Pirelli maakte in 2017 zijn comeback op de fietsmarkt en ook al twijfelt geen mens aan de knowhow van zo’n multinational, toch kost het ook bedrijven van zo’n omvang wel wat overtuigingskracht om nieuwe klanten op een nieuwe markt voor zich te winnen. Al hebben de Italianen uiteraard het gigantische voordeel dat onnoemelijk veel mensen op deze wereld al met Pirelli auto- of motorbanden rijden. Precies omdat ik de voorbije jaren amper met Pirelli fietsbanden, maar wel met veel Pirelli motorbanden reed, leek het mij wel leuk om een set Pirelli fietsbanden in test te nemen die aan de volgende criteria moest voldoen: tubeless compatibel zijn, minstens dertig millimeter breed, duurzaam en lekbestendig. Rolweerstand en gewicht kunnen mij in de winter gestolen worden, van oktober tot februari zijn die criteria van ondergeschikt belang.
(Lees verder onder de foto)

Vier seizoenen beton
Alhoewel dat laatste nu ook weer niet helemaal klopt. Ik heb verschillende sets banden versleten die weliswaar bijzonder duurzaam en lekbestendig waren, maar die qua rijgedrag aanvoelden als betonbanden. Als de brekerlaag tussen loopvlak en karkas zo stug is dat je vullingen uit je tanden rammelen, dan is de lol van de wintertrainingen er ook snel af. Of die tubeless ready ‘vierseizoenenband’ die bij temperaturen van iets boven het vriespunt zo hard als een steen werd en daarmee alle comfort en grip verloor. Kortom, slechte voorbeelden genoeg, tijd voor ander en beter.
Hocus pocus… polymeer!
“The PZERO Race 4S TLR is our first ever year-long racing tyre with a tubeless technology able to provide a high grip in all kinds of weather and an increased puncture protection, still maintaining the racing feeling characteristic of our PZERO Race range”, zo presenteert Pirelli de P Zero Race 4S TLR op de website. Vrij vertaald komt het er op neer dat de band in kwestie in alle weersomstandigheden veel grip moet bieden, gekoppeld aan een bovengemiddelde lekbestendigheid en het racy karakter van de andere banden uit het P Zero aanbod. Dat klinkt al niet slecht. De band wordt in de nieuwe Pirelli-fabriek in het Italiaanse Bollate gemaakt rond een 120 TPI karkas waarop Pirelli de SpeedCore technologie toepast. Een fraaie marketingterm die inhoudt dat de rubberlaag die aan de binnenkant van de band voor de luchtdichtheid zorgt, tegelijk ook de duurzaamheid opkrikt en de rolweerstand naar beneden haalt. De kern van het verhaal is dat in het dunne rubberlaagje aramide partikels zijn verwerkt, een proces dat Pirelli al in de automotive branche toepast en waarvoor het patent is aangevraagd. Ook voor het rubbermengsel waarvan het loopvlak is gemaakt, werd een goed bekkende marketingterm bedacht, SmartEVO compound. Daar kan je over lullen tot je blauw ziet, iedereen die geen hoger diploma in de scheikunde heeft snapt toch geen fluit van heel die hocus-pocus met polymeren, dat moet zich maar gewoon bewijzen in de praktijk. De P Zero Race 4S TLR bestaat in de maten 28, 30 en 32 mm waarbij de breedste variant met 414 gram niet vederlicht is. Vergelijk je dat gewicht evenwel met dat van rechtstreekse concurrent Continental Grand Prix 5000 AS TR, dan zit die in maatje 32mm op 395 gram waardoor het gewichtsverschil beslist niet dramatisch is.
(Lees verder onder de foto)

Grieks-Romeins worstelen
Voor ik een band tubeless monteer, leg ik ‘m altijd een paar dagen mét binnenband op een velg, kwestie van de band een beetje te laten rekken en daarmee de tubeless montage te vergemakkelijken. Met de binnenband is de eerste montage van de Pirelli’s een serieuze klus, er moet aardig wat zeepsop op de hieldraden en spierkracht op de bandenlichters aan te pas komen om de banden gemonteerd te krijgen op mijn Prymahl Orion A30 R Disc wintertrainingswielen (onthoud dat woord voor je volgende scrabble-avond) die met hun binnenbreedte van 19 mm eigenlijk iets te smal zijn voor de 32 mm brede banden. Op een velg met een binnenbreedte van 19 mm meet de band effectief 32 mm, op een velg van 21 mm zakt de band wat uit naar 33 mm. Goed om weten is dat de band compatibel is met hookless velgen als je een maximum bandenspanning van 5 bar aanhoudt.
(Lees verder onder de foto)

Druk en indruk
Ik hou mijn hart al vast voor de tubeless montage, maar dat gaat gelukkig als een fluitje van een cent. Een extra scheut Cyclon Tyre Sealant erin en hup, ik kan op weg. Vanaf de eerste meter maken de Pirelli’s indruk met een heel lage rolweerstand, superveel comfort en een bovengemiddeld gevoel in wat er onder je gebeurt. Daarbij is enige nuance wel op zijn plek want de bandenspanning die Pirelli aanbeveelt is naar mijn aanvoelen aan de hoge kant. Met mijn gewicht dat tussen de 74 en 81 kilo zit, zou ik volgens de tabel op de verpakking bij warm en droog weer met 5,1 bar moeten rijden, een waarde die ik op nat en koud wegdek met 0,3 bar mag laten zakken. Waar ik al de eerste rit van afwijk want 5,1 bar is veel te veel, bij een combinatie van 4 bar in de voorband en 4,25 bar in de achterband presteert de band voor mijn gewicht het best. Wat experimenteren met een nog lagere bandenspanning resulteert in een voorband die al te zeer begint te zoeken, dus in mijn geval ligt de ondergrens op 4 bar in de voorband.
Vertrouwen en flirten
De grip op koude en natte wegen is redelijk indrukwekkend, net als het comfort en het neutrale stuurkarakter. Na de tweede rit merk ik echter een sneetje in de voorband waardoor ik aanvankelijk niet echt veel vertrouwen heb in de duurzaamheid van de band. Ik onderwerp de snee na iedere rit aan een grondige inspectie, maar stel vast dat ze niet groter of dieper wordt en dat er ook geen lekdichtend middel naar buiten bruist. Na ruim achthonderd kilometer staat het loopvlak van de banden er nog perfect bij, heb ik geen enkele keer lek gereden en hoeven de banden tussen twee trainingen zelden tot nooit bijgepompt te worden. Ook als de thermometer met het vriespunt flirt, blijft de compound heel soepel en behoudt die zijn grip waardoor de Pirelli’s helemaal bovenaan mijn wenslijstje van wintertrainingsbanden komen te staan.
(Lees verder onde de foto)

Betoging
Pirelli hanteert voor deze band een adviesprijs van 89,90 euro, maar adviesprijzen zijn in de fietsbranche goed te vergelijken met de opkomst bij betogingen: de cijfers ‘volgens de organisatoren’ en ‘volgens de ordediensten’ kunnen flink uit mekaar liggen. Wie online z’n huiswerk een beetje doet scoort een Pirelli P Zero Race 4S Tubeless voor een bedrag tussen de 55 en 60 euro.
Met de voorjaarsklassiekers in aantocht blijven de Pirelli’s nog eventjes om de de velgen liggen. Ik kan mij niet inbeelden dat er veel andere banden mij zo comfortabel, zo snel en zo betrouwbaar naar Oudenaarde of de wielerbaan van Roubaix zullen loodsen.
Meer info over deze banden vind je op de website van Pirelli!