Deel dit artikel:

Visma-Lease a Bike met nieuwe P5 in tijdrit Tour de France

In de zevende etappe van de Tour de France is het woord aan de tijdrijders. Zij mogen zich vandaag bewijzen op een 25 kilometer lang parcours. Zit je vanmiddag voor de televisie, let dan zeker op Wout van Aert en zijn teamgenoten van Visma-Lease a Bike. De ploeg rijdt met de gloednieuwe Cervélo P5.

Eerlijk is eerlijk, de primeur van de introductie is niet voor de Tour de France. We konden al een glimp van de nieuwe tijdritbolide opvangen in aanloop naar de Franse rittenkoers. Zo zagen we het frame voor het eerst opduiken in de door Remco Evenepoel gewonnen Ronde van de Algarve. Visma-Lease a Bike wilde de nieuwe machine voorafgaand aan het moment suprême zo veel mogelijk in koers testen. Vandaag is wel de eerste keer dat Cervélo en de ploeg open communiceren over de vernieuwde P5.

Uitdaging

Wat het doel was bij de ontwikkeling, laat zich vanzelfsprekend raden: een zo snel en aerodynamische mogelijke tijdritfiets construeren. Volgens Cervélo is zo’n opdracht gemakkelijker uitgesproken dan uitgevoerd, want de kaders die de internationale wielerunie UCI stelt beperken op sommige vlakken de mogelijkheden. De fabrikant stelt dat de grootste winst is behaald door naar de fiets als geheel te kijken, dus het frame inclusief de gemonteerde onderdelen.

Meer tussenafstand achtervork

Zoomen we in op het frame zelf, dan zien we enkele vernieuwingen ten opzichte van het vorige tijdritframe dat Cervélo voerde. Zo heeft de staande achtervork een grotere tussenafstand en loopt deze nog vloeiender door in de bovenbuis. Dat beperkt de verticale stijfheid en helpt bij het dempen van trillingen vanuit de weg. Kortom, een fractie meer comfort. Geringere verticale stijfheid heeft trouwens geen invloed op de latere stijfheid; die kunnen de tijdrijders maar wat goed gebruiken voor zo min mogelijk verlies van trapkracht.

Frame één watt sneller

De voorzijde, ter hoogte van de balhoofdbuis, kent ook een iets ander design, wederom voor betere aerodynamica. Grootse verschillen levert dat alles onder aan de streep niet op. Het nieuwe P5-frame zelf is volgens Cervélo ongeveer 1 watt sneller en aerodynamischer dan het vorige model. Op profniveau kan dat natuurlijk wel doorslaggevend zijn.

Wielen maken het verschil

De grootste winst op aerodynamicagebied is behaald door ook naar de andere onderdelen te kijken. Wout van Aert en zijn collega’s maken vandaag gebruik van Reserve-wielen die specifiek voor de P5 zijn ontwikkeld. Om precies te zijn heeft de tijdritfiets de Reserve 77/88-wielset met bredere velg waarop nieuwe, bredere tijdritbanden van Vittoria liggen (het frame met de wijdere achtervork kan nu banden tot 34 millimeter aan). Nemen we ook de componenten in ogenschouw, dan is de nieuwe P5 in totaal ongeveer 5 watt sneller dan zijn voorganger.

Ook goed voor (prof)renners om te weten: de stack is bij de nieuwe P5 verstelbaar tot 40 millimeter, terwijl de hoogte van het tijdritstuur met 10 millimeter daalt. Dat minimaliseert het frontale oppervlak. De nieuwe riser vergroot de verstelbaarheid, van 0 tot 30 graden, en dat in stappen van 5 graden.

In hoeverre Visma-Lease a Bike doorslaggevend voordeel heeft van de nieuwe P5, weten we rond de klok van 17.30 uur. Tegen die tijd heeft ook de laatste Tour-renner de tijdrit tussen Nuits-Saint-Georges en Gevrey-Chambertin afgewerkt.

Gerelateerde artikels