Zipp is nog altijd een Amerikaans bedrijf en die maken er een sport van om tussen de grote fietsbeurzen door – de momenten dus waarop al hun concurrenten nieuwe spullen voorstellen – met noviteiten te komen. Dit stelde de wielen- en onderdelenbouwer recent voor…
Vooreerst is er de Zipp 303 wielset die na de 404 en de 808 ook de upgrade naar ‘NSW’ krijgt. NSW staat voor ‘Nest Speed Weaponry’ waarbij ‘The Nest’ de bijnaam is voor het lab waarin Zipp al zijn nieuwigheden ontwikkelt. De 45 mm draadbandvelgen van de 303 NSW wielset hebben een nieuwe carbon lay-up, een Showstopper remstrip waarop de remblokjes meer grip vinden en een vernieuwd ABLC Sawtooth profiel op de velgwanden voor nog betere aerodynamische prestaties. De Impress logo’s worden niet op de velg gekleefd, maar gedrukt wat nog een paar gram gewichtsbeparing oplevert. De Cognition navenset heeft een nieuw vrijloopmechanisme in het achterwiel dat met liefst 36 aangrijppunten werkt. Het opmerkelijke aan dat vrijwielmechanisme is dat de naaf ook echt vrij loopt als je niet trapt waardoor de frictie de helft lager is dan bij wielen met klassieke vrijwielmechanismen. De 303 NSW Carbon Clincher wielset weegt 1.425 gram en zal in de maand mei voor 2.800 euro beschikbaar zijn. In het voorwiel zitten 18 Sapim CX-Ray spaken, in het achterwiel 24 stuks.
Dat de Amerikanen voor duizend procent in de schijfrem geloven, wisten we al langer. Nu moeten ook de aero- en tijdritfietsen er aan geloven want Zipp komt met schijfremversies van de 404 en 808 Firecrest wielsets. Beide wielsets zullen als carbon clincher (een full carbon velg voor draadbanden dus) en als tubewielset aangeboden worden met centraal in het wiel de vorig jaar geïntroduceerde 77/177D navenset. Vanaf mei kan je die navensets trouwens voor 278 euro upgraden met keramische lagers. De 404 Firecrest Disc Brake carbon clincher wielset koop je voor 2.500 euro, de tubevariant is honderd euro goedkoper. Voor de 808 Firecrest Disc Brake wielset voor draadbandjes betaal je 2.800 euro en ook hier zal de versie voor tubes honderd euro goedkoper zijn.
Zipp maakt naast wielen ook sturen en stuurpennen en vanuit die hoek komen een vernieuwde SL Speed stuur- en zadelpen. De carbon SL Speed stuurpen gebruikt dezelfde Exogram technologie als de Sram RED cranks en weegt in 100 mm lengte 123 gram. De stuurpen is beschikbaar in lengtes van 70 tot 120 mm en heeft een hoek van 6°. Voor deze stuurpen zal je dealer je vanaf mei 290 euro vragen. De bijpassende SL Speed zadelpen zal vanaf diezelfde maand beschikbaar zijn in zes versies: 27,2 en 31,8 mm diameter, 330 of 400 mm lang en met een rechte kop dan wel met 20 mm setback. Compatibel met ronde en ovalen zadelrails zal een SL Speed zadelpen 170 gram wegen en 290 euro kosten. (BDS)