Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Wat te doen bij zadelpijn?

Grinta! geeft enkele tips voor mensen met problemen aan het zitvlak.

Heb je deze zomer al heel wat kilometers bij elkaar gefietst? Misschien dat je soms last hebt van je zitvlak. Heel wat sportieve fietsers kampen met problemen. Vreemd is het niet, want je zitbeenderen oefenen druk uit op de huid. Je huid moet een groot deel van je lichaamsgewicht opvangen en verdelen over je zeem en zadel. Wat te doen bij zadelpijn? Grinta! geeft enkele tips.

Neem rust
Het allerbelangrijkste is vaak rust. Maak je niet druk om je vormpeil als je de fiets een week lang niet aanraakt. Als het zitvlak na een week is hersteld kun je weer met plezier en zonder pijn kilometers maken. Wanneer de klachten langer aanhouden, doe je er goed aan om eens naar de huisarts te gaan.

Operatie
Houden de klachten voor langere tijd aan? Ga naar de huisarts en informeer daar naar de mogelijke oplossingen. Misschien moet er een snee gemaakt worden, zodat het pus eruit kan lopen. Een operatie klinkt misschien ingrijpend, maar dat kan in de praktijk best meevallen.

Breng talkpoeder aan
Soms kan het helpen om wat talkpoeder aan te brengen op de geïrriteerde plek. Op deze manier verkoelt de huid en krijgen bacteriën minder kans om nog meer schade aan te richten. De huid voelt wat aangenamer aan.

Gebruik een pijnstillende crème
Er zijn ook pijnstillende crèmes op de markt. Vaak zit hier menthol in ter verkoeling. Het is echter een oplossing voor de korte termijn. Je kunt er bovendien op rekenen dat het herstel op de langere termijn alleen maar langer duurt. Misschien dat je dicht bij een bepaald fietsdoel bent en koste wat het koste daar wilt rijden. Dan kun je overwegen om door te zetten. 

zadel1.jpg

Douche: gebruik zeep en droog het zitvlak
Neem je na het fietsen een lekkere douche? Maak het zitvlak dan schoon met zeep. Maar pas op: gebruik niet te veel zeep, want dan droogt de huid mogelijk te veel uit. Maak de huid na de douche rond het zitvlak goed droog. Schadelijke bacteriën hebben namelijk meer kans in een vochtige omgeving.

Verander de zadelpositie
Wellicht het proberen waard: neem een ander zadel of probeer iets anders uit in samenspraak met je fietsenmaker of mechanieker. Je kunt er ook voor kiezen om het zadel iets lager te zetten of het zadel iets naar voren te schuiven. Op deze manier kom je wat meer achter op het zadel te zitten. Daar is meer steun.

Neem een andere fietshouding aan
Je kunt je stuur iets hoger plaatsen. Zo kom je rechter te zitten en heb je ook wat meer steun. Oké, de positie is minder aerodynamisch, maar je bent wel in staat om zonder pijn te trainen.