Deel dit artikel:

100% Getest: Mio Cyclo Discover Plus

Mio heeft in de lente twee nieuwe navigatietoestellen gelanceerd. Wij konden het meest uitgebreide van de twee de afgelopen maanden uitvoerig testen. De Mio Cyclo Discover Plus reikt enkele handige extra tools aan die vooral fietsers die onderweg op ontdekking willen, kunnen bekoren.

Opboksen tegen grotere navigatiemerken is niet eenvoudig. Mio probeert dit te doen door in te zetten op extra services die het fietsplezier makkelijker maken of een nieuwe inkleding geven. Neem nu de NeverMiss-functie. Onderweg krijg je op je scherm QR-codes te zien die je interessante info geven over de plaatsen waar je voorbijkomt. Plan je een trip door de Westhoek langs bekende beklimmingen en oorlogsbegraafplaatsen, dan kan je via die QR-codes je eigen streekgids spelen. Je scant ze in met je telefoon en je krijgt meteen een hoop achtergrond over de plaats of het gebouw waar je staat. Ook voor mountainbikeroutes is het interessant. Toen ik een route van Sport Vlaanderen had gedownload, kreeg ik op de punten waar er een aansluiting is met een aangrenzende mountainbikeroute een waarschuwing.

Surprise Me

Zoals bij eerdere toestellen, kan je ook bij de Mio Cyclo Discover Plus gebruik maken van Surprise Me. Geen tijd of zin om een route uit te zoeken of zelf te tekenen, dan doet Mio dit voor jou. Je geeft aan hoeveel kilometer je wil fietsen en je krijgt meteen drie suggesties. Staat geen enkele route je aan, voer je de zoekfunctie opnieuw uit en krijg je drie nieuwe alternatieven. De richting en het aantal hoogtemeters staan er altijd bij. Op die manier kan je snel op pad in een onbekende streek. Anderzijds viel de Surprise Me-route die we in eigen buurt uitprobeerden met de mountainbike dik tegen en liet Mio veel leuke offroad paadjes links liggen.

Bij de aankoop van je toestel krijg je er meteen de kaarten van heel Europa bij. 38 landen dus. Wil je naar een specifiek adres navigeren, dan kan je dat ingeven en wordt instant een nieuwe route berekend.

Connecties

De nieuwe Mio beschikt over Bluetooth en Wifi. Je kan je toestel koppelen aan je gsm om inkomende berichten te ontvangen. Routes overzetten kan nog altijd op de oude manier via een kabel, maar makkelijker is om het draadloos te doen. In de MioShare-cloud kan je routes uploaden of bouw je een eigen route. Zodra je draadloos synchroniseert staan de routes op je toestel.

Behalve de eigen cloud is er ook een directe koppeling mogelijk met de twee bekende routebouwers Komoot en Routeyou. Daardoor moet je de routes niet langer eerst overzetten naar MioShare en spaar je een tussenstap uit. De connectie met Komoot verliep moeiteloos maar de verbinding met Routeyou leverde problemen op. Na een lange zoektocht naar een oplossing online, schakelde ik uiteindelijk de helpdesk in. Die beloofde me een telefoontje terug maar dat is er nooit gekomen. Ik geef Mio het voordeel van de twijfel omdat ik niet de handigste thuis ben met de installatie van nieuwe elektronica, maar ik vermoed dat er nog wel meer onhandige harry’s zijn die tegen hetzelfde probleem kunnen opboksen. Onoverkomelijk is het niet. Routes van Routeyou download ik om ze vervolgens via Mio weer binnen te trekken.

Een connectie die ik wel mis bij deze Mio Cyclo Discover Plus is de mogelijkheid om een hartslagmeter of cadansmeter te koppelen, waardoor ik toch nog een tweede toestel op mijn stuur moet zetten als ik die gegevens wil bijhouden.

Mister Big

Een scherm van 4 inch is zeer gebruiksvriendelijk. Een duidelijk beeld met heel veel info in één oogopslag. De richting van de volgende afslag staat duidelijk in beeld. De inkleuring van je route laat geen twijfel mogelijk. En onderaan staat het hele profiel van je rit, waardoor je het overzicht behoudt van welke hoogtemeters je nog voor de wielen krijgt.

Anderzijds vond ik het toestel best groot en zwaar (188 gram) op mijn racefiets. Zeker met nog een tweede fietscomputer voor mijn hartslagmeter vond ik mijn stuur overvol. Voor fietsers die een toeristisch tochtje plannen, is dit geen ramp. Maar rij je met een aero koersfiets en wil je dat alles er toch wat minimalistisch en vooral ‘snel’ uitziet, dan had ik dit toestel toch liever wat kleiner gezien. Er bestaat een kleiner broertje, de Mio Cyclo Discover, met een kleiner scherm maar ook met minder opties. Ook de batterij gaat minder lang mee. De Discover Plus heeft een batterijduur van 15 uur. Niet de langste batterijduur op de markt van de navigatietoestellen, maar voor de overgrote meerderheid van de fietsers meer dan voldoende.

Zeven tegels

`Op zich ben ik fan van het gebruiksgemak van deze Mio. Het startscherm is opgedeeld in zeven tegels, waarbij de beschrijving zichzelf uitwijst. Wil je geluidjes uitzetten, de verlichting aanpassen of je profiel van wegrenner omzetten naar mountainbike, je vindt het heel snel terug door de duidelijke functies.

Het kleurenscherm werkt met touchscreen. Soms duurt het een seconde of twee eer het toestel reageert. Om de batterij te besparen heb ik ervoor gekozen om de verlichting te laten uitvallen na 15 seconden. Meestal is dat geen probleem om de route te kunnen aflezen, alleen in een donker bos of in fel zonlicht had ik moeite met de reflectie van het scherm. Dan moest ik toch even het scherm aanraken om de verlichting te activeren.

Moet je van je route afwijken omdat er wegenwerken zijn of omdat je in een naburig dorp langs een bakker wil passeren, dan berekent je Mio razendsnel een nieuw traject naar je route.

Mio had vroeger wel eens problemen met toestellen die in de stuurhouder afbraken. Door het gebruik van steviger materiaal, zou dat probleem verholpen moeten zijn.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE