Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: Cannondale Synapse Carbon 2 RL

Cannondale lanceerde dit jaar een opvolger van zijn endurancemodel. Die nieuwe Synapse kreeg enkele updates maar het hoofdpunt bij de nieuwigheden is de komst van de SmartSense-lichten en -achteruitkijkradar. Wat levert dat op voor de doorsnee fietser? We testten het uit.

Laat ons maar meteen beginnen met die belangrijkste nieuwigheid. Die is niet op elke Synapse gelijk vertegenwoordigd. Op onze Synapse Carbon 2 RL staan die twee laatste letters respectievelijk voor Radar en Light, maar je hebt ook versies zonder Radar. Die SmartSense-snufjes zijn handig maar voegen duidelijk gewicht toe, terwijl de batterij maar twee à drie uur meegaat als je de lichten en radar ten volle gebruikt. Dankzij de sensor in het voorwiel start alles meteen op als je de fiets beweegt.

De Garmin Varia Radar die onder het zadel is bevestigd, zorgt er niet alleen voor dat je op het schermpje op het stuur ziet waar de achteropkomende voertuigen zich bevinden maar laat ook het achterlicht feller oplichten, waardoor je beter wordt gezien. Victor Campenaerts is enorme fan van dit veiligheidsinstrument. Bovendien krijg je een (volgens sommigen irritant) waarschuwingsgeluid wanneer een auto nadert. Die instellingen kan je aanpassen in de vlot instelbare Cannondale-app, net als die voor de functionaliteit van de lichten. Op die manier kan je de batterij wat langer laten meegaan, zodat de lichten branden op de momenten wanneer het echt nodig is. Door de beperkte batterijduur is dit ideaal voor (winterse) woon-/werkritten tochten, maar daar stopt het. Voor avontuurlijke (meerdaagse) tochten is dit systeem minder geschikt. Wil je die SmartSense eraf halen, dan kan je bijvoorbeeld wel de batterij eraf klikken, maar door de verregaande integratie blijf je met die bevestigingsbasis zitten. En uiteindelijk kan je gemakkelijk afneembare lampjes vinden die lichter zijn en een langere batterijduur hebben.

Het frame van de nieuwe Synapse is nochtans wel ongeveer even licht gebleven als de vorige versie. Dan is het alleen maar des te meer jammer dat Cannondale de loodzware Fulcrum Rapid Red 900-wielen in deze uitvoering duwt. Die wegen ongeveer twee kilo en dat komt de levendigheid duidelijk niet ten goede. Trek je je op gang na een bocht of een stop, dan ga je niet van je sokken worden geblazen door het acceleratievermogen. We konden het niet laten om te checken wat een betere wielset daaraan zou veranderen. Daarom vervingen we de nogal tegenstrijdig genaamde Rapid Reds door FFWD Tyro-wielen. Geïnteresseerden in deze mooie Cannondale kunnen we geruststellen: het snelheidsgevoel was hiermee wél aanwezig. De lichtere, carbon Tyro’s wekten de slapende reus tot leven en we genoten van de West-Vlaamse en Franse hellingen in en rond Heuvelland. Alleen blijft het jammer dat je extra kosten moet maken om een fiets in deze prijsklasse te laten aanvoelen zoals hij verdient.

De wielen zijn niet bepaald licht.

De ultieme fietstest

Nadien vertrouwden we de Synapse toe aan Bruno Van Wilderode, die de tocht van 7400 kilometer tussen het Noorse North Cape en het Spaanse Tarifa fietste. Dit was de mening die hij vormde over deze Synapse, die de mammoetrit moeiteloos overleefde: “Het merendeel van m’n ritten waren met bagage. Hierbij kan ik zeggen dat de fiets zeer vertrouwd en stabiel aanvoelde. In snelle en lange afdalingen gaf het frame geen krimp. Het is een plezier om mee te dalen, mede dankzij de krachtige Ultegra schijfremmen. De Varia Radar onder het zadel vind ik er wat lomp uitzien en ook de kabelpartijen aan het stuur zijn geen esthetische meerwaarde.”

Een bovenbuistasje meenemen? Geen probleem, dankzij de twee boutjes.

Cannondale gaf de zadelpen een meer standaard diameter van 27,2 mm in de plaats van de 25,4 mm van voorheen en het lijkt alsof het fluweelzachte daardoor wat is verdwenen. Daar moeten we wel aan toevoegen dat het ging om een aluminium zadelpen. Ook hier zou een carbon exemplaar veel meer op zijn plaats zijn en tegelijk voor extra comfort kunnen zorgen. Het Fabric-zadel is daarentegen wel altijd een meevaller.

De complete fiets weegt 9,3 kilo inclusief alle accessoires maar zonder pedalen en dat voel je onmiskenbaar. Het bepaalt het nogal slome reactievermogen bij acceleraties en stompt daardoor je snelheid wat af. Wat wél handig is: de mogelijkheid om banden van 35 millimeter te monteren (plus meer dan voldoende speling tussen band en frame), zodat je hem kan gebruiken als gravelbike, wanneer je dat wil.

De slanke achtervork zorgt voor het comfort. En let ook op de reflecterende verf achteraan de staande achtervork!

Conclusie

Het mag duidelijk zijn dat deze Cannondale Synapse 2 RL een goede basis vormt, maar dan moet je wel nog even extra investeren in lichtere wielen en een carbon zadelpen. We kunnen ons dan ook inbeelden dat potentiële kopers het nut van de veiligheidsaccessoires in vraag zullen stellen, aangezien die een deel van het budget voor betere onderdelen hebben opgeslorpt, terwijl de prijs al niet gering is. De Synapse Carbon 2 LE kost evenveel maar dan krijg je wel Shimano 105 Di2 12-speed in de plaats van mechanische Ultegra 11-speed, evenwel zonder Radar. Woonwerkfietsers en avonturiers zullen wel brood zien in deze fiets en zijn capaciteit om stabiel door te rijden.

Prijs: 4699 euro

www.cannondale.com