Deel dit artikel:

100% Getest: Fons Strada Disco EVO

Terwijl heel wat fietsmerken zweren bij uniseks modellen, zijn er toch nog uitzonderingen te vinden. Het Nederlandse merk Fons richt zich exclusief op vrouwen. Veel Fons-fietsen zie je nog niet in het straatbeeld. Onbekend is onbemind? Onterecht volgens onze fietstest.

Fons? Een mannennaam voor een damesfiets? Het lijkt op het eerste gezicht een vreemde keuze. Tot je het verhaal achter de naam hoort. Fons is afgeleid van Alfonsina. En laat Alfonsina Strada nu net de eerste (en enige) vrouw zijn die het exact honderd jaar geleden aandurfde om samen met de mannen de Giro d’Italia te rijden. Alfonsina had toen nog niet de luxe om met een vrouwenspecifieke fiets te koersen. Het was stoempen op materiaal gemaakt voor mannen. Ze haalde het einde van de Giro, al was het buiten tijd.

Zoek niet naar een lange lijst fietsmodellen op de website van Fons Bikes. Er zijn er welgeteld twee. Strada, de racefiets en Multistrada, de gravelbike. Ook op die namen heeft Alfonsina Strada post mortem haar stempel gedrukt. Maar beter twee goede fietsen dan een heel assortiment dat rammelt aan alle kanten. In de zeven jaar dat het merk bestaat, wil Fons vooral in de diepte (kwaliteit en service) werken dan in de breedte. Zoek ook niet naar Fons in het profpeloton. Het merk is te klein om grote ploegen te sponsoren. Wie naar een van de Grinta! Test Fests kwam om verschillende merken te vergelijken en uit te proberen, heeft Fons wellicht al staan begluren.

On demand

De frames komen uit Taiwan. De mensen achter Fons onderstrepen wel dat ze bij de fabrikant inspraak hebben gehad in het ontwerp zodat de geometrie van het frame aansluit op de lichaamsbouw van vrouwen. De afmontage gaat helemaal door de handen van het Fons-team. Waar Fons zich in probeert te differentiëren is de persoonlijke aanpak. Een smaller stuur, kortere cranks en een kortere stuurpen nodig? Die kan je onmiddellijk vragen. Gedaan dus met onderdelen in te ruilen van je spiksplinternieuwe fiets. Meer zelfs, een bikefitting in het kantoor in Breda zit inbegrepen in de prijs. In de buurt van de showroom kan je bovendien gratis testritten rijden. Lukt het je niet om naar Breda af te zakken, dan kan je een bikefitting dichter in jouw buurt laten uitvoeren en betaalt Fons de factuur. Fons heeft intussen ook een tiental verdelers in Vlaanderen en Nederland.

Via het online configuratieprogramma stel je je fiets samen zoals jij wil, met de onderdelen, groepset, wielen en banden naar jouw keuze. Graag een klimcassette of eerder een vertanding om snel te fietsen op vlakke omlopen? Alles kan. Weinig verstand van fietsen? Ga dan langs bij een verdeler of in Breda voor hulp bij de samenstelling van de fiets van jouw dromen. Je hebt op de website alvast een honderdtal kleuren om uit te kiezen. Maar het aanbod is ruimer. Wil je een specifieke kleur, dan kan dat. Omdat er nog niet heel veel Fons-fietsen rondrijden, kan je er op deze manier bijna zeker van zijn dat je op een quasi unieke fiets kan gaan cruisen.

Mijn eigen Porsche

Het oog wil wat, maar het lijf ook. Hoe rijdt zo’n Fons? Wij kregen een racefiets Fons Strada Disco EVO onder onze kont geschoven. Eerst oogopslag: best indrukwekkend. De kader is gespoten in de kleur Porsche Lemon, waardoor je zeker opvalt. Ook de stuurpen is in hetzelfde limoengroen gespoten. Persoonlijk vind ik dat wat overkill. Ik zou de stuurpen sober zwart houden.

Fons prijst de Strada aan als een perfecte klimfiets met voldoende stijfheid voor een direct stuurgedrag, waardoor hij ook op een vlak parcours tot zijn recht komt. De meeste uitvoeringen blijven onder de 8 kilogram. Kaders wegen tussen de 800 en 875 gram.

Het moet gezegd, zodra ik de straat uitrijd, heb ik de indruk dat dit beestje vooruit wil. En snel ook. Dit is absoluut geen logge fiets. Optrekken na de bochten of een korte helling opknallen, verlopen voortreffelijk. Ook al is deze testfiets niet perfect op mijn maat afgesteld, toch heb ik het gevoel dat ik meteen goed zit. Mijn handen liggen gegoten over de grepen, mijn rug en nek slaken geen pijnkreetjes na enkele uren op de fiets. Bobbels en kleine putten in het wegdek worden relatief goed opgevangen, wat ondanks de stijfheid wijst op voldoende comfort. Dat kan ook deels aan de wielen liggen. Standaard werkt Fons met de Nederlandse wielenspecialist Scope, maar je kan ook een stel Campagnolo Shamal laten monteren zoals op onze fiets. En die bollen perfect.

Over het zadel kunnen we ons moeilijk uitspreken. Elke klant krijgt er na de bikefitting eentje op maat van ERGON of Fizik. Dit was bij ons niet het geval. Wat we gezien ons tijdelijk gebruik begrijpen.

Middenklasse

Heel veel merken schuiven het duurste van het duurste onder de kont van een testrijder. Niks van dit alles bij Fons. Op zich geen probleem, de Campagnolo Chorus-groep levert goed werk. Het is zelfs fijn om met een fiets de baan op te gaan die realistisch (voor je portemonnee) is samengesteld. Uiteindelijk zijn de duurste fietsen toch vaak weggelegd voor de happy few. Zeker bij vrouwelijke recreanten merken we dat zij liever voor het middensegment gaan. Bij Fons Bikes zit het bedrag dat gemiddeld wordt uitgegeven rond de 4600 euro. Dan geeft deze testfiets ter waarde van 4899 euro zeker een realistisch beeld.

Omdat de wegen de laatste weken nooit spic en span liggen, kwamen we telkens met een vrij vuile fiets thuis. De lak met glansafwerking liet zich opvallend makkelijk afspuiten en onderhouden.

Het instapmodel van Fons is niet het goedkoopste op de markt. Ga je voor de middenklasse en de duurdere uitvoeringen, dan krijg je wel veel waar voor je geld. Misschien wil je net een fiets die zich onderscheidt van de rest van de meute? Misschien ben je op zoek naar iets dat afwijkt van de grote fietsmerken? Om te vermijden dat je van jouw fiets krak dezelfde ziet rondrijden op elke cyclo waaraan je meedoet? Eentje die comfort en snelheid combineert met betaalbaarheid en exclusiviteit? Dan valt een Fons zeker te overwegen.

Model: Fons Strada Disco EVO
Maat: XS
Groepset: Campagnolo Chorus
Wielset: Campagnolo Shamal
BSA bottombracket
Banden: Ere research
Zadel: getest met Selle Italia
Zadelpen: Fons 27.2mm
Stuur: Deda
Stuurpen: FSA in kleur gespoten kostenloze optie (zwart kan ook altijd)
Kleuren: Porsche Lemon/Porsche Peridot Metallic
Prijzen: van 3399 euro tot 8399 euro
Meer info op de website van Fons >>

Gerelateerde artikels