Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Verwacht: Specialized S-Works Tarmac Disc. Niet verwacht: Power Cranks!

Nadat Specialized vorig jaar met de vernieuwde S-Works Tarmac op de proppen kwam, hoefde je geen kernfysicus te zijn om te kunnen voorspellen dat er ook een schijfremversie van die fiets zat aan te komen. Maar dat die fiets met een Specialized vermogensmeter zou worden geleverd…

Eerst maar eventjes over het gewicht van de nieuwe fiets. Specialized meldt dat een 56 cm S-Works Tarmac Disc frame inclusief lak en boutjes 800 gram weegt, de vork voegt 338 gram toe en de complete fiets komt op die manier aan 6,65 kilogram. Ter vergelijking: dezelfde S-Works Tarmac voor velgremmen weegt 785 gram (frame), 310 gram (vork) en 6,39 kilogram (complete fiets.) Specialized claimt dat de Tarmacs met velgremmen en schijfremmen dezelfde aerodynamische waarden kunnen voorleggen. Standaard worden de S-Works Tarmac Disc fietsen met 26 mm brede banden geleverd omdat die op Roval CLX50 velgen even breed uitvallen als een 28 mm band, in frame en vork is ruimte genoeg om 30 mm banden te gebruiken. Qua geometrie zijn de velgrem- en schijfremversie van de S-Works Tarmac identiek, alleen hangt de lengte van de liggende achtervork bij de velgremfiets af van de maat fiets terwijl die voor alle S-Works Tarmac Disc fietsen op 410 mm is vastgezet.

Voorlopig is het aanbod beperkt want vanaf vandaag is enkel de S-Works Tarmac SL6 Disc met Shimano Dura-Ace Di2 en Roval CLX 50 wielen beschikbaar in twee kleurstellingen: zwart en rood/zwart/wit. Deze fiets kost 9.999 euro. De frameset (wordt met CeramicSpeed BB30 bracketlagers geleverd) is er in zwart en in de teamkleuren van Quick-Step Floors en Bora – Hans Grohe, de framekit kost 3.699 euro. Specialized kondigt voor de zomer extra modellen van de Tarmac Disc aan, maar focust zich initieel op de S-Works variant en framekit.

Opmerkelijk is dat de S-Works Tarmac Disc geleverd wordt met Specialized S-Works Power Cranks, de eerste vermogensmeter van de Amerikaanse fabrikant. Het crankstel is slechts dertig gram zwaarder dan een standaard S-Works crankstel en wordt in 170, 172,5 en 175 mm lengtes aangeboden met telkens een steek van 110 mm voor de kettingbladen. De Power Crank is compatibel met ANT+ en Bluetooth en past in Specialized raceframe met een oversized bracket of PressFit 30 bracketschaal. De crankset is ook compatibel met Shimano en Sram aandrijvingen en BB30 brackets, maar niet bruikbaar in combinatie met een 1x of 46/36 aandrijving. Specialized claimt voor de Power Cranks een afwijking van het gemeten vermogen van slechts 1,6%, in de cranks zitten CR2032 knoopcelbatterijen die het ongeveer 125 tot 150 uur uitzingen waarna je ze gemakkelijk zelf kunt vervangen. Specialized meet zowel op de linker- als de rechtercrank om zo precies mogelijke resultaten te bekomen, een app zorgt er voor dat je altijd de laatste software-updates op je Power Cranks kunt doorvoeren.

www.specialized.com