Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Zes vernieuwde wielsets bij Zipp

De Amerikaanse wielenbouwer Zipp – onderdeel van het grote Sram – komt in de loop van juni met zes vernieuwde wielsets. Het gaat over de 303, 404 en 808 in Firecrest carbon clincher versie voor velgremmen en de 303, 404 en 808 in NSW carbon clincher versie voor velgremmen. Al vergt die inleiding vermoedelijk wel wat uitleg…

Zipp 404 NSW Carbon Clincher Tubeless

NSW is de afkorting van ‘Nest Speed Weaponry’ en daarmee verwijzen de Zipp-heren naar ‘the nest’ of het interne labo waar al de laatste Zipp-snufjes worden ontwikkeld. De NSW-versies van de 303, 404 en 808 wielen voor velgremmen waren tot nog toe enkel voor tubes beschikbaar, maar daar komt nu dus verandering in met de NSW Carbon Clincher voor tubeless draadbandjes. Verkijk je in de eerste plaats niet op de typebenamingen van de wielen want de 303 wil niet zeggen dat je met een dertig millimeter hoge velg te maken hebt. De velg van een 303 NSW is 45 mm hoog, voor de 404 is dat 58 mm en de 808 heeft een velghoogte van zomaar eventjes 82 mm. Omdat racebandjes steeds breder worden besliste Zipp om met de NSW Carbon Clincher Tubeless banden daar op in te spelen en een interne velgbreedte van 19 mm te hanteren. Die 19 mm binnenmaat moet er voor zorgen dat bandjes van 25 mm perfect op de velg staan, zowel wat de handling van de fiets als de aerodynamica betreft. De NSW worden nog steeds bij Zipp in Indianapolis gebouwd wat mee de pittige prijs verklaart. Zipp zegt dat niet alleen de velgbreedte, maar ook het aeroprofiel werd aangepast. Goed om weten is dat de achternaaf XDR compatibel is zodat je er een Sram 10-42 cassette kunt op monteren.

Als techniek kunst wordt: het profiel van de 808 NSW Carbon Clincher Tubeless velg.

Hierbij de specificaties van de NSW Carbon Clincher Tubeless wielen op een rijtje.

303 NSW Carbon Clincher Tubeless

675 gram voorwiel, 825 gram achterwiel, 45 mm velghoogte, 18 spaken voor, 24 achter, Sapim CX-Ray spaken, Cognition naven. Prijs voorwiel: 1.300 euro, prijs achterwiel: 1.700 euro.

404 NSW Carbon Clincher Tubeless

738 gram voorwiel, 882 gram achterwiel, 58 mm velghoogte, 18 spaken voor, 24 achter, Sapim CX-Ray spaken, Cognition naven. Prijs voorwiel: 1.300 euro, prijs achterwiel: 1.700 euro

808 NSW Carbon Clincher Tubeless

857 gram voorwiel, 998 gram achterwiel, 82 mm velghoogte, 18 spaken voor, 24 spaken achter, Sapim CX-Ray, Cognition naven. Prijs voorwiel: 1.400 euro, prijs achterwiel: 1.800 euro.

Zipp 303 Firecrest Carbon Clincher Rim Brake.

Hoewel de modelnamen akelig dicht bij mekaar liggen, zijn de NSW wielen compleet anders dan de 303, 404 en 808 Firecrest carbon clincher wielen voor velgremmen. De velghoogtes zijn gelijk (303 = 45 mm, 404 = 58 mm, 808 = 82 mm), maar de Firecrest wielen houden vast aan de binnenbreedte van 17 mm van de velg. Het velgprofiel werd wel aangepast en de wielen werden lichter. De 177 achternaaf is XDR compatibel zodat er een Sram 10-42 kan worden op gemonteerd. Het ShowStopper remoppervlak telt aan elke kant van de velg 317 licht gebogen verticale groefjes om het remvermogen en de controle te vergroten. Hierbij de technische details.

303 Firecrest Carbon Clincher Rim Brake

645 gram voorwiel, 835 gram achterwiel, 45 mm velghoogte, 18 spaken voor, 24 spaken achter, Sapim CX-Ray spaken, 77/177 navenset. Prijs voorwiel: 1.000 euro, prijs achterwiel: 1.200 euro

404 Firecrest Carbon Clincher Rim Brake

710 gram voorwiel, 905 gram achterwiel, 58 mm velghoogte, 18 spaken voor, 24 spaken achter, Sapim CX-Sprint spaken, 77/177 navenset. Prijs voorwiel: 1.000 euro, prijs achterwiel: 1.200 euro

808 Firecrest Carbon Clincher Rim Brake

830 gram voorwiel, 1000 gram achterwiel, 82 mm velghoogte, 18 spaken voor, 24 spaken achter, Sapim CX-Sprint spaken, 77/177 navenset. Prijs voorwiel: 1.200 euro, prijs achterwiel: 1.400 euro.

Alle productdetails vind je op de site van Zipp.