Deel dit artikel:

100% Getest: GP Competition 4.4 wielset

Fietsers die op zoek zijn naar nieuwe wielen, worden tegenwoordig verwend met een schier eindeloos aanbod. Naast de grotere wielenmerken proberen ook kleinere wielenbouwers zich in die markt te gooien. Dat zij over bepaalde troeven beschikken, konden we eerder al ondervinden. Zo ook met de GP Competition 4.4 van het Belgische GP Components.

De GP Competition 4.4-wielen zijn ontwikkeld met een duidelijk doel voor ogen. “We wilden een waardig alternatief bieden voor bestaande high-end wielen op de markt, waarvan Lightweight misschien wel het meest gekende voorbeeld is”, legt Johan Borghys van GP Components uit. “Maar dan aan een economisch aanvaardbare prijs, waar we met 2499 euro voor een wielset naar onze mening ook in geslaagd zijn.”

Vervangbare onderdelen

Bij de ontwikkeling van de GP Competition-wielset werd er gekeken naar twee zaken. Enerzijds een wielset creëren die even performant is als de grootste concurrenten, maar anderzijds ook werken met onderdelen die allemaal vervangbaar zijn. “Onze wielen zijn niet goedkoop. Ze zijn gericht op wedstrijdfietsers. En dan kan je al eens een ongelukje tegenkomen. Daarom werken we bewust met vervangbare spaken”, klinkt het bij GP Components. Zonder daarbij opnieuw te verwijzen naar bijvoorbeeld Lightweight wielen die zo’n specifieke opbouw hebben dat het bij schade haast onmogelijk is om de velg of spaken te vervangen, aangezien deze gelijmd zijn volgens een speciale methode (Lightweight heeft overigens wel een herstelprogramma, red.).

Eigenschappen evenaren

Qua stijfheid, stuurgedrag en gewicht, hebben ze bij GP Components absoluut hun best gedaan om de eigenschappen van topwielen te evenaren. De lagere 3.3-versie weegt slechts 1.232 gram. Wij krijgen een GP Competitoin 4.4 set in onze handen, met 1.286 gram eveneens bijzonder licht. Standaard worden de wielen van GP Components geleverd met Vredestein-banden. Voor de GP Competition is dat met de Superpasso TLR in 28 mm. En dat blijkt een prima combinatie.

Betrouwbaar en stabiel

Ondanks het lichte gewicht, laat de GP Competition 4.4 zich betrouwbaar en stabiel sturen. De stijfheid van de wielset, opgebouwd uit eigen GP CH.1 straightpull naven en GP CS.1 blade spaken volgens een 14/7-weefpatroon, is indrukwekkend. In die mate zelfs dat we in het begin onze bandendruk lichtjes moeten verlagen om het gewenste comfortniveau te bereiken. Gelukkig is het doorgeven van impulsen bij de GP Competition 4.4 tweerichtingsverkeer. Snel door de bochten, snel terug op gang. Draaien, keren, remmen, optrekken. De wielen geven geen krimp.

Geheim wapen

Wie aan zijn fietsvrienden wil tonen dat hij met een wielset van 2499 euro rondrijdt, is eraan voor de moeite. De GP Competition 4.4 wielset valt uiterlijk weinig op. Echte materiaalfreaks kwamen onderweg wel eens piepen naar ons clandestiene wapen, maar de grote meute draait er zijn hoofd niet voor om. De vormgeving van de velg oogt traditioneel, de platte aerospaken hebben normale dimensies. En een carbon wielset is tegenwoordig al bijna standaard te noemen. Maar voor competitiebeesten kan het net een geheim wapen zijn. Want de GP Competition 4.4-wielen accelereren bliksemsnel dankzij hun lage gewicht. De CH.1-naven uit eigen huis grijpen prima aan met het 36T ratchet-systeem. Bovendien blijven de CEMA keramische lagers lopen tot in de oneindigheid. De GP Competition 4.4’s zijn een zaligheid om mee te rijden. Maar van een wielset in deze prijsklasse, kunnen we moeilijk iets anders verwachten.

Prijs: 2.499 euro

Meer info op de website van GP Components >>

Gerelateerde artikels