Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

100% Getest: BH Aerolight 6.0

De naam geeft het eigenlijk al helemaal weg: de BH Aerolight moet het beste van twee werelden - aerodynamica en een laag gewicht - combineren. Of BH met deze Aerolight 6.0 daarin geslaagd is, zochten we uit tijdens de verkiezing voor Racefiets van het Jaar.

Het is de droom van elke wielrenner: een fiets die zowel de strijd tegen de wind als de strijd tegen de zwaartekracht mogelijk maakt. De BH Aerolight moet er zo eentje zijn. BH heeft na honderden uren aan computeranalyses een fiets gemaakt waarbij elke buis en elk onderdeel met het oog op een zo laag mogelijke weerstand ontwikkeld zijn.

De Kamm Tail-vormen zijn binnen het BH-gamma niet meteen onbekenden. De idee achter de Kamm Tail is elke buis een druppelvormige mee te geven die op het einde is afgesneden, zodat de ideale luchtstroom perfect doorloopt. Dat is de oplossing om een optimale aerodynamische efficiëntie te bekomen. Wat verder meteen in het oog springt, is de bijzondere vorm van de voorvork. Die vork maakt deel uit van het Air Bow-concept, dat we ook op de achtervork terugzien.

In het Air Bow-concept wordt de grootte van de binnenruimte tussen wiel en vork gemaximaliseerd met als doel lucht tussen deze twee gebieden te laten stromen. Dankzij de extra ruimte wordt de luchtweerstand verminderd en wordt er minder turbulentie gegenereerd. De voorwaarts gebogen vorm van de voorvork helpt trillingen te absorberen en levert meer comfort en een betere controle op.

De liggende achtervorken hebben een buiging waardoor de achterkant compacter wordt, de stijfheid maximaliseert en trillingen geabsorbeerd wordt. Geen enkele watt mag verloren gaan. Volgens opgave van BH ligt de luchtweerstand van de BH Aerolight 15,9% lager dan bij zijn voorganger, de G8 Disc. 

Frame

Dat het een aerodynamische fiets is, dat kan je op het zicht wel zeggen. Of het ook een lichte fiets is, daarvoor hebben we de weegschaal nodig. BH gebruikt haar Hollow Core Internal Molding-technologie waarbij ze de dikte van het carbon op de meest kritieke plaatsen kunnen optimaliseren. Het leidt ertoe dat BH minder materiaal nodig had voor het frame van de Aerolight, een frame dat slechts 950 gram weegt.

Volledig geïntegreerde kabels zijn op een hedendaagse racefiets niet meteen nog verrassend te noemen. De Aerolight gaat met de volledige integratie van stuur en balhoofd nog een stapje verder. Het oogt niet enkel fraai, de ononderbroken lijnen met de balhoofdbuis komen de aerodynamica verder ten goede. Het ACR-balhoofdsysteem is overigens een goede en werkbare optie om kabels binnendoor te leiden. Langs de achterkant merken we een zadelpen die helemaal geïntegreerd is in de zadelpenbuis, het spansysteem aan de achterkant van de zadelpen is eveneens volledig intern weggewerkt.

Vier leuke extraatjes om mee af te sluiten. Het Aerolight-frame is voorzien van een 12 millimeter Thru Axle wielas. Die ‘quick levers’ zijn makkelijk open en vast te zetten door de verborgen hefboom die in de as zit. BH heeft een speciale bidon met bidonhouder ontwikkeld die perfect aansluit bij de vorm en luchtstroom van de fiets. Daarnaast komt er nog een Aerolight Toolbox die op de onderbuis gemonteerd wordt en eveneens de aerodynamische lijnen van het frame volgt. Voor de veiligheid voorziet BH in een achterlicht dat geheel in de zadelpen ingewerkt is.

BH Aerolight 6.0

Met 5299 euro is de Aerolight 6.0 de goedkoopste uit het Aerolight-gamma. Dat betekent echter geenszins dat je met een reeks minderwaardige onderdelen op pad wordt gestuurd. Schakelen gebeurt draadloos dankzij een voortreffelijk functionerende SRAM Rival eTap AXS. En akkoord, die groep is misschien eerder aan de zware kant, maar gedurende al onze testsessies was hij niet op een foutje te betrappen.

Het Rival-crankstel in een 48/35-tandwielverhouding wordt gecombineerd met een 10-36-cassette. Daarmee mag je eigenlijk nergens in de problemen komen. De Rival-groep levert eveneens de hydraulische flat-mount schijfremmen met 140 millimeter rotors. De Vision Trimax 35 is een licht en stijf, kwalitatief aerowiel dat dankzij de 35 millimeter hoge velg een goede krachtoverbrenging waarborgt. De 28 millimeter brede Hutchinson Epsilon-banden zijn vrij hard maar bieden een uitstekende grip, zijn goed lekbestendig en duurzaam. De kleurstelling van onze testfiets viel niet bij iedereen in de smaak (“Nogal erg zwart”) maar BH biedt de mogelijkheid om je fiets helemaal te personaliseren.

Vinnig en direct

Onze testfiets klokt op de weegschaal af op 8,79 kilogram. Daar hoort echter een belangrijke kanttekening bij. De hier geteste fiets werd geleverd met een ander en zwaarder voorwiel (Vision Team 35), een andere remschijf (Shimano) en een andere band (Hutchinson Nitro) dan normaal voorzien is. Houden we daarmee rekening, dan zou de Aerolight ongeveer 8,4 kilogram moeten wegen. Niet verkeerd voor deze prijs, maar ook niet meteen vederlicht.

De BH Aerolight 6.0 rijdt zoals hij eruitziet: snel, met een eigen smoelwerk. Hou er wel even rekening mee dat de agressieve geometrie niet meteen voor iedereen geschikt is. Het is een compacte fiets met een erg sportieve zithouding. Zeker wanneer je in de beugels hangt, lig je erg diep. Sturen gaat heel erg snel en strak. Eenmaal in de bocht wordt de gekozen rijlijn uitstekend behouden en reageert de BH Aerolight voorspelbaar en betrouwbaar. Accelereren en sprinten zijn een heus pretje aan boord van deze alleskunner. Het stijve frame maakt dat elke pedaalslag raak is. Dat resulteert in een erg vinnig beestje. Ondanks de gebogen liggende achtervorken is de achterkant behoorlijk stijf, wat er niet meteen de meest comfortabele fiets van maakt. Gelukkig dragen de 28 millimeter banden wel een flink steentje toe aan de demping en het comfort.

Conclusie

De BH Aerolight 6.0 is een snelle, mooi afgewerkte fiets met knappe vormen en opvallende looks. Het is een degelijke allrounder, waarmee je zowel hard op het vlakke als vlot in de bergen uit de voeten kan. De 6.0-uitvoering is niet de lichtste van het pak, maar dankzij het performante frame en de prima wielen merk je daar in de praktijk eigenlijk niet zo heel veel van. 

Gerelateerde artikels