Voor een tubelessband staat of valt alles met hoe vlot hij zich laat monteren. Ik moest wel wat kracht gebruiken, maar de Timekeeper TLR raakte over de rand van de Shimano Ultegra-velg. Zoals gebruikelijk, veegde ik wat zeepsop over de flanken om de band sneller tot tegen de rand te laten glijden en dat lukte voortreffelijk, met enkel maar de hulp van een simpele voetpomp. Eens ik de Stan’s-antilekvloeistof had toegevoegd, bleven de banden de lucht goed vasthouden. Dit zijn geen banden waarbij je elke dag verplicht moet bijpompen.
Allrounder
Ik had de 28 mm brede versie ter beschikking en die is effectief zo breed als vermeld. Hij is er ook in 25 en 30 mm, en in niet-TLR-uitvoering. Met een gewicht van 335 gram zit American Classic niet bij de pure lichtgewichten, maar eerder bij de allrounders onder de tubelessbanden. De Timekeeper is overigens verkrijgbaar in een compleet zwarte uitvoering en een ’tanwall’.
![](https://grinta.be/wp-content/uploads/sites/4/2024/12/AmericanClassicTimekeeper-1024x1024.jpg)
Na een half jaar durf ik te zeggen dat ik een goed beeld heb van de American Classic Timekeeper TLR. Het is er eentje die niet bang is van het vuile werk, maar wel de schwung erin houdt. Daarmee bedoel ik dat ik geen enkel lek heb gehad, terwijl ik dwars door wegenwerken heb gereden, nu en dan een grindpad heb meegepikt en er over het algemeen niet voorzichtig mee ben geweest. De iets dikkere rubberlaag en de antilekstrook van de Stage 3S Armor-constructie doen blijkbaar hun werk naar behoren. Ik zag nergens ‘snijwonden’ of plekken waar de latex was doorgekomen, waardoor ik kan besluiten dat het een taaie kerel is. Dat maakt hem ideaal voor onze vlekkeloos onderhouden – ahum … – Vlaamse wegen.
![](https://grinta.be/wp-content/uploads/sites/4/2024/12/image-1-1024x1024.png)
![](https://grinta.be/wp-content/uploads/sites/4/2024/12/image-2-1024x1024.png)
Het is zeker niet de soepelste band die ik al heb getest. Hij creëert geen gezoem over het asfalt zoals een Vittoria Corsa Pro TLR (om er maar eentje te noemen) dat doet. Daardoor is het niet de meest levendige band, met andere woorden: je krijgt niet veel feedback over hoe snel je gaat of hoeveel grip je nog hebt als je in de bocht hangt. Daar staat tegenover dat ik wel tevreden was over de snelheid die ik op mijn fietscomputer zag. De Timekeeper kostte me geen of weinig tijdverlies ten opzichte van de duurdere banden die ik in de collectie heb, want de snelheden bleven gelijkaardig. Toegegeven, snelheden vergelijken is altijd moeilijk, gezien de verschillende omstandigheden, maar de gemiddeldes liepen gelijk met andere ritten. Ook qua grip durfde ik steeds sneller door de bochten gaan, naargelang ik meer vertrouwen kreeg in de banden. Ook in natte, vettige omstandigheden, met veel bladeren op de weg, kwam ik niet in de problemen, en de twee noodstops die ik moest doen, verliepen vlekkeloos.
Conclusie
Kortom, de Timekeeper voelt niet zo verfijnd aan als een dure band met katoenen karkas, maar is niet opmerkelijk trager en ontgoochelt evenmin op het vlak van grip. Als je daar zijn lekbestendigheid en lange levensduur bij rekent, krijg je een heel betrouwbare band die je kan omschrijven als ‘een verstandige keuze’.
Prijs: 45 euro
Meer info op de website van American Classic >>
![](https://beheer.cycling.be/wp-content/uploads/2024/12/image-1024x1024.png)