Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

UCI in verlegenheid na nieuwe onthullingen in ‘motor-case’

Frustreerde een UCI-manager een politieonderzoek naar motordope?

De UCI zit in een lastig parket nu mogelijk omstreden e-mailverkeer van Mark Barfield, een technisch manager van de UCI, is uitgelekt. Barfield zou vorig jaar tijdens de Tour de France een politieonderzoek naar mechanische dope hebben gefrustreerd door een Hongaarse ingenieur van een e-bikeproducent van het onderzoek op de hoogte te brengen.

De aantijgingen aan het adres van de UCI zijn naar buiten gekomen via het Franse Stade2, dat twee maanden geleden ook al technische fraude in Italiaanse koersen onthulde met behulp van hittecamera’s. De Franse journalisten toonden een e-mail van UCI-man Barfield aan Harry Gibbings, directeur van e-bikebedrijf Typhoon. “Heb jij een telefoonnummer waarop ik je rechtstreeks kan bereiken? Ik zit met de Franse politie. Die denkt dat een Hongaarse ingenieur vandaag naar de Tour komt om teams te bezoeken en fietsen te verkopen. Kan dat jullie man zijn?”

De UCI is ernstig in verlegenheid gebracht, want Gibbings zou op zijn beurt de Hongaar in kwestie, Stefano Varjas, een dag later hebben getipt. Hij verliet de Ronde van Frankrijk om een ontmoeting met de Franse politie te voorkomen. De bewuste e-mail luidt als volgt: “Iemand van de UCI heeft me verteld over een Frans onderzoek van de politie naar motortjes. Ik heb daar niets gezegd over onze vroegere klanten. Maar ik hoef jullie niet duidelijk te maken dat dit een behoorlijke puinhoop is.” Varjas staat te boek als uitvinder en geestelijk vader van de onzichtbaar geprepareerde fiets.

De UCI heeft inmiddels gereageerd op de aantijgingen en laat weten het volle vertrouwen in haar personeel te houden. “De UCI heeft verschillende experts met diverse achtergronden geraadpleegd – waaronder academici, mechanische, elektronische en software ingenieurs, en fietsleveranciers – in het ontwikkelingsproces van het effectief bestrijden van technische fraude. De persoon in het Stade2-verslag is een van hen.” Typhoon, het bedrijf waar de Hongaar in 2015 in dienst was, was destijds een partner in het ontwikkelen van een detectiemethode die onzichtbare motortjes moet opsporen.

De UCI wuift de kritiek weg, maar er blijven toch veel vragen. Het is immers opvallend dat de UCI een bedrijf op de hoogte brengt van een onderhoud met de Franse politie. Daaruit blijkt niet dat de UCI de vertrouwelijkheid van dat gesprek respecteert. Uit de e-mail van Barfield aan Typhoon spreekt bovendien bezorgdheid. Dat lijkt op zich niet onterecht, getuige het mailtje dat Typhoon daags nadien heeft verstuurd naar de Hongaarse ingenieur. Als blijkt dat de UCI de ontwikkeling van opsporingsmethodes heeft uitbesteed aan een partner die niet zuiver op de graat is, dan wordt de situatie nog wat lastiger. 

brief-uci.jpg