Deel dit artikel:

100% Getest: Eddy Merckx 525

Dat een bestaand merk in je bedrijf opnemen en nieuw leven inblazen geen klusje van drie weken en vier dagen is, dat weten ze bij Ridley ondertussen ook. Met de Wallers 73 gravelbike, de Lavaredo 68 allround middenklasser, de Stockeu 69 klimfiets en het opgefriste custom staalgamma werden er weliswaar al een paar schoten voor de boeg gelost, op de grote vernieuwing van het Eddy Merckx gamma was het echter al een hele poos wachten. Vandaag haalt Belgian Cycling Factory (het bedrijf achter Ridley en Eddy Merckx) op de Eurobike het doek van over de 525, het nieuwe vlaggenschip dat het merk Eddy Merckx opnieuw de wind in de zeilen moet geven. Grinta! is er ook bij op de Eurobike, maar we hebben de fiets wel al getest.

Als je het warm water al een keer hebt uitgevonden, heeft het weinig zin om dat kunstje nog een keer over te doen. En aangezien Eddy Merckx en Ridley nu uit hetzelfde huis komen (dat van Belgian Cycling Factory in Paal-Beringen) erfde de Eddy Merckx 525 nogal wat technologie van de Noah Fast aeroracer die Ridley vorig jaar introduceerde. De geometrie van de 525 is gebaseerd op die van de Noah Fast en ook de vaste combinatie van stuur en stuurpen en de zadelpen met aero-groef zijn op de beide fietsen identiek. Ook de interne klemming van de zadelpen in de bovenkant van de bovenbuis, voor de zitbuis, is voor de twee fietsen gelijk. En dat laatste moet je vooral niet erg vinden want … het systeem werkt. En wie een Eddy Merckx van de vorige generatie heeft, die weet dat een zadelpen die tijdens het rijden op zijn plaats blijft zitten niet evident is.

Links de Ridley Noah Fast, rechts de Eddy Merckx 525. Gemaakt door dezelfde koks, maar toch twee verschillende topherehjes.

Betaal je blauw

Verkijk je trouwens niet op de kleurstelling want het diepblauw met sobere witte decals komt uit de ‘Dreambuilder’ ofte de zone op de Eddy Merckx website waar je zelf je fiets kunt customizen. Grinta! kreeg de testfiets aangeleverd met een mechanische Campagnolo Super Record Disc 12-speed groep met 52/36 crankstel en 11-29 cassette, aangevuld met Fucrum Racing 500 DB wielen met om de carbon velgen 25 mm brede Vredestein Fortezza Senso bandjes. Voor 8.599 euro wordt de Eddy Merckx 525 in de Dreambuilder prijslijst afgewerkt met een Selle Italia SLR zadel, in de standaard afmontages is er slechts keuze uit vier modellen. De 525 Disc met Shimano Ultegra Di2 en Fulcrum Wind 400 DB wielen kost 7.899 euro, de 525 Disc met mechanische Shimano Ultegra en dezelfde Fulcrum Wind 400 DB wielen heb je voor 6.499 euro. Kies je voor velgremmen, dan kost de 525 met Ultegra Di2 7.399 euro en heb je voor 4.999 euro een 525 met velgremmen en mechanische Shimano Ultegra onderdelen.

Elegantieprijs

Over smaken en kleuren discussiëren is even nutteloos als het warm water twee keer proberen uitvinden, maar niemand zal ontkennen dat de nieuwe 525 een pak eleganter voor de dag komt dan de EM525 met zijn massieve, bulkige voorkant. (Die EM525 blijft trouwens in het gamma, zowel met velg- als schijfremmen.) Over de kleurstelling van de testfiets waren de meningen absoluut niet unaniem. Sommigen vonden het nogal brave blauw niet passen bij de techniciteit van de fiets, persoonlijk heb ik het wel voor een stijlvolle kleur op een stijlvol frame en als je met de 525 onderweg bent krijg je constant een gevoel van klasse. Vergeleken bij de Ridley Noah Fast voelt de 525 minder agressief aan en tegelijk ook een stuk minder ‘sensationeel’. Ik herinner me van de test met de Noah Fast dat die fiets me constant weer prikkelde en me uitdaagde om sneller te gaan. Een beetje zoals een echte racemotor of -auto je steeds weer uitdaagt om de limieten op te zoeken. Dat uitdagende heeft de 525 een stuk minder. Vergis je niet: ook dit is een top racefiets die met een heerlijk strak frame, prima stuureigenschappen en overtuigende stabiliteit op vele terreinen zijn mannetje kan staan, maar op de 525 kon ik ook probleemloos lange ritten aan een rustig tempo afleggen zonder het gevoel te krijgen dat de fiets eigenlijk wel meer wou.

Comfortaeroracer

Naar mijn aanvoelen is de 525 ook comfortabeler dan de Noah Fast en het comfortniveau zou je nog wat kunnen opkrikken door iets bredere banden te monteren. De Vredestein Fortezza Senso bandjes zijn weliswaar heel soepel en ze bieden lekker veel voorspelbare grip, in het moderne wielrennen neigt 25 mm al naar het smalle en op de 19 mm brede carbon Fulcrum velg staat de band ook vrij smal. Frame en vork hebben echter ruimte op overschot en aangezien de carbon Fulcrum velgen 2Way Fit zijn, monteer je met gemak een tubeless band van 26 of zelfs 28 mm. Waarmee het comfort aan het stuur van de 525 er nog flink op vooruit zal gaan. Van dat stuur gesproken trouwens: een vaste cockpit heeft zo zijn voor- en nadelen (stijvere constructie, alle kabels netjes binnendoor, niet instelbaar), maar de unit ligt wel heel goed in de hand en stuurbocht is perfect: niet te diep, niet te kort en ook als je met de handen onder in de beugel een sprintje trekt stoot je niet met je polsen tegen de bovenkant van het stuur aan. Kortom: goed gedaan en met een elegant Eddy Merckx logo er als toetje bovenop.

Een herkenbare staande achtervork, een interne zadelpenklem die werkt en een aparte voortrein: de 525 hééft het.

De klasse van Campa

Bij een klasbak als de 525 past de Campagnolo Super Record groep perfect want ook de Italiaanse spullen hebben stijl op overschot. Op één detail na dan: de circlip die aan de rechterkant van de trapas tussen bracketschaal en crank zit oogt een beetje goedkoop. De hydraulische schijfremmen zijn subliem, de mechanische derailleurs werken soepel en trefzeker, aan de opstelling van de schakelknoppen aan de binnenkant van de Ergopower remgrepen blijft het iedere keer weer wel een beetje wennen. Het Selle Italia SLR zadel is niet mijn favoriet, maar de voorkeur voor een zadel is ultra persoonlijk omdat geen twee achterwerken gelijk zijn.

Conclusie

Het was lang wachten op de Eddy Merckx 525, maar het resultaat mag gezien worden. De nieuwe 525 is een elegante, moderne aeroracer met alle kabels netjes binnendoor, een eigen identiteit en een heel breed inzetbereik. Want ook al mist de fiets een beetje sensaties (het is geen bike die je bij de strot pakt of die in een peloton meteen alle blikken naar zich toe zuigt), het is wel een aeroracer die comfortabel genoeg is om op alle Vlaamse wegen te dienen en met zijn 7,65 kilo kan hij ook nog best een berg omhoog. Trek je een parallel met de auto-industrie, dan kom ik voor de Eddy Merckx 525 bij een Bentley Continental GT uit. Ook al een elegante, tot in de puntjes afgewerkte Gran Turismo die oerend hard vooruit gaat, een eigen smoel heeft en je probleemloos van Zoerle-Parwijs in één ruk naar Saint-Tropez brengt.

Alle fietsen van Eddy Merckx vind je op de website van de fabrikant.

Outfit check

Helm: Abus AirBreaker * Bril: Shimano S-Phyre * Shirt: Rapha Core * Broek: Rapha Pro Team Bibshorts * Sokken: Grinta! bij MB Wear * Schoenen: Shimano R-171 (oude model)

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE