Als je de website van Ekoï mag geloven, dan is de R-Aero de meest aerodynamische, de meest comfortabele en in zijn categorie ook de meest geventileerde helm die je met je zuurverdiende euro’s kopen kan. Voor het vrij stevige bedrag van €282,32 mag er inderdaad wel iets tegenover staan. Al neem je de bovenstaande claims toch best met een korreltje zout. Er wordt gesproken van een vermogenswinst van 7 watt en een 10% efficiëntere koeling dan de ‘meeste aero-helmen’, maar Ekoï specifieert niet meteen ten opzichte van welke helmen het die vermogenswinst en betere ventilatie liet optekenen.
Dat er over de R-Aero evenwel goed is nagedacht, dat mag duidelijk zijn. Drie openingen aan de voorkant moeten ervoor zorgen dat rijwind via interne kanalen in het EPS-schuim langs je schedel stroomt. Die lucht kan dan weer ontsnappen via de drie achteruitgangen. De twee buitenste openingen aan de voorkant van de helm doen dienst als ‘brilgarage’. Er zijn geen antislipstrookjes aangebracht in de openingen, maar zeker in combinatie met de Aerolite-bril van Ekoï is dat ook niet nodig. Die blijft stevig zitten tijdens de koffiestop én is trouwens samen met deze helm ontwikkeld om een perfect aerodynamisch koppeltje te vormen.
(Lees verder onder de foto’s)


Zoals dat tegenwoordig gaat, gingen er aan het uiteindelijke ontwerp van de R-Aero helm nogal wat CFD-modellen – dat is computerberekende dynamica – en windtunneltests vooraf. Ekoï onderzocht de luchtstroom vanuit verschillende hoeken en aan verschillende windsnelheden om een zo realistisch mogelijk testresultaat neer te zetten. Ook werden er naar verluidt verschillende zitposities getest. Het resultaat is dus een vrij gesloten polycarbonaat schaal die net als de nieuwe S-Works Evade 4 achteraan een stukje doorloopt, zeker wanneer je hem vergelijkt met de Giro Eclipse Pro.
Als je hem zo ziet, verwacht je een vrij zware helm, maar niets is minder waar. Met zijn gewicht van 270 gram in maat M behoort de R-Aero netjes tot de lichtere aerohelmen die ik onlangs op mijn bol zette. Als ik hem ook op dit vlak naast de Giro Eclipse Pro en de S-Works Evade 4 in dezelfde maat leg, dan is hij respectievelijk 25 en 50 gram lichter, al voel je van dat verschil weinig wanneer je de helmen draagt.
(Lees verder onder de foto’s)


Merkbaarder is het draagcomfort en ik moet eerlijk zijn: de R-Aero van Ekoï valt me op dat vlak wat tegen. Ter hoogte van mijn voorhoofd krijg ik al snel last van drukpunten. De manier waarop de helm binnenin is gebouwd, maakt duidelijk hoe dat komt. De padding is niet vastgemaakt aan een plastic binnenwerk dat in contact staat met de draaisluiting achteraan, maar ze hangt met velcro rechtstreeks aan het EPS-materiaal. Vandaar dus ook het lage gewicht. De snoeren van de BOA-sluiting zijn boven je oren vastgehaakt in het EPS-schuim. Wanneer je de sluiting achteraan aandraait, is er dus ook geen binnenwerk dat zich gelijkmatig helemaal om je hoofd sluit en dat laat zich voelen ter hoogte van het voorhoofd. Of althans: mijn voorhoofd. Net zoals bijvoorbeeld een zadel, de pasvorm van fietsschoenen of het zeemvel in een koersbroek, is ook de fit van een helm vrij persoonlijk. Het feit dat hij voor mij op dit vlak minpunten scoort, hoeft niet per se te betekenen dat ook jij er last van zal hebben.
(Lees verder onder de foto’s)



Ekoï pakt ook uit met de efficiënte ventilatie van de helm. Op dat vlak heb ik geen problemen ondervonden. De R-Aero is niet merkbaar koeler of warmer dan de andere aero helmen die onlangs in mijn garderobe de revue passeerden. Uiteraard is dit type helm op een warme zomerdag wel een stuk warmer dan pakweg een lichtgewicht POC Cytal of een ABUS Airbreaker 2.0. Maar wie uit is op pure snelheid en aerodynamisch voordeel, die zal dat compromis allicht wel willen sluiten.

De BOA-draaisluiting is erg nauwkeurig instelbaar en ook de magnetische Fidlock-sluiting van de kinriempjes is een handig pluspunt. De smalle riempjes zelf zijn onder de oren niet instelbaar, maar in mijn geval is dat ook niet nodig. De vrij grote, plastic tussenstukjes onder de oren zorgen ervoor dat de riempjes mooi tegen de huid aanliggen. Het kinriempje zelf is wel heel erg lang: ik kon het bij mijn testhelm dubbelplooien, maar misschien zal jij het wel willen bijknippen.

Zoals gezegd is de R-Aero van Ekoï met zijn € 282,32 een prijzig hoofddeksel, maar staar je daar ook niet blind. Ekoï staat erom bekend dat er altijd wel deals te scoren zijn in de webshop. Zo staan bepaalde kleurvarianten van de R-Aero op het moment dat ik deze review neerpen aan -50% en -30% online. Door die constante promoties en acties trekt Ekoï allicht een prijsbewust publiek aan dat regelmatig terugkeert naar de site, maar persoonlijk vind ik de webstek van de Franse-kledingfabrikant niet meteen de meest overzichtelijke of stijlvolle online omgeving. Maar goed: de kwaliteit van de producten, daar draait het uiteindelijk om.
Deze LTD wit-carbon kleurencombinatie is één van de meer dan tien afwerkingen waaruit je kan kiezen op de Ekoï-webshop. Naast deze stickers met carbonpatroon, zijn de overige kleurstellingen nogal patserige, blinkende varianten. De helm is trouwens verkrijgbaar in drie maten: S (53 – 56 cm), M (55 – 58 cm) en L (59 – 62 cm).
Meer info vind je op de website van Ekoï.



