Deel dit artikel:

Vittoria beantwoordt kritiek over hookless velgen na valpartij De Gendt 

Na de zware val van Thomas De Gendt, waarbij de tubeless band en de beschermende insert van de (kapotte) velg waren gekomen, is er veel te doen over de veiligheidsrisico's van hookless velgen en tubeless banden. Vittoria stuurde een statement de wereld in, wij maken een analyse.

Thomas De Gendt was in de UAE Tour het slachtoffer van een niet zo gebruikelijke valpartij. Op een kaarsrechte baan, waarvan er nogal vele zijn in de Emiratische rittenkoers, vloog zijn binnenband plots van de velg. De Vittoria Corsa PRO, waarbij er gebruik werd gemaakt van de Vittoria Air-Liner Road, was de band van keuze bij De Gendt en werd dus ook onder de loep genomen. 

Vittoria legt de schuld niet bij de compatibiliteit van de band met de hookless velgen. De boosdoener was volgens hen dat de velg het had begeven na een impact met een steen. Door een breuk in de velg was het niet meer mogelijk voor de band om veilig op zijn plaats te blijven. Vittoria benadrukt dat hun banden uitvoerig zijn getest met meerdere wielen, waaronder de Zipp 353NSW.

Hoe dan ook, de UCI bekijkt met de nodige hoogdringendheid hoe veilig de combinatie van de huidige racebanden met hookless velgen is. Wie niet helemaal mee is met die technologische ontwikkeling: een traditionele velg heeft binnenin een haak, waarachter de hiel van de band zich kan vastgrijpen. Bij een hookless velg is die haak verdwenen, net zoals dat bij een autoband het geval is. Belangrijk daarbij is dat de toleranties waarin de band qua diameter kan uitrekken, heel beperkt zijn, zodat de band niet van de velg kan komen. Dankzij het nauw naleven van de ETRTO-standaarden, de strenge regels waaraan banden- en wielenfabrikanten zich houden, is dat mogelijk. Bovendien zijn banden tegenwoordig breder en worden ze daardoor op een lagere druk gebruikt, waardoor het risico op problemen wordt ingeperkt.

Belangrijk bij dit incident is de impact die er initieel is geweest: de klap op de steen zou blijkbaar voor een velgbreuk hebben gezorgd, waardoor dit zowel met tubes als met een andere bandjesvelg met velghaak problematisch zou zijn geweest. Wat er ook van zij, het kan geen kwaad dat de veiligheidsrisico’s nauwlettend worden gecheckt. Ook de ploegen en materiaalsponsors hebben een verantwoordelijkheid: zo is het belangrijk dat er met brede hookless velgen ook voldoende brede banden worden gebruikt. Wij zijn alvast benieuwd naar de uitkomst.

Zo zag het resultaat eruit.