Deel dit artikel:

Wat waren de trends op Velofollies?

Velofollies 2025 zit erop! Tienduizenden fietsfanaten kwamen zich weer vergapen aan de mooiste fietsen die vandaag op de markt zijn. Sommigen kwamen om droomfietsen of bekendheden te spotten, anderen om in 2025 een bewuste keuze te kunnen maken wanneer ze een fietsenwinkel binnenstappen voor een nieuwe tweewieler. Wij zetten voor jou even op een rij wat ons op Velofollies zoal opviel.

Snelle gravelbikes

Dat de gravelbike niet weg te denken zou zijn van de beurs, dat is logisch. Maar het valt steeds meer op dat in de Lage Landen toch vooral de ‘gravelracer’ aan de steilste opmars bezig is. Waar enkele jaren terug haast elke gravelbike in Kortrijk Xpo nog met bikepackingtassen beladen werd, is nu vaak de snelle, racegerichte gravelbike de blikvanger. En dat is ergens ook begrijpelijk. Deze fietsen bieden ruimte aan steeds bredere banden, waardoor ze offroad capabeler worden. Tegelijk zijn gravelracers heel competent op de weg. Zeker als je er ook nog een snelle set banden op monteert, staat de gravelbike meer dan z’n mannetje als winterfiets of als allrounder die overal uit de voeten kan en die met de nodige snelheid van A naar B brengt.

(Lees verder onder de foto’s)

De WK-winnende fiets van MVDP
De fiets van het Classified x ROSE gravelteam

Waar zijn de hardtails gebleven?

Op ons gravelplatform GRIT! hebben we afgelopen weekend nog een boompje opgezet over het bestaansrecht van de hardtail mountainbike in Vlaanderen en Nederland. Dat bestaansrecht is er nog steeds, maar je krijgt de consument er een stuk moeilijker van overtuigd. Bovendien is de ruimte op zo’n beurs beperkt en duur, dus kiezen haast alle fabrikanten eieren voor hun geld en krijgen gravelbikes op Velofollies de voorkeur op de meer traditionele hardtails.

Stabiele prijzen

Door de tekorten en torenhoge transportkosten tijdens en vlak na de coronapandemie, swingden ook de prijzen van fietsen merkbaar de pan uit. Na de enorme problemen met overstock in 2023 en 2024 lijken die prijzen nu gestabiliseerd en hier en daar maken fabrikanten hun fietsen zelfs een stuk goedkoper. Een mooi voorbeeld daarvan, is de Trek Madone SL7 Gen8. Trek was weliswaar niet aanwezig op Velofollies, maar behaalde met deze fiets wel een tweede plaats in onze ‘Racefiets van het Jaar 2025’-verkiezing. Een flinke prijsdaling t.o.v. de vorige generatie Madone maakte die ereplaats mogelijk. Tijdens de verkiezing kunnen merken immers enkel fietsen van maximum € 7000 insturen en de racefiets – in afmontage met Ultegra Di2 – zat daar vroeger telkens boven. Tot nu dus. Ook bij prijs-kwaliteitsmerken als Merida, Cube, Giant… merken we op Velofollies geen grote stijgingen meer. Een nieuwe fiets is en blijft weliswaar een grote investering.

(Lees verder onder de foto)

Aero als blikvanger

Twee fietsen die op de beurs heel vaak over de tongen gingen, waren de nieuwe Noah Fast van Ridley en de Colnago Y1RS. Heerlijk hoe de meningen over deze racefietsen uiteenliepen van ‘spuuglelijk’ tot ‘supercool’. De minder alledaagse framevormen waarmee sommige aeroracers boven het maaiveld uitsteken, maken iets los bij fiets- en wielerliefhebbers. Net wanneer wij dachten dat iedereen net als Specialized met de Tarmac, Lapierre met de Xelius DRS, Focus met de Izalco Max, Pinarello met de Dogma, BMC met de Teammachine of Trek met de Madone terug richting één ‘raceframe’ zou evolueren, worden we toch nog verrast door enkele excentriekelingen. Het maakt het er alleen maar leuker op om de branche van nabij te blijven volgen!

(Lees verder onder de foto’s)

De Colnago Y1RS waarin sommigen ook elementen van Cervélo en Bianchi menen te herkennen.
De Ridley Noah Fast waarvan de voorsteven wel iets weg heeft van de Koga Kinsei

De toekomst ziet er kleurrijk uit

RIP saaie, zwarte fietsen. Je kon er op Velofollies niet naast kijken: racefietsen en gravelbikes mogen/moeten wat in het oog springen. Heel veel fabrikanten slaagden erin om op de beurs de aandacht te trekken met leuke kleurtjes, opvallende details en gedurfde designs. Benieuwd of we binnenkort ook ‘in het wild’ zo’n regenboog aan kleuren tegenkomen.

(Lees verder onder de foto’s)

Staal en titanium tekenen present

Uiteraard blijft carbon hét framemateriaal bij uitstek voor sportieve fietsen, maar staal en titanium spreken ook nog altijd een groot publiek aan. Bovendien zijn de frame- en buisvormen serieus geëvolueerd. Het is zeker niet meer allemaal rond en recht. Kijk maar naar de titanium frames van Bossi en Van Nicholas (die met behulp van 3D-printing veel vloeiendere vormen krijgen), of naar de stalen pareltjes van Galetti, Jaegher, Eddy Merckx, Titici en Cinelli!

België goed vertegenwoordigd

Ons land heeft heel wat gevestigde merken in de fietsbranche en blijft uitbreiden. Ridley en Eddy Merckx stelden hun nieuwigheden voor, maar ook Thompson, Granville, Prorace, Zannata en anderen hadden een mooie plek op de beursvloer. Vlaanderen telt trouwens niet minder dan drie speedpedelecmerken, met Aska, Specter en Ellio, terwijl Classified zowaar een eigen, complete groepset kon voorstellen, in samenwerking met TRP. Dat is een prestatie die maar moeilijk kan overschat worden. Andere nieuwigheden waren onder meer een nieuw tandwiel, al dan niet met uitbundige kleuren. En dan waren er nog tal van kleinere fabrikanten, makers van fietskleding, accessoires, enzovoort. Ja, ons kleine landje ziet brood in de fiets.