Kort door de bocht? Het Pays des Collines is Waalser dan de Vlaamse Ardennen, en Vlaamser dan de Waalse. Het landschap is uitgestrekt, de uitzichten zijn weergaloos. Er is slechts één klassieker die het Pays des Collines opneemt in zijn parcours: Kuurne-Brussel-Kuurne. De klassieker werd sindsdien een pak selectiever onderweg. Beklimmingen als Hurdumont, Hameau des Papins of Beau-Site delven qua bekendheid het onderspit tegen hun broertjes in Vlaanderen, maar gaan een eind boven de tien procent. Andere hellingen, Mont Saint Laurent op kop, duren langer dan twee kilometer. En de Col de la Croix Jubaru is de eerste col van België die een bordje kreeg op de top. Fiets je de langste afstand van de Grinta! Challenge – Tour des Collines, dan overwin je zowat elke hindernis van deze regio. Een nog steeds onderschatte regio die garant staat voor prachtige groene vergezichten met glooiende hellingen.
Route 1 – Route WK drama’s – 80 km
Ronse maakt elk jaar deel uit van de Ronde van Vlaanderen, met de kasseitjes van de Oude Kruisberg. De helling trekt in één beweging door naar de Hotond, zonder rustmoment. Ronse was ook twee keer de gaststad voor het WK Wielrennen, en evenveel keer werd dat een WK boordevol controverse. Het WK van 1963 staat nog altijd bekend als ‘het verraad van Ronse’. Van Looy achtte zich zegezeker om zijn derde wereldtitel te maken in eigen huis. Maar Gilbert Desmet, de lead-out van Van Looy en ploegmaat van Benoni Beheyt, trok de spurt van te ver aan waardoor Beheyt nog over zijn kopman kwam in de laatste meters. In 1988 leek opnieuw een Belg aan het langste eind te trekken, maar Criquelion werd ten val gebracht door Steve Bauer, waardoor Fondriest met de titel aan de haal ging. Wil je graag op dezelfde wegen rijden waarop deze kampioenschappen werden betwist, dan is deze route iets voor jou. Let wel, dat mag met iets minder drama.
De route vind je hier.
Route 2 – H-route – 100 km
Een tocht van H-onderd kilometer H-ors Catégorie, met onderweg een pak H-ellingen en H-oogtemeters? En laat die hellingen nu ook nog eens allemaal met een ‘H’ beginnen? Als dat geen H-ervaring is? De rit begeeft zich tussen Oudenaarde en Frasnes-lez-Buissenal en gaat voortdurend op en af. De hoogtemeters verzamel je achtereenvolgens op Hoogberg/Hotond, Hogerlucht, ten Houte, les Hauts, Hameau des papins, rue Hoguenne, Houssière, Haizette, Hurdumont & la Houppe. Je begint uiteraard waar je dat zelf wil, maar doe je dat in Oudenaarde, dan begint de rit niet met de lastigste hellingen. Eens over de taalgrens wachten je echter enkele serieuze h-uitdagingen met ondermeer Les Hauts. Deze bijzonder lastige kasseihelling is een verschrikking. Zwaarder dan de Koppenberg? Zover willen we het niet drijven maar er gaat gevloekt worden. Gelukkig zijn er op deze route genoeg h-etablissementen om op krachten te komen. Peloton Cafe in Oudenaarde, het Hotond Sporthotel of Brasserie D’Hoppe bovenop Bois de La Houppe bijvoorbeeld.
De route vind je hier.
Route 3 – Route des Collines – 120 km
De eerste heuse ‘col’ van België? Col de la Croix Jubaru. Toegegeven, het is met zijn 99 meter niet de hoogste en ook niet de zwaarste ‘col’. En toch is hij speciaal. Het is met name de eerste col in België die werd voorzien van een colbordje, én terug te vinden was op de Michelinkaart. Deze col vlakbij Doornik is het laagste punt op de heuvelrug tussen Mont-Saint-Aubert en Hameau du Bourdeau. Sinds april 1985 is dit dus een heuse col, genaamd naar het sympathieke kruis voor Armand Jubaru, die er in 1897 overleed in de afdaling van deze helling. Deze rit is gebaseerd op een van de eerste edities van de Grinta! Challenge, en doet een pak bekende hellingen aan uit het Pays des Collines. Hij brengt je dus vanuit Ronse tot Doornik. Met onderweg de kasseien van Beau-Site en Saule Pendu, de dubbele beklimming van Croisette, en de steile passage op Le Rossignol, beter bekend als Hameau des Papins. Neem je de uitdaging aan om de Grinta! Challenge tot een goed einde te brengen? Veel succes!
Deze route vind je hier.
Verblijftip – Hotond Sporthotel
Bovenop de Hotond, werd de site rond de molen omgebouwd tot een prachtige locatie voor sportievelingen. Het uizicht is er betoverend op terras, en je vindt er naast een café en restaurant, ook een hotel. Het Hotond Sporthotel is bedoeld voor mensen die in de Vlaamse Ardennen komen fietsen of wandelen. Het hele concept is geïnspireerd op een Scandinavisch design. Omdat groen het sleutelwoord is, wekt men er zelf de energie op voor hotel en restaurant.
Het hotel telt tien kamers waarin telkens tot vier personen kunnen slapen. Ne de rit kan je hier ook terecht voor een verkwikkende douche of om je fiets schoon te maken aan de afspuitstand. Het Hotond Café bevindt zich in de Hotond molen zelf. Deze stenen grondzeiler werd in 1945 ontmanteld en is intussen omgebouwd tot een uitkijktoren. Wil je graag zelf op krachten komen, dan schuif je uiteraard aan op de Hotond Grill. Wat is er leuker dan een heerlijke fietsdag afsluiten met een lekkere maaltijd op een mooi zomerterras met prachtig uitzicht? Er blijven slapen en daags nadien nog eens herhalen misschien?
www.hotond.be
Zandstraat 4, 9690 Kluisbergen