Deel dit artikel:

100% getest: BH Ultralight 8.5

Een lichte aerofiets waarmee je niet enkel sprintjes trekt maar daarbovenop ook nog eens vlotjes de berg op knalt, de BH Ultralight belooft beide. Een test om na te gaan wat er van deze beloftes overeind blijft.

De Ultralight is geen onbekende. In het BH-gamma draait hij al een aantal jaren mee. Nog niet zo heel lang geleden kreeg de Ultralight – toen als Ultralight Evo – nog een grondige aanpassing, maar met de nieuwe Ultralight gaat BH nog een stapje verder. Met de expertise opgebouwd met aeroracer Aerolight in het achterhoofd krijgt de Ultralight een reeks kenmerken van de Aerolight aan boord. En zo worden de verschillen tussen een pure aero-racer en een aerodynamische klimfiets steeds kleiner.

Lees onze test van de Ultralight Evo 8.5, modeljaar 2021 er hier nog eens op na.

Licht en stijf

Vraag aan eenieder die wel eens graag een col overwint, wat hij of zij belangrijk vindt aan een fiets en het antwoord zal een laag gewicht zijn. Dat heeft BH goed begrepen, het Ultralight-frame is het lichtste frame in het gamma van de Spaanse fietsenfabrikant. De nadruk ligt hier eerder op een laag gewicht en een hoge framestijfheid.

BH maakt gebruik van een Hollow Core Internal Moulding-proces om lichte frames, zonder overtollig materiaal, te produceren. Het frame wordt gevormd door zowel een mal rond de buizen als een mal in de buizen. Daardoor worden imperfecties in en rond de buizen vermeden worden en alle overbodig gewicht geminimaliseerd. De dikte van de buizen varieert afhankelijk van de zone: dikker in de zwaar belaste zones, minder materiaal daar waar mogelijk. Het leidt niet enkel tot een licht, maar tegelijkertijd ook een stijf frame. Kijk bijvoorbeeld even naar de massieve vormen rond het BB386-bottom bracket. De breedte daarvan werd vergroot tot 86,5 millimeter. 

Het frame weegt volgens de fabrikant een erg nette 830 gram, de vork legt daar nog eens 360 gram bij op de weegschaal. De 8.5 die we hier in test hebben, weegt net 8 kilogram. Dat is licht, maar niet zo licht om van je sokken geblazen te worden. De 8.5 is dan ook een mooi compromis tussen betaalbaarheid en een laag gewicht. Monteer een setje lichtere wielen, ga naar een draadloze groep, hier en daar wat upgrades en de 7 kilogram moet haalbaar zijn. Maar, grammen jagen kost uiteraard euro’s.

Aerolight als model

Ultralight of Aerolight, je moet al grondig gaan kijken om de fietsen nog van elkaar te onderscheiden. De Aerolight stond overduidelijk model voor de Ultralight. Bijna alle buizen zijn nu herwerkt in het Kammtail-ontwerp en ook de Air Bow-vork krijgt zijn plaats op de Ultralight.

Die Air Bow geeft een grotere wielvrijheid en levert op die manier een betere luchtdoorstroming en aerodynamica. Het geeft de BH ook zijn eigen karakteristieke en unieke looks mee. Als extra filtert de opvallende knik bovenaan de vork trillingen weg. Elke framemaat heeft overigens een aangepaste vork-offset. 

Aerofietsen zijn meestal niet bepaald een toonbeeld van comfort. Bij de ontwikkeling van de Ultralight heeft BH daarmee wel degelijk rekening gehouden. Dat merk je onder andere aan de lage plaatsing van de staande achtervorken. De liggende achtervorken buigen dan weer licht naar boven. Het zorgt niet enkel voor een geheel eigen uiterlijk, het draagt meteen ook zijn steentje bij aan het comfort.

De D-vormige zadelpen, waarvan de klem netjes verwerkt zit in de overgang van zadelbuis naar bovenbuis, levert eveneens een comfortabele bijdrage. Van een interne kabelgeleiding kijken wij niet langer op. Op de BH Ultralight zijn kabels dan ook helemaal aan het oog onttrokken. Stuur en stuurpen volgen dezelfde vloeiende lijnen als de rest van de bike.

Mooi zijn de Quick levers die in de steekassen verborgen zitten. 

Geometrie

De zit op de Ultralight is behoorlijk sportief, klaar om te racen. Vergeleken met de voorganger, Ultralight Evo, valt het meteen op dat met name de balhoofdbuis een stuk korter is geworden. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de bijzondere vormen van de Air Bow-voorvork. Stack (542,8 miilimeter, maat M) en reach (381,2 millimeter) namen met enkele millimeters toe, net als de achtervork die maar liefst acht millimeter langer werd. Door die langere achtervork krijgt de Ultralight een erg stabiel rijgedrag.

Ultralight 8.5

Met 6999,9 euro is de 8.5 het op een na goedkoopste model uit de serie die uit vier modellen bestaat.

Voor die net geen 7000 euro krijg je een fraai afgemonteerde racefiets met een voortreffelijk functionerende Shimano Ultegra Di2-groep.

De Vision TC 40-wielen zijn niet de allerlichtste optie op de markt maar zijn wel stijf en stevig.

BH kiest voor een merkeigen cockpit van Evo. De stuurpen kent een forse knik naar beneden, wat voor een diepe zit zorgt en zo zijn invloed heeft op het rijgedrag. Er zijn zes kleuren beschikbaar maar dankzij het BH Unique-programma personaliseer je helemaal naar je eigen wensen. 

Aerodynamisch klimmen

Ik schreef het reeds bij de geometrie, de Ultralight heeft een behoorlijk sportieve zitpositie zonder ooit ergens extreem of onaangenaam oncomfortabel te worden. Het is een zithouding waar de meeste sportieve rijders zeker hun gading in moeten kunnen vinden. De zit is gestrekt, en wordt dat al helemaal wanneer je met de handen onderin de beugels van het stuur gaat rijden. Je wordt op die manier als het ware bijna automatisch in een meer aerodynamische positie gedwongen. 

De Ultralight stond in het verleden steeds bekend om een indrukwekkend acceleratievermogen. Dat is op de nieuwe versie uiteraard niet anders. De BH reageert lichtvoetig, snel, direct, vinnig en dynamisch. Het stijve frame zorgt voor een directe krachtoverbrenging waarbij amper energie verloren gaat. En toch blijft de Ultralight stabiel en vertrouwenwekkend. 

Sturen gaat uitstekend zonder nerveus te worden. Het is niet de messcherpe stuurfiets maar daarentegen is hij betrouwbaar in op hoge snelheid genomen ruime bochten. Die langere achtervork heeft dus zowel zijn invloed op de stabiliteit op hoge snelheid als op het rustige stuurgedrag van de Ultralight. Dat maakt er eigenlijk een fiets van waarmee iedereen wel eens vriendjes zou kunnen worden. 

Klimmen gaat echt wel uitstekend. De gekozen verhouding tussen het 52/36-crankstel en 11-34-cassette is helemaal op het beoogde gebruik afgestemd. Schakelen met de Ultegra Di2 gaat zonder vertragingen snel en betrouwbaar. De aerodynamische aanpassingen van de Aerolight hebben ook hun invloed op het ‘vlakke’, waar de fiets echt uitstekende prestaties levert. Ik had graag eens met een setje lichtere wielen, en waarom niet, hogere velgen dan de 44 millimeter nu, gereden. Ik vermoed dat die een nog gunstiger effect op de aërodynamica – en het gewicht – kunnen hebben. De Hutchinson-banden zijn prima allrounders, maar niet meteen pluimgewichtjes. Met 28 millimeter breedte leveren ze ook hun bijdrage aan het wegfilteren van trillingen.

Tot slot een woordje over het comfort. De laag aangezette staande achtervork en de D-vormige zadelpen hebben slechts een beperkte inbreng op vlak van comfort. De zadelpen buigt in theorie een beetje door, maar in de praktijk is dat slechts minimaal merkbaar. Slecht asfalt of kasseistroken zijn geen spek naar de bek van deze lichte klimmer. Niet dat de Ultralight in die omstandigheden oncomfortabel wordt, maar je moet er ook niet meteen wonderen van gaan verwachten. 

Conclusie

Klimmen in bergachtig terrein, loeihard doorknallen op het vlakke, sprintjes trekken… de BH Ultralight kan het allemaal. Het is een racebike waar je zo mee aan de slag kan, die eigenlijk nergens zwakke punten vertoont. Het is een stabiele en vertrouwenwekkende fiets die op hoog niveau presteert. De afwerking en het lakwerk staan helemaal op punt en het is een fiets met een eigen ‘smoelwerk’ die toch wel vaak bewonderende blikken uitlokt. De hier geteste 8.5 is met 8 kilogram misschien een tikje te zwaar, maar biedt daarentegen een uitstekende waarde voor zijn prijs met een mix aan degelijke en betrouwbare onderdelen.

Meer info: www.bhbikes.com