Deel dit artikel:

100% Getest: Gaerne G.Sincro

De G.Sincro (verkrijgbaar in een standaard versie en een extra geventileerde Summer Edition) voert het offroad schoenengamma van Gaerne aan zodat je als klant maar beter weet waar je aan begint. Want de G.Sincro is niet goedkoop en ook een compromisloze prestatieschoen.

Het eerste wat ik antwoord als mensen mij vragen wat ik van de Gaerne G.Sincro offroad schoenen vind is steevast hetzelfde: dit zijn waarschijnlijk de offroad schoenen met de stijfste zool die ik ooit gedragen heb. Dat heeft het grote voordeel dat geen spatje van de energie die je uit je kuiten perst verloren gaat in een verbuigende zool en dat is wel zo handig als er om ter snelst gereden wordt. Nadeel van een extreem stijve zool is dat je op harde ondergrond (hetzij in de zomer, hetzij hard bevroren ondergrond) iets gemakkelijker je voeten omslaat als je moet lopen. Voor extreme tochten in het hooggebergte waarbij je ook met de fiets in je nek naar boven moet klauteren zijn de G.Sincro schoenen omwille van hun plankharde zool sowieso af te raden. Want als je lang bergop moet stappen heb je net een iets flexibere zool nodig.

Te koop in tijdloos zwart, flashy oranje/rood en een stijlvol ‘bosgroen’.

Aan een schoen van 339,90 euro mag je hoge eisen stellen en die vullen de Gaerne G.Sincro schoenen nagenoeg allemaal in. Met een gewicht van 350 gram per schoen (gewogen in maat 41, inclusief Shimano SPD-schoenplaatje) is de G.Sincro precies veertig gram zwaarder dan een Specialized Recon schoen in dezelfde maat en met eenzelfde plaatje. Ondanks het lage gewicht is de afwerking van de schoen prima met verstevigingen op de neus en ook links en rechts op de schoen zijn er versterkingen aangebracht. In de kunststof voorgevormde hielkap zijn carbon inlegstukken verwerkt, op de carbon zool zit rubber dat van Michelin komt. De eerste keer dat je met de schoenen vertrekt voelen de zolen heel glad aan, ongetwijfeld omdat de mallen waarin de rubber zoolstukjes gemaakt worden met een product worden ingesmeerd om het rubber er gemakkelijk uit te krijgen. Dat spul laat een residu achter op de rubber zooltjes waardoor de eerste stappen op de schoenen heel glad aanvoelen. Eens dat laagje is weggesleten bieden de zolen veel grip, al duurt het wel eventjes voor je mentaal over die eerste slippertjes heen bent. De rubber hak onder de zool is vrij smal, de schoenen worden met een stijlvolle opbergtas en vier noppen geleverd. Met die vier noppen (twee voor onder elke schoen) kan je de grip van de schoenen in zware modder nog vergroten.

Harde buitenzool, slappe inlegzool

De inlegzool van de G.Sincro schoenen is nogal slapjes voor een schoen uit deze prijsklasse, maar jammer genoeg zijn wel meer schoenen van meer dan driehonderd euro in dit bedje ziek. Blijkbaar gaan de schoenenfabrikanten er genoegzaam van uit dat wie driehonderd ballen of meer veil heeft voor een paar fietsschoenen ook wel in een koppel op maat gemaakte inlegzolen zal investeren. Wat dus neerkomt op nog eens een investering van honderd euro. Terwijl veel concurrerende schoenenfabrikanten één of twee draaisluitingen combineren met een velcro om het volume van het tenencompartiment te regelen, opteert Gaerne voor twee Boa IP1 draaisluitingen en géén velcro op de voorvoet. De BOA IP1 draaisluitingen zijn de beste die je op de markt kunt vinden omdat je ze heel precies kunt afregelen, je kan tijdens het fietsen de veterspanning verhogen én verlagen en na het fietsen ontgrendel je de vetersluiting door de draaiknop naar omhoog te trekken. Simpelweg subliem. Omdat de veters van de twee Boa draaisluitingen langs drie lussen worden geleid lopen de twee veters elk twee keer over de wreef van de schoen waardoor een heel aangename drukverdeling van de vetersluiting ontstaat. Heel handig is dat Gaerne op de bovenkant van de tong een stukje klittenband voorzag die zich vastgrijpt op de zijkant van de schoen met als voordeel dat de tong tijdens een rit nooit vervelend verschuift.

Krap bij kas

Hou bij de Gaerne G.Sincro rekening met een vrij smalle pasvorm, vooral het teencompartiment is zowel in de breedte als in de hoogte niet heel ruim. Wil je de schoenen met op maat gemaakte inlegzolen gebruiken, test de schoenen dan in de winkel met die zolen. Want als die zolen wat dikker zijn, dan zou het zomaar kunnen dat je ter hoogte van de voorvoet met een ruimtetekort zal kampen. Van een schoen van 339,90 euro mag je een hoge afwerkingsgraad eisen en op dat vlak ontgoochelen de Gaernes niet. Ook met de duurzaamheid zit het snor want na drie maanden intensief gebruik komen ze nog onbeschadigd uit de strijd.

340 euro is en blijft een fors bedrag voor een paar schoenen, maar als je de Gaerne G.Sincro om de juiste redenen koopt zal je er veel plezier aan beleven. De pasvorm is strak en sportief en zolang je maar op de fiets kunt blijven is het comfort en de efficiëntie top. Veldrijders die per ronde een paar tientallen meters door de modder moeten baggeren zullen met de G.Sincro’s ook uit de voeten kunnen, om lange stukken op harde ondergrond (bergop) te lopen moet je deze schoenen vooral niet hebben.

Alle details van de Gaerne G.Sincro op de site van Gaerne.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE