Deel dit artikel:

Vittoria heeft nieuw testcenter

In Thailand wordt gewerkt aan de nieuwste generatie banden en wielen.

Banden- en wielenfabrikant Vittoria opende onlangs een nieuw state-of-the-art testcentrum waar zijn producten voortaan met wetenschappelijke precisie getest kunnen worden. Het testcenter vindt onderdak bij Lion Tyres in Thailand, de producent van Vittoria-rubber.

In het nieuwe testcentrum is het beter dan voorheen mogelijk om alle klimatologische omstandigheden waaraan banden en wielen worden blootgesteld precies na te bootsen. Constructie, duurzaamheid en grip bij droge en natte condities zijn de voor de hand liggende parameters waaraan gemeten en verbeterd kan worden, maar ook uitzonderlijke crash-scenario’s behoren tot de onderzoeksmogelijkheden. De testfaciliteit zal ook worden ingezet om verder te ontwikkelen aan de symbiose tussen band en velg, met andere woorden aan de vloeiende overgang tussen hiel van de band en rand van de velg. Vittoria noemt dat ‘Perfect Match’.

Er gingen 2,5 jaar voorbereiding en bouw vooraf aan de opening, en Vittoria is ervan overtuigd dat met de 100% precieze meetfaciliteiten en testapparatuur een snellere productontwikkeling mogelijk wordt. De voordelen voor racebanden zijn volgens de Italiaanse fabrikant dat het nu mogelijk wordt om de relatie tussen rolweerstand en temperatuur te kwantificeren en gecontroleerd te beïnvloeden. Men wil zelfs zo ver gaan om de rubbercompound af te stemmen op de klimaatomstandigheden van het gebied/de regio waar de banden normaal gesproken gebruikt zullen gaan worden. Daartoe worden temperatuur, plaatselijke luchtvochtigheid en de blootstelling aan uv- en ozonstraling meegenomen in de berekening van de optimale rubbersamenstelling.
Ook de verschillende variabelen die van tel zijn bij de bepaling van de best mogelijke bandengrip kunnen nu beter gemonitord worden.

Ook mountainbikebanden zullen profiteren van het nieuwe testlab. Vittoria heeft al zijn 4C-technologie (4 compounds), die gebruik maakt van verschillende soorten rubber op verschillende gebieden van de band, bijvoorbeeld de noppen versus het gebied tussen de noppen. Zijwandsterkte, rubberbinding (tussen de verschillende soorten rubber) en duurzaamheid van de draden: ze kunnen vanaf nu allemaal gecontroleerd worden beproefd en doorontwikkeld.

Met de opvallende prestaties van Vittoria’s vorige ‘kunstje’ grafeen (het zogenaamde ‘wondermateriaal’) in het achterhoofd kijken we alvast nieuwsgierig uit naar de mogelijkheden van de volgende generatie banden.