Deel dit artikel:

Van Nicholas Astraeus: high-tech titanium

Wie de jongste tijd wat fietsbeurzen heeft bezocht, zag ongetwijfeld dat titanium aan een opmars bezig is. Het Nederlandse Van Nicholas heeft als gespecialiseerd merk een ijzersterke - excuses voor de woordspeling - reputatie op het vlak van titanium frames en de nieuwe Astraeus moet dat bevestigen. Deze racer komt in gelimiteerde oplage ook met geanodiseerde, gekleurde details.

Titanium gaat al even mee als fietsframemateriaal, maar recente innovaties als 3D-printen en het nog beter vormen van buizen zorgt er, in combinatie met een maatschappij die geïnteresseerd is in duurzaamheid, voor dat titanium fietsen terug in opmars zijn. De kwaliteiten zijn nog altijd dezelfde: titanium is relatief licht, gaat normaliter zeer lang mee en dempt trillingen van het wegdek. Bovendien moet je de mooie, typische titaniumkleur niet met een laklaag bedekken, want het oxideert niet. Om toch wat kleur toe te voegen, biedt Van Nicholas de mogelijkheid aan de eerste vijftig kopers om de logo’s en details te laten anodiseren.

“We hanteren altijd een minimalistische, less-is-more ontwerphouding,” zegt Ralph Moorman, General Manager van Van Nicholas. “Dat heeft geresulteerd in een uniforme uitstraling van onze decals, waar we van houden en waarvan we vinden dat ze direct herkenbaar zijn, ongeacht de componentconfiguratie die onze klanten kiezen. Maar wie houdt er niet van een beetje kleur in zijn leven?” Van Nicholas frames worden nooit gelakt (omdat titanium, in tegenstelling tot aluminium of staal, geen extra beschermlaag nodig heeft tegen weersinvloeden), dus dit is de eerste keer dat klanten zelf een kleuraccent aan hun fiets kunnen toevoegen.

Van Nicholas noemt de Astraeus onomwonden “de beste Titanium racefiets op de markt”. Het topmodel uit de Nederlandse collectie heeft een agressieve houding en racegeometrie, maar biedt een mooie aantal vernieuwingen ten opzichte van de vorige versie. Zo zien we een langer uitlopende balhoofdbuis en nog duidelijker vormgegeven buizen. Die hydrogevormde buizen zorgen volgens het merk voor maximale sterkte bij een minimaal gewicht. Belangrijke stresspunten, zoals het T47-trapashuis met schroefdraad, de dropouts, de balhoofdbuis en de verbinding tussen zitbuis, staande achtervork en bovenbuis, worden als één geheel gegoten, wat maximale sterkte en stijfheid garandeert. Dit moet de krachtoverbrenging en het rijgedrag optimaliseren. Interne kabelgeleiding biedt een aerodynamisch voordeel en is ontworpen voor zowel elektronische als mechanische schakelsystemen en schijfremmen. De achterpat is ontwikkeld om compatibel te zijn met de Universal Derailleur Hanger van SRAM.

De Astraeus is verkrijgbaar in de maten XS (48 cm), S (51 cm), M (54 cm), L (57 cm) en XL (60 cm). De fiets is nu als complete set te pre-orderen vanaf 5549 euro. Het losse frame is verkrijgbaar voor 3999 euro en zal vanaf eind april leverbaar zijn. Je kan kiezen voor een van de voorgestelde configuraties of via de configurator onderdelen naar jouw wens uitkiezen.

Meer info op de website van Van Nicholas >>