het is nog steeds een toonbeeld van betrouwbare eenvoud, idem voor het pressfit bottom bracket.

De Desert Fox X is amper voorzien van bevestigingspunten voor spatborden, bidons of tassen. Het is dan ook eerder een racegerichte snelle gravelbike dan een bikepacker. Met de mogelijkheid tot een derde bidonhouder en ruimte voor een aantal tassen hoort een beperkt bikepack-avontuur zeker tot de mogelijkheden.

Voldoende ruimte voor brede banden.

De gemonteerde Schwalbe G-One banden zijn veertig millimeter breed en dat laat nog ruimte zat voor bredere banden. Prorace was eerder karig met stuurlint op het FSA-stuur, dat had misschien iets uitgebreider – lees comfortabeler – gekund. In de geometrietabel merken we geen vreemde of afwijkende cijfers. Een balhoofdhoek van 71°, een zitbuishoek van 73°, 435 millimeter lange chainstays en een wielbasis van 1020 millimeter – alles in maat medium – zijn erg vaak voorkomende maten voor een gravelbike.

Campagnolo Ekar

Campagnolo zorgt met hun Ekar voor een erg fraaie en lichte groep in een 1×13 set-up. Een cassette in 9-42 en een kettingblad met 40 tanden maakt dat je ook de steilste hellingen probleemloos moet kunnen overwinnen. De Campagnolo Ekar-groep zou met 2,4 kilogram de lichtste offroad-groep op de markt zijn. Met de dertien tanden achteraan en de juiste keuze in vertanding van je crankstel heb je eigenlijk voor alle terrein voldoende opties. Met een setje comfortabele DT Swiss GR 1600-wielen en de eerder genoemde Schwalbe G-one banden wordt onze Desert Fox X helemaal verder afgewerkt. 

Snelle gravelbike

De Prorace Desert Fox X is een snelle gravelbike. En daarmee is eigenlijk alles gezegd. Het is niet de fiets die je inzet voor meerdaagse bikepacking-avonturen. Het is de fiets om chrono’s te knallen, je persoonlijke tijd te verbeteren of een offroad-KOM mee te pikken.

Met dank aan zijn totaalgewicht van 8,9 kilogram worden beklimmingen wel heel erg vlot genomen, al zullen die snelle Schwalbe-banden daar zeker ook hun bijdrage aan leveren. Komt daarbij dat je de door de brede DT Swiss-velgen makkelijk op lage druk en dus een stuk comfortabeler kan rijden. Monteer een bredere band en het inzetbereik van de Desert Fox X wordt er meteen nog een stuk groter op. De voorkant is behoorlijk hard en stug wat toch zijn invloed heeft op het comfort. Langs de andere kant reageert hij op elke stuurimpuls als door een wesp gestoken. De fiets is alleszins voldoende stijf en elke trap is meteen raak en wordt omgezet in voorwaartse stuwing. Op kasseien en veldwegels is het vaak een beetje zoeken naar comfort en demping maar zoals reeds eerder aangehaald, de Desert Fox X mikt vooral op een snel publiek, minder op de ‘comfort-lovers’. 

Conclusie

Rijden met de Prorace Desert Fox X is een langgerekte adrenaline-rush. Het gaat loeihard, stug en  stijf, trillingen en oneffenheden worden ongefilterd doorgegeven, sturen gaat razendsnel… maar een tikje extra comfort was toch welkom geweest. Misschien dat een setje bredere banden wel snel soelaas kan bieden.
Deze Prorace Desert Fox X kost je €4599. Meer info op de website van Prorace waar je met de configurator aan de slag kan om zo je eigen Desert Fox X samen te stellen.