Deel dit artikel:

Wilier stelt nieuwe Urta Max SLR voor

Het Italiaanse Wilier mag dan niet de grote naam op de mountainbikescène zijn, toch hebben ze met zowel hardtail Usma SLR als met deze full-suspension Urta twee ‘klaar-voor-competitie-pareltjes’ in het aanbod.

Een team dat meedoet op het hoogste niveau is de beste proeftuin voor een fabrikant om de lat hoger te leggen en steeds beter presterende frames te ontwerpen. Het Wilier-Pirelli Factory Team, met onder andere voormalig Belgisch Kampioen marathon, Wout Alleman in de rangen deed het in de laatste Cape Epic meer dan voortreffelijk. Een betere start voor de Urta kon nauwelijks bedacht worden.

De Urta Max SLR heeft zowel voor- als achteraan 120 millimeter veerweg, netjes verpakt in een geavanceerd veersysteem en een knap carbonframe. De Urta Max SLR moet niet alleen zijn weg vinden naar de competitieve renner, ook de biker op zoek naar plezier op technisch veeleisende trails kan ermee aan de slag. 

Vering

De Urta Max doet het met een systeem van single pivot waarbij ofwel een RockShox- ofwel een Fox-demper alles in goede banen moet leiden.

De compressiecurve is aangepast aan alle soorten terrein. In een eerste fase is de demper regressief en dus stijver, in de middelste fase van de veerweg wordt de demper meer gevoelig om op het einde van de veerweg progressiever te worden en zo te beletten dat de demper kan doorslaan. De demper heeft drie standen: een volledig open stand, een stand waarin de helft van de veerweg gebruikt wordt en tenslotte een geblokkeerde stand. 

Frame

Het hele frame is gemaakt van een HUS-MOD High modulus carbon, hetzelfde materiaal dat Wilier in alle topframes gebruikt. Stijf waar nodig, licht waar mogelijk. Dit carbon heeft daarbovenop de eigenschap om kleine trillingen te absorberen om zo voor extra comfort te zorgen.

Alle kabels lopen volledig binnendoor, met hun ingang meteen door het balhoofd. Het geeft de Urta een erg mooi en verzorgd uiterlijk met als extraatje dat de stijfheid rond het balhoofd toeneemt. Er moeten immers geen gaten voorzien worden waardoor de carbonvezels beter gericht en geplaatst worden. Het Urta Max Bar monocoque carbonstuur, met opvallend negatieve stuurhoek, is net zoals bij de racefietsen perfect geïntegreerd met het frame.

Geometrie

De geometrie van de Urta Max is ontworpen en geoptimaliseerd voor een vork met 120 millimeter veerweg. De stack werd tot een minimum beperkt, de reach verlengd en de bottom brackhet hoogte verlaagd.

In detail, voor maat M meet de stack 598 mm en de reach 443 mm, terwijl een vlakke stuurhoek (67,5°) en een steile zitbuishoek (75°) het geheel compleet maken.  heeft. Met deze waarden is de  wielbasis groter dan bij het vorige Urta-model. 

En verder…

Verder merken we de mogelijkheid om twee bidonhouders te monteren, iets wat niet altijd evident is op een frame met 120 millimeter veerweg maar waar de marathonrijders best tevreden mee zullen zijn. 

De Urta Max SLR is standaard voorzien van een dropper post, 100 millimeter veerweg voor de maten S en M en 125 millimeter voor de maten L en XL.

Er kan een kettingblad tot 38 tanden gemonteerd worden en de drop-out is geschikt voor de nieuwe Sram Eagle-aandrijving. Banden tot 2,4” vinden hun plaats op de Urta Max SLR.

De Urta Max SLR komt in een aantal verschillende versies waarbij het topmodel voorzien wordt van het nieuwe carbonstuur, een Sram XX SL-groep, Miche K1-wielen  en Fox34 SC Factory vork met Kashima-coat. Die wordt de jouwe voor 11200 euro. Het goedkoopste model is nog steeds goed voor 6500 euro.

Meer info: https://wilier.com/en

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE