Deel dit artikel:

Veelbelovende groepset van FSA

WE maakt draadloos elektronisch schakelen mogelijk

Het heeft veel minder aandacht gekregen her en der in de media dan het eigenlijk verdient, het initiatief van onderdelenmaker FSA om een complete groepset voor race op de markt te brengen, recentelijk op Eurobike. FSA is per slot van rekening voor zover wij weten pas de vijfde fabrikant die daar in slaagt.

De eerste complete groep van Full Speed Ahead heet WE, Wireless Electronic, en bestaat uit crankstel, shifters, derailleurs, mechanische remmen, een cassette en een ketting. De aandacht gaat in eerste instantie natuurlijk naar de schakelaars en de derailleurs, want daar zit de meest interessante vernieuwing.

De hoods van de schakelaars lijken uiterlijk gezien nog het meest op mechanische Sram-shifters, terwijl de hendels dan weer veel weg hebben van elektronische shifters van Shimano. Het levert in elk geval een elegant, slank aandoend uiterlijk op. Dat laatste geldt ook voor de achterderailleur, die ook gestroomlijnd oogt, zeker niet plomp. De voorderailleur ziet er wel topzwaar uit, maar de draadloze elektronica moet natuurlijk ergens zijn woonruimte hebben, dus daar valt niet over te miauwen.

De elektronica werkt met behulp van het ANT+ protocol. FSA koos daarvoor vanwege de energiezuinige transmissie van de signalen en omdat het protocol goed te ‘customizen’ is. ANT+ kan daarnaast ook dienen om met je computer te communiceren: WE valt dus naar persoonlijke voorkeur in te stellen vanaf je bureaustoel.

De bediening van de shifters gebeurt net als bij Shimano Di2 met twee onder elkaar geplaatste drukknoppen, waarvan de ene een voelbaar ander reliëf heeft dan de andere. Het voelt zo’n beetje aan als braille-bolletjes c.q. –gaatjes, zo leerde een kort testritje op Eurobike, en werkt al vrij snel heel intuïtief. In die korte tijd kregen we het niet voor elkaar om mis te schakelen, en het systeem belooft daarmee veel goeds. Het lijkt niet meer dan logisch dat een nieuw te presenteren product ‘op punt staat’, maar dat is naar onze ervaring zeker niet per definitie het geval.
WE herbergt al van meet af aan de functionaliteit om doorlopend te schakelen door een knop ingedrukt te houden en de kettinglijn wordt ook netjes geregeld.
Nieuw is dat je kunt kiezen uit twee lengtes van de hendels van de shifters: lang of kort, op maat van je handen dus.

Ook de mechanische onderdelen van WE mogen er zijn met hun eigen, uitgesproken design. Het crankstel heet K-Force WE en heeft een vier-armige aluminium spider waar schuin geplaatste langsgroeven voor enige tekening zorgen. Ziet er agressief uit. De crank is hol en van carbon, de as is van de BB386 standaard. Beschikbaar in 6 cranklengtes en met de bladencombi’s 53×39, 52×36 en 50×34.

De remmen zijn de nieuwste K-Force dual-pivot exemplaren, met een zeer opengewerkte constructie en daarmee een eerder technisch voorkomen dan een aero-look. Niettemin wijst FSA erop dat het silhouet low-profile is, juist voor de aerodynamica. Verder werden de aluminium armen voorzien van titanium bouten om het gewicht laag te houden (299 gram per set).

Een K-Force cassette met 11 kransjes (tot maximaal 28 tanden) en een K-Force ketting (5.6 mm breed, 246 gram per 114 schakels) maken de FSA WE groep compleet. De beschikbare combinaties zijn 11-23, 11-25 en 11-28. (RVS)