Deel dit artikel:

100% Getest: Ekoï R4

Toen we de Ekoï R4 raceschoenen in test namen, was dat het topmodel van het gamma. Inmiddels heeft de R5 de taak van vaandeldrager op zich genomen, al wil dat niet zeggen dat de 100% Getest van de Ekoï R4 daarmee overbodig is geworden. Want de voorbije weken kelderde de prijs van de R4...

Ekoï houdt er een agressieve productenpolitiek op na, wat inhoudt dat het aanbod vaak wordt opgefrist/aangepast/ververst (kies zelf maar een term) waardoor producten ook snel aan interessante kortingen worden verkocht. Zo stond de adviesprijs van de R4 een maandje geleden nog op een pittige 279,99 euro, maar op het moment dat we deze 100% Getest online zetten is die prijs al gedaald tot een heel interessante 134,99 euro. Te koop in zwart of wit moet je er wel al rekening mee houden dat niet alle maten meer voorradig zijn.

Ekoï verkoopt zijn spullen enkel online en via het internet kleding en schoenen kopen kan enkel als je daar online een goede indicatie van de maatvoering bij krijgt. Iedereen weet dat een 43 van Shimano bijvoorbeeld niet te vergelijken valt met een 43 bij Specialized en nog veel minder met een schoen in maat 43 van Sidi. Bij de meeste andere merken plant ik mijn kaboutervoetjes in schoenen van maat 41,5, in het geval van de Ekoï R4 was een 42 voor mij ideaal. De pasvorm is ‘neutraal’ en dus niet overdreven breed of smal.

De Ekoï R4 schoenen zijn gemaakt door Exustar dat een carbon zool met ventilatiesleuven voor en achter het schoenplaatje combineert met een bovenschoen van geperforeerd kunstleder. Het vrij brede hakje is niet verwisselbaar, al is dat beslist geen drama want de kunststof hak is heel slijtvast. Voor de montage van de schoenplaatjes vertrouwt Ekoï op het systeem van de drie schroeven, passend voor Look, SPD-SL en Time dus (voor Speedplay zal je een adapter moeten gebruiken).

Met 260 gram per schoen hoort de R4 niet tot de allerlichtste schoenen van de markt, al compenseren de Ekoïs dat met een bovengemiddeld comfort. Vooral de hielkap is goed gevoerd en ook de tong van de schoen is dik genoeg om drukpunten van de twee Atop veters te voorkomen. Op de voorvoet zit er geen extra velcro meer om het volume van het teencompartiment te regelen, maar dat miste ik tegelijk ook niet. De Atop draaisluitingen staan naar mijn gevoel een trapje onder die van Boa omdat je -in tegenstelling tot de duurdere Boa’s- bij de Atop draaisluitingen de spanning op de veter enkel kunt verhogen en niet verlagen. Van zodra je de draaisluiting tegen de wijzers van de klok in draait, haal je meteen alle spanning van de veter en moet je dus van voor af aan herbeginnen met de spanning in te stellen.

De stijfheid van de zool is voldoende en enkel als je de schoenen keihard tussen je twee handen perst, voel je een ietsiepietsie flex in het voorste compartiment. De aanvankelijke adviesprijs van 279,99 euro vond ik voor de R4’s te hoog omdat de schoenen op nog een paar punten verbeterd moeten worden om die prijs te rechtvaardigen. De Atop draaisluitingen zijn daar één voorbeeld van, maar een betere borging van de tong (die nu tijdens een rit nogal eens durft te verschuiven) en het gebruik van slijtvaster materiaal zijn daar andere voorbeelden van. Op de neus legt Ekoï wel een dubbele laag kunstleder en dat is ook nodig want als je met de neus van de schoen ergens tegenaan stoot resulteert dat al snel in lelijke krassen. Probeer ook zo weinig mogelijk met de schoenen over oneffen ondergrond te stappen (een parkeerterrein met steentjes, bijvoorbeeld) want de vernislaag op de carbonzool loopt dan al snel schade op.

Betaal je vandaag slechts 134,99 euro voor de Ekoï R4 schoenen, dan is dat uiteraard een compleet andere situatie en zal je de hierboven aangehaalde ‘minpuntjes’ een pak gemakkelijker door de vingers zien. Dan zal je ongetwijfeld meer belang hechten aan het comfort van de schoenen, de fraaie looks en de voldoende stijve zool.

Alle details van de schoenen vind je hier.

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE