Deel dit artikel:

100% getest: Basso Astra

Allround, veelzijdig, alleskunner, allemansvriend. Als je ons om eigenschappen van de nieuwe Basso Astra vraagt, komen we al snel bij voorgaande terecht.

Voor modeljaar 2023 heeft Basso de Astra in een nieuw kleedje gestoken. Dat nieuwe kleedje is heus wel wat meer dan een paar visuele trucjes, we spreken over een grondige make-over die de Astra nog veelzijdiger moet maken dan hij al was.

Het Italiaanse Basso, de fietsenfabrikant achter Alcide Basso, die overigens niets met ex-renner Ivan Basso te maken heeft, timmert al sinds eind jaren 70 aan een erg fraai gamma racefietsen. De stalen frames, hoewel nog steeds in het gamma, kregen ondertussen gezelschap van carbon en aluminium. Voor wie Basso een beetje kent, de Astra situeert zich tussen de high-end racefiets Diamante en de goedkopere Venta. 

Frame

Het nieuwe carbonframe (voor de kenners: een 3K Torayca High Modulus carbonvezel) is met 980 gram licht, zonder de grenzen van het extreme te gaan opzoeken.

De looks van dat frame kunnen ons wel bekoren. De bovenbuis is van het niet-sloping type en dat geeft de fiets een stijlvol, beetje klassiek aandoend uiterlijk. De vloeiende overgangen tussen balhoofd en de overgang van voorvork in de onderbuis, de vorm van de liggende achtervorken, en de ranke, laag aangezette staande achtervorken…het is duidelijk dat ze bij Basso weten hoe je traditie en modern vakmanschap in een frame kan verbinden.

De Basso Astro is voortaan geschikt voor banden tot 35 millimeter. Dat maakt meteen dat ook een graveluitstap tot de mogelijkheden behoort. 

De aero-zadelpen wordt op zijn plaats gehouden door het gepatenteerde 3B-klemsysteem. Het systeem werkt met drie punten die een solide geheel tussen zadelpen en zitbuis vormen. Het is een mooi geïntegreerd, quasi onzichtbaar systeem dat prima werkt. Verder zou het 3B-klemsysteem een soort van anti-vibratiefunctie, die het comfort op een slecht wegdek verhoogt, in zich hebben. Daarover lees je iets verderop in deze test meer. 

Voor de nieuwe Astra werkt Basso met een vernieuwde stuurpen waar de kabels, in tegenstelling tot bij het vorige model, wel binnendoor lopen. Het Paradigma-integratiesysteem, bestaande uit stuurpen, balhoofd en spacers, is ontworpen voor maximale compatibiliteit met de op de markt beschikbare groepen. De Paradigma-stuurpen blijft vrij van kabels, zodat die op elk moment kan worden verwijderd zonder dat de kabels moeten worden losgemaakt. Verder heeft Basso in samenwerking met de grote leveranciers van fietscomputers en verlichting een eigen steuntje geïntegreerd aan de stuurpen.

Geometrie

Voor Basso is een correcte geometrie het uitgangspunt van elke fiets. Afgeleid van de stalen modellen wordt elk platform jaar na jaar verbeterd met behoud van het race-DNA. Sinds de oprichting heeft Alcide Basso er alles aan gedaan om frames op maat te maken. Uit die massa gegevens heeft hij een soort leidraad voor de perfecte geometrie gedistilleerd. En ook al ben je geen racer, voor zowel de fervente wielertoerist als voor de dagelijkse rijder, de geometrie van een Basso moet als gegoten zitten. Deze Astra is maar liefst in zeven verschillende framematen beschikbaar.

In vergelijking met het vorige model werd de reach drie millimeter korter en de stack twaalf millimeter langer. Het maakt van de nieuwe Astra een minder nerveuze en meer comfortabele fiets. Minder agressief ook, wat de Astra dan weer voor een ruimer publiek inzetbaar maakt zonder afbreuk te doen aan zij die flink wat snelheid willen maken. Een Basso configureer je zelf, naar jouw wensen en maten. In de configurator kan je extra spacers van vijf millimeter voorzien, krijg je een ruime keuze uit de lengte van de stuurpen en breedte van je stuur en kies je een zadelpen met of zonder 15 millimeter setback. Alles om voor eenieder tot de perfecte zithouding te komen.

Onderdelen

Aangenaam verrast zijn we door de Shimano 105 Di2-groep. Het heeft even geduurd vooraleer Shimano haar draadloze technologie tot de instapgroep liet doorsijpelen, maar het resultaat is alleszins erg geslaagd.

De grepen zijn mooi hoog en bieden veel controle en ruime mogelijkheden tot plaatsing van je handen. Schakelen gaat snel, nauwkeurig en quasi geruisloos. Ook het remgedrag is gecontroleerd en alleszins voldoende krachtig. Een 50/34-crankstel in combinatie met een 11/34-cassette moet je in staat stellen zowel vaart te maken, te sprinten als te klimmen.

De Microtech RE38-carbonwielen zijn erg veelzijdige wielen met 38 millimeter hoge velgen en 23 millimeter interne velgbreedte. De naven zijn gemaakt van een CNC gefreesde 7076 T6-legering waarbij de stijfheid verschilt naargelang de kant van het wiel. Volgens Basso weegt de wielset 1560 gram maar toch kunnen wij ons niet van de indruk ontdoen dat ze een beetje zwaar lopen en niet de snelste acceleratie in huis hebben. Met 8,82 kilogram is de hele fiets overigens ook niet meteen een pluimpje. 

Alleskunner

Eind december, in wat zowat de koudste weken van het jaar geweest moeten zijn, gingen wij op stap met de Basso Astra. Dat leidde, naast bevroren tenen en vingers, tot grote tevredenheid. Het is duidelijk dat Basso met de Astra een comfortabele en rustige fiets heeft gemaakt. Een echte allemansvriend waarmee iedereen overweg kan. Een rondje nietsontziend hard knallen? Geen probleem. Liever urenlang in het zadel genieten van een comfortabele fiets met een rustig rijkarakter? Eveneens geen probleem. Graveluitstapje? Bredere banden monteren en rijden maar. 

De geometrie is eerder gericht op comfort dan op pure racerij. En ook al steekt de zadelpen niet erg ver uit het frame en kan ze dus niet doorbuigen om zo comfort te voorzien, toch merk je dat op kasseien en slecht wegdek de Astra goed zijn snelheid houdt en veel trillingen opvangt. Die anti-vibratiefunctie van het 3B-klemsysteem heeft dus wel degelijk een positieve invloed op het rijgedrag.

Wel mist de Astra in hernemingen, acceleraties en sprintjes een tikje dynamiek. Dat zou wel eens te maken kunnen hebben met de Microtech-wielset die wat langzaam op gang komt. Nu, als je op zoek bent naar een comfortabele en veelzijdige racefiets, dan is dat tikje gebrek aan dynamiek misschien niet eens zo heel erg. De Basso Astra is eerder een langeafstandsracer, geen sprintkanon. En op een comfortabele, weinig nerveuze fiets hou je aan het eind van de rit nu eenmaal meer energie over. De Basso Astra is dan ook meer allrounder dan een pure koersfiets en dankzij de uitgekiende geometrie en een betrouwbaar karakter profileert hij zich ook als dusdanig.

Het stuurgedrag is vertrouwd, direct en licht. Zelfs op de bevroren en gladde wegen tijdens onze fotoshoot, konden we snel en direct insturen zonder met de daver op het lijf te zitten. Datzelfde geldt trouwens ook voor de remmen die je in alle omstandigheden veilig tot stilstand brengen.

Conclusie

Zoals in onze intro gesteld, is de Basso Astra een comfortabele alleskunner en langeafstandsracer, eentje waarop elke gemotiveerde wielertoerist of racer in wording zich perfect kan uitleven. Met 8,82 kilogram is het niet de lichtste fiets op de markt, maar het is wel een erg veelzijdige racefiets waar je eigenlijk nooit iets fout mee kan doen. De geometrie is prima, het hier gekozen onderdelenlijstje blinkt uit in degelijkheid en betrouwbaarheid. In de configuratie zoals hier getest, kost de Basso Astra je 5287 euro.

Daarvoor krijg je dan wel kwaliteit en tijdloze schoonheid, handgemaakt in Italië. Die ‘Ride Perfected’ staat er niet zomaar te blinken.

Info: www.bassobikes.com