Deel dit artikel:

100% Getest: KTM Revelator Alto Exonic

Het bijvoegsel ‘Alto’ in de naam van de Revelator verraadt al een stukje de ambities van KTM: deze racebolide is gebouwd voor wie de zwaartekracht wil tarten. Een klimfiets dus! Of die Revelator met Dura-Ace-groepset, DT Swiss PRC 1400 Spline-wielen en Vision Metron 5D ACR carbon cockpit ook een revelatie was voor onze testpiloot, dat ontdek je in deze review!

Ondanks de sponsoring van een onlangs ter ziele gegaan procontinentaal wielerteam (remember het ‘B&B Hotels – KTM’-debacle?), zijn racefietsen niet het eerste waaraan ik denk wanneer de naam KTM valt. Wat dan wel? Motocross natuurlijk! In mijn hoofd is het merk met het oranje logo nog altijd meer thuis in de wereld van hoog opspattend slijk en brullende motoren, dan in het profpeloton. Nochtans bouwt men in Oostenrijk ook al sinds 1964 fietsen. Weetje van Wikipedia? Neen: het jaartal staat vermeld op de balhoofdbuis van de ‘Revelator Alto Exonic’ die ik enkele maanden als testfiets onder de bips geschoven kreeg. Die uitvoering is meteen ook het paradepaardje van KTM.

(lees verder onder de foto)

De KTM Revelator Alto Exonic: het topmodel in de Alto-reeks

Pro(e)fkonijnen

De nieuwe Alto is de doorontwikkeling van een model dat al sinds 2018 bestond en waar dus ook de profrenners van ‘B&B Hotels – KTM’ (en eerder Vital Concept – B&B Hotels) mee rondfietsten. Het is trouwens in samenwerking met mannen als Pierre Rolland, Franck Bonnamour en Jens Debusschere dat die nieuwe Revelator Alto er kwam. Zoals dat gaat wanneer je een profploeg van fietsen voorziet, kreeg ook de Oostenrijkse fabrikant feedback van proefkonijnen voor wie het niet op enkele watts meer of minder steekt. Resultaat: een fiets waarbij op vlak van aerodynamica, stijfheid en dus logischerwijs ook snelheid mooie stappen vooruit werden gezet.

Tijdens de Tour de France van 2022 kreeg de nieuwe Revelator Alto zijn officiële vuurdoop in het peloton, nadat renners van het Franse team in Roubaix én in de Dauphiné al prototypes aan de tand hadden gevoeld. Met succes trouwens, want Pierre Rolland won er prompt het bergklassement van die Dauphiné mee. Maar helaas pindakaas: intussen is de knappe KTM wegens financiële perikelen met het team uit de hoogste echelons van het profwielrennen verdwenen.

Klimfiets met aero kantjes

Wanneer je de vorige versie van de Revelator Alto even naast de nieuwe worp parkeert, dan vallen vooral de meer aerodynamische vormen van de framebuizen op. Door de recente ontwikkelingen in carbontechnologie maken steeds minder merken nog het onderscheid tussen klim- en aerofietsen. Ook in het gamma van KTM is de Revelator Alto de ‘bike to rule them all’. Rond het pressfit bracket is het frame heel hoekig en fors uitgevoerd, waardoor KTM ook de liggende achtervorkpoten extra breed kon maken. Ze staan wat in contrast met de veel smallere staande vorkpoten, die laag aan de zitbuis werden aangezet voor extra comfort, maar daarover zo meteen meer. De achtervork is met 410 mm lekker kort, waardoor een uitsparing in de zitbuis zich opdringt om het achterwiel voldoende ruimte te bieden.

Hoekige framevormen rond het bracket
Laag aangezette, smalle achtervorkpoten

Ook de overgang van de balhoofdbuis naar de boven- en onderbuis is opvallend. De schuine hoeken creëren ook hier extra stijfheid en bieden het voordeel dat er meer ruimte ontstaat om de interne kabels vanuit de Vision Metron 5D cockpit vlotjes het frame in te leiden. De interne kabelgeleiding vanuit de carbon stuur- en stuurpencombinatie gebeurt trouwens netjes via het ACR-systeem van FSA (ofte Aerodynamic Cable Routing). Ook de carbon zadelpen wordt netjes in het frame vastgeklemd via een zadelpenklem die je regelt met een torx-vijsje in de diagonale overgang van de zitbuis naar de onderkant van de onderbuis. Al is het regelvijsje vrij klein en dus ook kwetsbaar.

Vision Metron 5D cockpit
Opvallende overgangen naar de balhoofdbuis

Trucje van de foor

De testfiets die ik voor enkele maanden de mijne mocht noemen, is zoals gezegd de Exonic-uitvoering. Het topmodel dus, compleet met een nieuwe Shimano Dura-Ace Di2 2×12-speed groepset met 52/36 crankstel en een 11-30 cassette. De wielen waarmee dit Oostenrijkse frame wordt uitgerust, komen uit dat andere Alpenland: DT Swiss PRC 1400 Spline 35 CL-wielen, afgewerkt met Continental GP5000S tubeless ready bandjes van 28 millimeter breed. Tot slot staat er bovenop de merkeigen ProLink zero carbon-zadelpen een Fizik Antares R5-zadel. Alles samen creëert dit een fiets die in maat M een heel erg nette 7,07 kilogram op de weegschaal zet. Ook de vederlichte Schwalbe Aerothan-binnenbandjes spelen hun rol(letje) in dat gewicht. Een leuk ‘trucje van de foor’ van KTM, dat meteen ook wat effect heeft op het rijgedrag van de fiets.

Watertanden dankzij de afmontage met nieuwe Shimano Dura-Ace Di2-groepset

Voor de Revelator Alto Exonic moet je 8999 euro uit je spaarvarkentje knijpen. Een pittig bedrag, maar daarmee zit het topmodel van KTM wel nog een eind onder de raspaardjes van tal van andere (lees: meer populaire) merken. Anderzijds is de doorverkoopwaarde van pakweg een Specialized of een Trek wel groter… Laat jouw portemonnee dat soort bedragen niet toe, dan je ook nog keuze uit de Revelator Alto Master, met Ultegra Di2-afmontage en Mavic Cosmis SL 32 carbon wielen (5399 euro) en de Revelator Alto Elite. Die laatste wordt standaard geleverd met Mavic Ksyrium S Disc-wielen, maar je hebt nog de keuze tussen een mechanische Shimano 105, een elektronische 105 Di2 of een Sram Rival eTap AXS-groepset. Die fiets kost dan respectievelijk 3299, 3999 of 4499 euro.

Heerlijke klimmer

Kort door de bocht: de Revelator Alto heeft zijn naam niet gestolen. Hij kon mij immers het meest bekoren wanneer de wegen genadeloos omhoog liepen. Een fiets van zeven kilo ‘en een sjiek’ is werkelijk een plezier om heuvels en bergen mee te beklimmen. Je wordt in dit geval ook geholpen door de prima loop in de DT Swiss PRC 1400-wielen: met hun velghoogte van 35 millimeter bieden die een goeie stijfheid, maar blijft het gewicht tegelijk laag. En ook die lichte Aerothan-binnenbandjes mag je niet onderschatten. Ook op mijn eigen wegfiets zweer ik bij TPU-bandjes omdat die je fiets toch merkelijk beter laten bollen.

Ook op het jaagpad gaat het lekker vooruit
Velghoogte van 35 mm: ideaal compromis

Voor- en achtersteven op twee snelheden

Ook de stijfheid van het frame maakt dat je lekker agressief uit de hoek kan komen met de KTM. Bergop, maar zeker ook wanneer je gaat knallen op jaagpaden. De compacte achtervork geeft je tijdens sprintjes meteen die goeie aanzet. Al is het vooral ook tijdens dat sprinten dat er een minpuntje aan de fiets te ontwaren viel. De balhoofdhoek van 72 graden is een graad kleiner dan bij soortgenoten (en referentiefietsen) als de Canyon Ultimate of Specialized Tarmac. Dat maakt dat het voorsteven van deze fiets een tikkeltje minder direct op input reageert. Combineer dat met die heel stijve balhoofdbuis en vrij brede cockpit van 42 centimeter en het lijkt soms alsof de voorkant van de fiets de achterkant niet meteen kan volgen wanneer je uit alle macht op de trappers gaat lopen. Al kan dat effect met een ander soort cockpit zeker opgevangen worden.

Anderzijds zorgt die iets luiere balhoofdhoek wel voor een voorspelbaar stuurgedrag en zekerheid in het bochtenwerk. Ondanks het lichte gewicht valt de nervositeit aan boord van de Revelator Alto prima mee. En voor een volbloed racefiets is ook het comfort bovengemiddeld. De 28 millimeter brede Continental-banden vallen mooi op de DT-Swiss-velgen en de ranke carbon zadelpen gaat dankzij de uitsparing vlak onder het zadel met een pak trillingen aan de haal. En dat ondanks het gebrek aan ‘offset’. De zadelpen knikt dus niet nog een stukje naar achter, maar het zadel staat pal boven de carbon stang. Het Fizik Antares R5-zitmeubeltje is evenwel niet mijn favoriet, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Conclusie

Of de KTM Revelator Alto Exonic een revelatie is voor mij? Zeker en vast. De fiets is een mooie kennismaking met een minder bekend merk dat toch stevig inzet op innovatie en ontwikkeling. Het zwarte lakwerk waar je het carbon lichtjes doorheen ziet, is in combinatie met de oranje letters tijdloos en de kleurstelling blijft netjes trouw aan het DNA van KTM. Zijn lage gewicht en grote framestijfheid maken hem een heerlijk vehikel op heuvelachtig terrein. De aanzet van de Revelator Alto is snedig, je brengt hem makkelijk op snelheid dankzij de lichte loop van de wielen en die combinatie nodigt uit om ook op steilere pentes uit het zadel te komen en te knallen tot boven. Al mag de KTM van mijn part nog een tikkeltje directer reageren op input aan het stuur. Iets wat je vooral merkt bij acceleraties, wanneer je de fiets heen en weer gooit om op snelheid te komen. Alleszins: de Revelator Alto Exonic verdient zijn plekje in het peloton. Hopelijk zien we hem daar dan ook snel weer terug!

Meer info vind je op de website van KTM.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE