Deel dit artikel:

100% Getest: FFWD Outlaw wielen

Het Nederlandse FFWD maakt opnieuw zijn intrede in de mountainbikemarkt met de vernieuwde versie van hun Outlaw. Die is bedoeld voor crosscountry- en marathonrijders, maar we spaarden de wielset niet tijdens onze uitgebreide testperiode.

Snelle, sterke carbonwielen bouwen: dat was en is nog steeds het doel van FFWD Wheels. Vakmanschap, hoge kwaliteit en duurzaamheid zijn daarbij hun belangrijkste troeven. Alle FFWD-wielen worden met de hand gemaakt in het bedrijf in Zwolle. Hun gamma gaat van wielen voor de weg en de baan over cyclocross en triatlon tot nu, opnieuw, mountainbike. In 2017 pakte de Nederlandse wielbouwer FFWD uit met een setje wielen voor mountainbike-gebruik. Een titel op het wereldkampioenschap marathon maakte meteen duidelijk dat die wielen behoorlijk goed waren.

Het was dus al een hele tijd geleden dat FFWD nog eens een mountainbikewiel in het gamma had. De Outlaw nieuw leven inblazen betekende dan ook van een quasi leeg blad beginnen. De haakloze velgen hebben een interne velgbreedte van 30 millimeter, een externe velgbreedte van 37 millimeter en zijn 26 millimeter hoog. De zijwanden zijn behoorlijk breed met een vlakke bovenkant om zo de banden beter te beschermen. 

Voor de naven ging FFWD langs bij hun eigen Two/One-naven die ze gebruiken in sommige van hun gravelwielen. De naven zijn gebouwd rond een ratchet-systeem met 36 tanden en enkel verkrijgbaar in een Boost-variant.

De versterkte messing nippels bieden voldoende speelruimte voor zij die eveneens kicken op een beetje ruiger terrein. In die messing nippels komt een mix van Sapim CX-Ray en CX-sprint spaken, 28 in elk wiel, gemonteerd in een driekruispatroon. 

Er kunnen banden tot 2,7” gemonteerd worden, nieuws waar met name strandracers wel eens blij van zouden kunnen worden.

Aan onze weeghaak lezen we een gewicht van 720 gram voor het voorwiel en 900 gram voor het achterwiel. Samen maakt dat 1620 gram. Dat is licht, maar niet uitzonderlijk licht. Maar als je weet dat de Outlaw versterkt is aan zowel de nippels als rond de hiel en je rekening houdt met de breedte van de velg, is dat een meer dan aanvaardbaar gewicht. Dat gewicht is overigens met inbegrip van de voorgeïnstalleerde tubeless tape en ventielen.

Testen maar

Rond de FFWD Outlaw-wielen gaat een setje Specialized-banden. Vooraan kies ik voor een S-Works Fast Trak, achteraan een S-Works Renegade. Het kost me best wat moeite om die banden op de velg te krijgen, met wat gevloek en vloeibare zeep slaag ik erin. Ik gebruik tubeless vloeistof van Schwalbe. De wielen worden gebruikt in een Niner Air9 RDO-hardtail en een Trek Supercaliber die ik hier in test heb (zeg het niet tegen Trek, maar ja, ik deed ook een paar ritjes met Specialized-banden onder hun fiets).

Op druk zetten is een fluitje van een cent, de band ‘plopt’ meteen op de velg. Daags nadien merk ik dat er geen druk verdwenen is uit de banden. In het terrein word ik bijzonder aangenaam verrast door de FFWD Outlaw-wielen. De naven pikken erg snel op, er gaat geen tijd verloren tussen jouw krachtinput en de output van de wielen. Bij beklimmingen, sprintjes of hernemingen na een bocht bevinden de FFWD Outlaw-wielen zich netjes in het midden van het peloton, prima zonder opvallend te zijn. Maak ze 200 gram lichter en ze rijden helemaal aan de top mee. 

De wielen voelen erg stijf aan, echter zonder oncomfortabel of niet-vergevingsgezind te worden. Het vermogen waarmee de Outlaw trillingen en klappen absorbeert, leidt tot een uitgekiend stuurgedrag, zeker wanneer het terrein technisch wordt. 

Ik heb de wielen niet meteen gespaard en er echt wel pittig terrein mee ingedoken. Geen krimp geven ze. Ga je hard door de bocht duwen, dan word je beloond met een erg nauwkeurig stuurgedrag en een wiel dat mooi de opgelegde lijn volgt. Met name in technische passages of op snel genomen afdalingen geven de wielen bijzonder veel vertrouwen. Het is een aangename mix tussen comfort, flexibiliteit en precisie. Door de ruime interne velgbreedte kon ik met lage druk rijden. En ook al kregen de velgen een aantal keer een flinke klap te verduren, toch had dat geen invloed op het rijgedrag, noch op de velgen zelf, die zien er nog steeds als nieuw uit. 

De FFWD Outlaw is een dynamische wielset die comfort, soepelheid en precisie netjes met elkaar verbindt. Het zijn stijve en nauwkeurig aanvoelende wielen. Ze zijn vanaf nu verkrijgbaar voor een adviesprijs van 1499 euro (set).

Meer info: www.ffwdwheels.com/nl/collections