Deel dit artikel:

V4Rs: alles over de nieuwste fiets van Colnago

Colnago heeft er een nieuw model bij: de V4Rs. Het is de racefiets waarmee Tadej Pogačar en zijn collega’s van UAE Team Emirates afgelopen Tour de France al rondreden. De fiets is aerodynamischer en stijver dan de V3Rs en een fractie lichter, maar blijft even polyvalent en toegankelijk.

Na de nodige tamtam over de komst van een nieuwe racefiets heeft Colnago haar V4Rs officieel gelanceerd. Prototypes van de fiets doken afgelopen zomer al op in de stal van UAE Team Emirates, de ploeg van Tadej Pogačar. Colnago beschrijft de fiets nu als haar ‘snelste monocoque frame ooit’ en geeft aan dat de V4Rs is ‘bedacht als een volledig geïntegreerd systeem’, ontworpen met zowel aerodynamica als een laag gewicht in het achterhoofd. Eerder noemde Colnago deze fiets de Prototipo, (uiteraard) het Italiaanse woord voor prototype.

Aerodynamica

De fiets is uitvoerig getest vóór productie. Niet alleen in het veld door UAE Team Emirates, maar ook in de windtunnel. Goede prestaties op het vlak van aerodynamica waren immers een belangrijke voorwaarde bij Colnago. Het werk van de specialisten was gericht op het verminderen van de luchtweerstand nabij het frontale gedeelte, met name de balhoofdbuis. In het verlengde hiervan ligt de integratie van de vorkkroon.

De V4Rs biedt volgens het merk zelf de beste aerodynamische prestaties in combinatie met het Colnago CC.01-stuur, dat weer compatibel is met de Wahoo Bolt V2 (andere fietscomputers volgen later). Colnago claimt dat de nieuwe cockpit CC.01 een weerstandsoppervlak heeft dat tot 16 procent is verminderd in vergelijking met de gemonteerde cockpits op de V3Rs. Aan de stijfheid ervan is niets gewijzigd.

De vork is ontworpen om ruimte te bieden aan banden tot 32 millimeter breed. Hoewel de bovenste balhoofdlager groter is dan die van Colnago’s vorige V3Rs, waardoor de kabels intern kunnen lopen zonder de noodzaak van een D-vormige stuurbuis, wordt gezegd dat de algehele vorm een lagere luchtweerstand biedt.

Colnago heeft onderzoek gedaan naar de totale gemiddelde luchtweerstand. Er is volgens de Italianen sprake van 17,5 watt besparing ten opzichte van de V3Rs. Zij hebben deze berekeningen gebaseerd op een renner die 50 kilometer per uur rijdt met een cadans van 90 omwentelingen per minuut. Hierbij is uitgegaan van gebruik van dezelfde wielset en een fietscomputer.

Gewicht

Ook verlaging van het gewicht was een streven van Colnago. Dit is uiteindelijk gelukt, al was het volgens het merk niet eenvoudig. Het gewicht van de totale module (frame, vork, headset en stuur) valt 47 gram lager uit in vergelijking met de vorige V3Rs (met Colnago Sr9-stuurpen en Colnago Hbr41-stuur en headset). Het gewicht is zodoende teruggebracht van 1.715 gram naar 1.668 gram. Een gigantisch verschil is het niet, maar dat bleek minder belangrijk dan de toename in aerodynamisch voordeel en stijfheid.

Stijfheid

Colnago ontwikkelde zijn eigen stijfheidsmeetsysteem en gebruikte dit om prototypes te vergelijken bij de ontwikkeling van de fiets. Er is in het proces rekening gehouden met zowel statische (in een lab) als dynamische (in het echt) metingen. Volgens de zelf ontwikkelde tests is de V4Rs 4 procent stijver dan de V3Rs in de sprintpositie en 5 procent stijver als je zit. “Dit resultaat is bereikt dankzij de innovatieve carbonvezel laminering op de V4Rs”, zegt Colnago. “Voor de ultieme race-machine zijn veel verschillende lay-ups met evenveel verschillende stijfheidsmatrices ontwikkeld, getest en gevalideerd voor professioneel gebruik.”

De profs kregen tijdens de Tour de France, doorgaans de meest hectische koers van het jaar, de prototypes gepresenteerd. Hierop werd de lay-up toegepast die theoretisch gezien het beste was. Aan de hand van feedback is er vervolgens gefinetuned. Fietsmerken zeggen vrijwel standaard dat de teams die zij sponsoren betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van producten en soms zijn die beweringen aannemelijker dan in andere gevallen. Het feit dat we UAE Team Emirates maandenlang met de Prototipo hebben zien rijden, vergroot hier de geloofwaardigheid van de claim.

Geometrie

Op basis van de input van de profs is de geometrie (met name de reach en stack) opnieuw ontworpen om in vergelijking met de V3Rs nog evenwichtigere prestaties te verkrijgen voor alle maten. De relatie tussen zitbuislengte en reach is nu bijna lineair, wat betekent dat de maatselectie eenvoudiger en nauwkeuriger is en er meer mogelijkheden zijn om de positie in het zadel aan te passen. Bovendien is de verhouding tussen de stack en reach geoptimaliseerd en geharmoniseerd voor alle maten en is de lengte van de liggende achtervork teruggeschroefd.

Robuustheid en betrouwbaarheid

De V4Rs biedt (in vergelijking met de V3rs) een grotere schokbestendigheid dankzij optimalisatie van de onderdelen die het meest worden blootgesteld aan trillingen in koersomstandigheden. Een voorbeeld is de gloednieuwe staande achtervork, die naast de meer aerodynamische vorm de weerstand tegen stoten aanzienlijk verhoogt.

De robuustheid van het ontwerp minimaliseert ook de behoefte aan onderhoud in, bijvoorbeeld, het nieuwe balhoofdstel van Ceramic Speed, dat SLT-technologie gebruikt met een vaste polymeer en roestvrijstalen componenten. Die verhelpen ‘twee van de meest voorkomende oorzaken achter het falen van de lagers: het ontbreken van smering en vetvervuiling door het binnendringen van vuil’, zo stelt Colnago.

Prijzen

Een compleet overzicht van verkrijgbare modellen en prijzen ontbreekt vooralsnog. Wel laat Colnago weten dat het model met Shimano Dura-Ace Di2-groep met vermogensmeter, ENVE 3.4-wielen, een Colnago CC.01 geïntegreerd stuur, een Prologo Scratch M5 nack-zadel en Continental GP5000-banden in Europa 15.260 euro zal kosten. De ploeg UAE Emirates zou volgend jaar dan ook overschakelen naar Shimano en Enve.