Deel dit artikel:

100% Getest Canyon Inflite AL 9.0

Nee, de Canyon Inflite AL 9.0 heeft geen steekassen of flat mount schijfremnokken en de remleidingen lopen nog gewoon buiten het frame. Daarmee is de Duitse crossfiets niet meer mee met de jongste trends. Maar hij staat wel in de aanbieding op www.canyon.com wat er op wijst dat er binnenkort wel een nieuwe versie zal komen van dit platform. Wat ons tot de vraag dreef of het dan nog wel zin heeft om in zo’n uitlopend model te investeren…?

Nu moet je dat ‘investeren’ ook niet te ernstig nemen want meer dan 1.799 euro moet er voor deze fiets niet worden overgeschreven. Voor dat geld krijg je een no nonsense aluminium frame dat net als de carbon rechte vork in een opmerkelijke combinatie van lichtblauw met fluo gele letters is gestoken. Wat op zich een bijzonder frisse verschijning oplevert, al bestaat met dat soort uitgesproken kleurencombinaties altijd het risico dat je er snel op uitgekeken geraakt en het kan de zoektocht naar een koper bemoeilijken als je na een tijd beslist om de fiets van de hand te doen. Speel je liever op safe, dan is de Inflite AL 9.0 er ook in een stijlvolle combinatie van matzwart met blauwe letters.

Kabelbaan

De derailleurkabels lopen netjes door de onderbuis, het laatste stuk kabel richting achterderailleur wordt wel onder de rechter liggende achtervork gevoerd. Zoals reeds gemeld klem je de DT Swiss R23 Spline wielen niet met steekassen in het frame, maar wel met de DT Swiss interpretatie van een klassieke snelspanner. In plaats van met de moer van de snelsluiting de spanning in te stellen en dan een hendel om te halen, moet je bij DT Swiss gewoon het hendel aandraaien tot het wiel strak genoeg in de pat vast zit. Waarna je met een ingenieurs kartelsysteem het hendel in de juiste positie zet, in lijn met de voor- of achtervork dus. De remleidingen lopen buiten frame en vork, als was Canyon wel zo slim om de olieleiding richting achterrem langs de bovenkant van de bovenbuis te geleiden om dan via de linker staande achtervork richting remklauw af te dalen. Op die manier zitten er geen kabels aan de onderkant van de onderbuis (je kan de fiets dus probleemloos optillen) of aan de onderkant van de bovenbuis (zodat je de fiets ook probleemloos op je schouder kan dragen). De zitbuis van het frame is asymmetrisch, de achtervork weinig geïnspireerd rechttoe-rechtaan. Op de achtertrein zitten nokken om een spatbord te monteren, net als centraal in de kroon van de voorvork.

Flip Head

Om de DT Swiss R23 Spline wielen legt Canyon de Schwalbe X-One banden in 33 mm breedte en ondanks de brug op de staande achtervork blijft er nog veel ruimte over voor bredere banden. We gebruikten de Inflite voor de Malteni Gravel Bootleggers en monteerden voor die monsterrit van 245 kilometer de 40 mm brede Schwalbe G-One banden die we op een Orbea Terra aantroffen. Ook die 40 mm brede gravelbanden slikte het Canyon Inflite frame zonder problemen. Opgebouwd als cyclocrosser wordt de Inflite AL 9.0 geleverd met een volledige mechanische Shimano Ultegra groep met 46/36 crankstel, 11-32 cassette en achterderailleur met lange kooi (uiteraard, anders ‘trek’ je die 32 niet). Het Selle Italia SLS zadel rust op een Canyon VCLS II zadelpen met Flip Head die als een soort bladveer werkt en het comfort moet verhogen, voor de cockpit put Canyon uit eigen voorraadkast met een V13 stuurpen (in 100 mm lengte op een frame in maat medium) en een 420 mm breed H17 stuur met een drop van 130 mm en een reach van 70 mm. Droog aan de haak en zonder pedalen komt de fiets uit op een verbazingwekkende 8,95 kilo.


Ogen gooien

Voor een fiets van 1.799 euro is 8,95 kilogram best licht en dat lage gewicht laat zich vanaf de eerste trap op de pedalen al voelen. De Inflite voelt ondanks zijn eerder basic frame heel licht en reactief aan, precies zoals een crossfiets hoort aan te voelen. Die levendigheid wordt evenwel niet afgestraft met een nerveus karakter als je bijvoorbeeld lang rechtdoor op een mul zandpad wil rijden want ook in die omstandigheden laat de Duitser zich niet snel uit zijn lood slaan. Uiteraard spelen de banden een grote rol in het rij- en stuurgedrag van een crossfiets en op dat vlak zijn de X-One banden van Schwalbe fijne rubbers. De banden zijn soepeler en comfortabeler dan de Racing Ralph CX banden die door de hogere en zachtere schoudernoppen minder vertrouwen bieden als je de fiets op hellingshoek brengt. De X-One banden zijn ronder van profiel met minder hoge zijnoppen waardoor ze de fiets een neutraler en voorspelbaar stuurgedrag geven. Dankzij de soepele banden en de VCLS II zadelpen lijkt het wel alsof de Inflite over slecht wegdek zweeft en dat is best bijzonder want de meeste aluminium frames gooien in de rubriek ‘comfort’ geen te hoge ogen. Belangrijk bij de VLCS II zadelpen die uit twee delen bestaat is wel dat de bout onderin de zadelpen goed vast zit en ook de zadelpenstrop zelf vereist flink wat klemkracht. Doe je dat niet, dan kan tijdens een rit op hobbelig terrein het zadel onder druk van je lichaamsgewicht aan het kantelen gaan. En ook al helpt de zadelpen het comfort van de fiets de goede richting uit, misschien is het toch een beetje een ‘over-engineered’ onderdeel. Of anders gezegd: dat kan eenvoudiger!

Gladde jongen

Shimano Ultegra is een betrouwbare keuze voor de remmen en derailleurs, al gaat voor puur veldritgebruik mijn voorkeur toch uit naar een Sram 1x aandrijving. Dat systeem vereist immers wel iets meer handkracht bij het schakelen, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door een aandrijving waarbij de ketting onder alle omstandigheden op de gekozen kroon blijft liggen. Shimano Ultegra schakelt wat soepeler, maar een opeenvolging van hobbels zorgt voor meer gerammel van de ketting en het risico op een slecht afgewerkte schakelactie. Het Selle Italia SLS zadel is smal, hard en te glad voor off-road gebruik want je schuift alle kanten op. De DT Swiss R23 wielen zijn zeker voor een fiets uit dit prijssegment goed wegens voldoende sterk en voorzien van goede lagers. De Canyon H17 stuurbocht kon me minder bekoren. Dik stuurlint vind ik sowieso al niet prettig want met mijn kleine ‘kantoorhandjes’ verlies ik daardoor wat gevoel in de voorkant van de fiets. De handenposities op de vlakke bovenkant van het stuur en op de remgrepen zijn OK, de drop van het stuur is evenwel te diep en de stuuruiteinden te kort zodat je verder dan je lief is naar voor moet reiken om met je handen onderin de beugel te rijden.


Conclusie

Stuur en zadel zijn naar mijn aanvoelen de twee verbeterpunten van deze fiets en laat dat nu net twee onderdelen zijn waarbij persoonlijke voorkeur een grote rol speelt. Voor de rest biedt de Canyon Inflite AL 9.0 enorm veel waar voor zijn geld. Ben je op zoek naar een speelse crossfiets die je door de week even goed inzet om – voorzien van spatborden en verlichting – mee naar het werk te fietsen, dan is die 1.799 euro een meer dan doordachte investering. Duurzaam is de Canyon sowieso want de Malteni Gravel Bootleggers foltering doorstond de Duitser met vlag en wimpel, je vindt er geen schrammetje op! Ben je een haantje de voorste die de laatste snufjes belangrijk vindt, dan zal je een paar maanden geduld moeten hebben tot Canyon zijn nieuwe cyclocrossframe op de rails heeft.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE