Deel dit artikel:

100% Getest: Bianchi Oltre XR3 Disc Ultegra Di2

Bij Bianchi leefden ze de voorbije weken misschien al op hoop want hoe langer het duurde voor de test van hun Oltre XR3 Disc Ultegra Di2 op www.grinta.be verscheen, hoe groter de kans dat hun fiets in de top-drie van de verkiezing was beland. Jammer maar helaas evenwel voor de Italianen: de Bianchi Oltre XR3 Disc Ultegra Di2 staat niet op het podium. Maar een slechte fiets is het zeker niet.

Bianchi voegde de Oltre XR3 Disc in het voorjaar van 2018 aan zijn gamma toe als schijfremvariant van de al bestaande XR3 met velgremmen en als kleine broertje (lees: iets zwaarder en iets goedkoper) van de XR4 racebolide die ook al beschikbaar is met schijfremmen en velgremmen. Voor het Oltre XR3 Disc frame in maat 55 claimt Bianchi een gewicht van 1.150 gram, de voorvork met interne doorvoer van de olieleiding voegt 450 gram aan het geheel toe. De XR3 Disc is onderdeel van het Bianchi ‘racing’ gamma, al hebben de Italianen met de CounterVail technologie een doeltreffend middel in huis om ook hun racemachines een stuk comfortabeler te maken. De kern van CounterVail is een visco-elastisch hars dat in het carbonweefsel wordt verwerkt om daar de trillingen te dempen. Dus geen nood aan geknikte zadelpennen of rare verende constructies onder het balhoofd want bij Bianchi gaat het carbon zelf de strijd aan met de trillingen.

CounterVail in de staande achtervork om de trillingen te dempen, vloeiende overgang tussen de vorkkroon en de onderbuis.

Celeste is sinds jaar en dag dé huiskleur van Bianchi en daar vormt de Oltre XR3 Disc geen uitzondering op. Zoals het Bianchi past is de groenachtige huiskleur tot in de details doorgetrokken, vandaar de celeste accenten op de Fulcrum Racing 418 DB wielset en het fi’zi:k Antares zadel. De framevormen zijn aero zonder in extremen te vervallen, alle kabels lopen uiteraard door het frame, de zadelpen is een aero exemplaar met wigklemming van bovenaf en de vorkkroon loopt een beetje in de onderbuis over. Waarom Bianchi op de onderbuis, vlak voor het bracket, nog nokken voorziet om een Di2 batterij extern te plaatsen is een beetje vreemd nu in het frame weggewerkte batterijen toch wel de standaard zijn. En die Di2 junction unit onder het stuur had eigenlijk ook in een stuurdop mogen zitten. Voor je 5.199 euro koop je een XR3 Disc met volledige Shimano Ultegra Di2 aandrijving met een 52/36 crankstel en een 11-28 cassette, voor de remmen speelt Bianchi op veilig door vooraan en achteraan 160 millimeter remschijven te monteren. Om die remkracht efficiënt op het wegdek te kunnen overbrengen heb je voldoende brede banden nodig, vandaar de 28 millimeter brede Vittoria Rubino Pro rubbers. Voor stuur en stuurpen put Bianchi uit eigen magazijn met aluminium Reparto Corse onderdelen. Alles samen goed voor een fiets van 8,22 kilo.

Overal inzetbaar

Het handige aan een testdag waarop je van de ene op de andere fiets overstapt, is dat de indrukken zich heel snel opvolgen zodat je de rij-eigenschappen van de fietsen perfect met mekaar kunt vergelijken. De Bianchi bevindt zich in het peloton fietsen dat deelnam aan de verkiezing ‘Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!’ in een cluster waar ook de Merida Reacto Disc 7000-E, de Pinarello Prince Disk, de Cube Agree C:62 SLT Disc en de Thompson Blade Disc zich profileren. De Cube legt nog wat meer nadruk op comfort terwijl de Merida en de Pinarello allround tempobeulen zijn met een streepje aandacht voor aerodynamica en een extra vleugje comfort. Die trefwoorden zijn ook van toepassing op de Bianchi Oltre XR3 Disc die in nagenoeg alle beoordelingscategorieën (gewicht – aerodynamica – samenhang van de onderdelen – innovatie -afwerking en lakwerk – stijfheid, stuurgedrag en ergonomie – prijs/kwaliteit/uitstraling) bij alle testers heel constante waarden laat noteren. Bijna overal een 7,5 op 10 wat er voor zorgde dat bij de algemene beoordeling van de fiets (op honderd punten) de totaalscores bij de verschillende testers amper uit mekaar liepen. De ‘slechtste’ score van de Bianchi was 74/100 en de beste 77/100: van een constante prestatie gesproken!

Nette aero zadelpen, de Di2 unit onder het stuur is minder fraai.

Wieljeszuiger

De Bianchi XR3 Disc heeft misschien niet het ultra precieze en snelle stuurgedrag van een volbloed racemachine, hij gaat wel gewillig en voorspelbaar door de bocht en het frame is meer dan stijf genoeg. Heel positief aan de XR3 Disc is dat het ook op slecht wegdek een fluisterstille fiets is want nergens liggen kabels vervelend in het frame te rammelen en de afwerking van de fiets is meer dan voortreffelijk. Nog goed om weten is dat de XR3 Disc in de categorie ‘comfort’ ver boven het gemiddelde scoorde. En niet zozeer omwille van de gematigd sportieve geometrie, wel omwille van het CounterVail, de 28 millimeter brede banden en het prima zadel. Met zijn 8,22 kilo is de Oltre XR3 Disc geen pluimgewicht, maar evenmin obees. Toch zijn de acceleraties niet verschroeiend omdat de Bianchi net als de Merida en de Pinarello de wat zwaardere Fulcrum Racing 418 DB wielen op gang moet trekken. En als je in functie van het comfort nog een iets zwaardere 28 mm brede banden om de velgen legt, dan verhoogt het roterend gewicht nog een beetje. Geen drama eens de fiets op tempo is want dan stoomt hij onverstoorbaar verder, bij constant hard optrekken na een bocht zal je dat na een tijdje wel voelen.

Dit is wat rijden op een Bianchi Oltre XR3 Disc Ultegra Di2 met een mens doet: je wordt er vrolijk van!

Conclusie

Met een prijskaartje van 5.199 euro is de Bianchi Oltre XR3 Disc Ultegra Di2 niet goedkoop, maar je koopt voor dat geld wel een comfortabele allrounder. Geen pure koersbak, dus geen tweewielige variant van pakweg een Spartaanse Ferrari Monza SP1. Eerder een soort van Maserati Quattroporte: een comfortabele luxefiets om snel lange afstanden mee af te leggen.

Alle details van de Bianchi Oltre XR3 Disc Ultegra Di2 vind je hier.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE